Doina Ruşti: „În scurtă vreme, oamenii vor avea în buzunar, eventual în memoria mobilului, întreaga bibliotecă.”/ de Stelian Ţurlea
Autor:
Stelian Turlea
15.06.2011
Doina Rusti este una dintre cele mai cunoscute
scriitoare contemporane. Romanul Fantoma din moară
(Polirom, 2008) a fost nominalizat la patru premii importante şi
distins cu Premiul Uniunii Scriitorilor din România. A mai publicat
romanele Omuleţul roşu (2004), Zogru (Polirom,
2006), Lizoanca la 11 ani (2009), precum şi un puzzle
narativ - Cămaşa în carouri şi alte 10 întâmplări din
Bucureşti (Polirom, 2010). Unele dintre scrierile sale au fost
traduse sau sunt în curs de traducere în bulgară, franceză,
spaniolă, italiană şi maghiară. Printre distincţiile care i s-au
acordat se numără şi Premiul Asociaţiei Scriitorilor din Bucureşti
(2006), Premiul revistei Convorbiri literare (2006), Medalia de Aur
a Schitului Darvari pentru merite literare (2008).
- Doina Ruşti, luna trecută ai publicat un nou roman, cu un
titlu foarte atractiv, "Patru bărbaţi plus Aurelius". E o carte pe
care, eu cel puţin, am citit-o dintr-o răsuflare, surprinzătoare şi
foarte bine scrisă. Oricât ar părea de stupidă întrebarea, ce
înseamnă acest nou roman pentru creaţia ta?
- Prin "Patru bărbaţi plus Aurelius" am vrut să iau parte la o
despărţire care s-a transformat în festin. Voiam să-mi iau la
revedere de la un timp, ca de la un amant depăşit, şi, în loc să-i
privesc ceafa cu ochi înlăcrimaţi, pur şi simplu l-am
înghiţit.
- Spui în carte "Presupun că toată lumea are câte un
Aurelius", care poate fi, cum adaugi mai departe, o "fiinţă
inaccesibilă şi ticăloasă care te pune cu botul pe labe".
Care e
sensul acestei metafore, dincolo de seducţia care distruge? Intreb
asta pentru că e posibilă şi o capcană din partea unei autoare care
s-a ocupat serios la viaţa ei de simboluri...
- De cele mai multe ori antipatiile se dezvoltă pe fixaţii
căpătate în perioada timpurie a vieţii, iar dintre acestea face
parte şi pattern-ul Aurelius. El este rivalul neînvins, cocoţat pe
un loc nemeritat, este eroul unei poveşti care se va reedita de-a
lungul vieţii, în date care au semnificaţie numai şi numai pentru
Licia, personajul principal din romanul meu. Pentru fiecare om
există o astfel de întâlnire, care determină modelul viitor al
oricărei antipatii şi al oricărei aspiraţii.
-
Care este "Aurelius"-ul Doinei Ruşti? Poţi spune?
- Aurelius al meu este un anume Marcel, un domn infatuat, care
venea în casa noastră, în vremea copilăriei, mai precis în perioada
aia, dintre 5 şi 8 ani, a ieşirii mele sociale. Domnul Marcel
fusese discipolul protejat al bunicilor mei, iar ei aveau despre el
o părere excepţională. L-am urât din prima clipă şi m-a fascinat
imediat. Era un tip care mi se părea foarte impozant, în costumele
lui gri, cu obrazul ras la meserie şi cu nişte ochelari care-i
făceau ochii interminabili. Era, desigur binevoitor cu mine, imi
spunea acele cuvinte pufoase pe care le primeşte orice copil, însă
eu simţeam cum odată cu ele îmi trimitea şi un dispreţ total şi
ireconciliabil. Cu timpul mi-am dat seama că în privirea lui,
amplificată de lentile, exista şi un confort, o mică mulţumire, pe
care am regăsit-o după aceea la mulţi alţi oameni, pe cât de
dispreţuitori faţă de mine pe atât de seducători şi intangibili.
Aura asta a celor care îşi exprimă fără menajamente antipatia, am
regăsit-o vara trecută la un pisoi plin de aroganţă. De fapt, un
mâţ bătrân, care îşi apăra teritoriul, cum fac pisicile oripilate
de orice invazie. Iar această întâlnire scurtă m-a făcut să mă
întorc la Marcel şi să scriu "Patru bărbaţi plus Aurelius".
- Câtă autobiografie există în acest roman? Spuneai cândva
că totul are legătură cu biografia autorului şi sunt întru totul de
acord...
- Bineînţeles, nu este vorba despre Marcel! Dar în fiecare
episod există o lume prin care eu am trecut la un moment dat, cum
ar fi diversele studiouri de film, pe unde am avut colaborări,
facultăţile de teatru şi film, bărbaţii pe care i-am ratat etc. Dar
după cum ştii, niciodată sora aruncată din tren nu e chiar sora ta!
