CEO Vodafone: Noua mea echipă de conducere este gata. Ieşim la atac

Autor: Adrian Seceleanu 15.06.2011

Spaniolul Iñaki Berroeta, 43 de ani