Odată intrată într-o poveste, îmi apar o sumă de amănunte care
completează în mod neaşteptat fiecare episod, transformându-l atât
de mult, încât faptul trăit devine de nerecunoscut chiar şi pentru
mine.
- Trăim cumva, ca eroina ta, într-o lumea a coincidenţelor
şi anticipărilor, un fel de second life? Tu, ca autoare, continui
să crezi în sensul ascuns al unor evenimente?
- Viaţa mea de până acum este plină de coincidenţe. Există
mereu un punct din care totul începe să aibă legătură. Iar când
ajungi în acest stadiu, graniţele dintre imaginar şi realitatea
curentă se dizolvă, aşa cum se întâmplă şi în romanul meu, unde
m-am referit la actuala situaţie, în care lumea nu mai are chef să
asculte o confesiune, dar adoră să se confeseze şi în care
cititorul se transformă în scriitor. Licia intră pe nesimţite în
lumea artificioasă a coincidenţelor improbabile pentru că de fapt
ea alunecă în ficţiune, îşi părăseşte condiţia de cititor, devenind
erou de roman.
- Ai lansat de curând romanul "Zogru" la Targul de Carte de
la Torino. Cum a fost?
- Varianta italiana a romanului "Zogru" a fost primită bine la
Târgul de la Torino, unde am avut privilegiul să-l cunosc pe Marco
Dotti - el a făcut prezentarea romanului şi a contribuit
substanţial la promovarea cărţii. Şi, profitând de acest succes,
care ştim amândoi ca e relativ, am început negocierile şi pentru
"Patru bărbaţi plus Aurelius".
-
Nu te întreb ce mai urmează să publici, sunt convins că scrii în
acelaşi ritm halucinant...
- De fapt, de la sfârşitul anului 2008, când am terminat
"Lizoanca", n-am scris prea mult. Lucrez de atunci la un roman
despre paşoptişti. În vara aceasta l-am întrerupt. Mă aflam într-o
pasă proastă, într-un disconfort pe care mi l-a accentuat acea
întâlnire cu pisoiul mai sus menţionat. Aşa că am lăsat paşoptiştii
şi am scris "Patru bărbaţi plus Aurelius", timp de multe luni, din
august până în martie. Acesta nu este un ritm halucinant, crede-mă!
Dar pentru că tot ai adus vorba despre asta, trebuie să-şi spun că
eu cred în scriitorii care scriu. În extremele lumii noastre
literare, există două categorii: cei care scriu şi cei care doar se
promovează. Eu fac parte din prima categorie, ca şi tine de altfel.
Îmi închipui că trebuie să fie foarte trist să ai 30 de ani şi să
nu fi scris nimic notabil. Să te recomanzi ca scriitor, dar să n-ai
operă!
- În romanul tău apar şi astfel de personaje.
- În toate epocile au existat astfel de impostori cu gura
mare, care de multe ori au făcut jocuri şi-au tras sfori, dar care
au căzut în uitare imediat după moarte. La ei te refereai? În
romanul "Patru bărbaţi plus Aurelius", există un astfel de
personaj. Nu este însă un "caracter", ci doar ilustrează simptomul
unui final de istorie.
- Crezi că trăim sfârşitul literaturii
tradiţionale?
- Sunt convinsă de asta. Presa pe hârtie a murit. Urmează
cărţile, ca şi în romanul meu. În scurtă vreme, oamenii vor avea în
buzunar, eventual în memoria mobilului, întreaga bibliotecă. Iar în
clipele de tihnă, vor căuta - nu un nume de scriitor, nu un titlu
de roman! Ci doar un cuvânt - de exemplu, "motan" -, iar într-o
fracţiune de secundă li se vor afişa pe ecranul telefonului linkuri
spre mii de pagini literare, în care se vorbeşte despre acest
subiect. Iar printre acestea, se va afla poate şi o pagină din
"Patru bărbaţi plus Aurelius". Iar, odată deschisă această pagină,
printre rândurile mişcătoare (neapărat în 3D), se vor răsuci
imagini şi vor foşni sunete, legate de carnea unei scriituri
mişcătoare. Când cititorul va închide telefonul se va simţi
mulţumit şi capabil să vorbească despre stilul şi importanţa unui
prozator, din care n-a citit decât o pagină. Niciodată nu va mai
avea importanţă povestea largă şi detaliată. De fapt, de multă
vreme nu mai are importanţă. Un plot şi-un paragraf, ieşite din
sufletul cald al unui telefon mobil - aşa va arăta literatura
viitorului apropiat. Iar romanul meu vorbeşte despre acest
lucru.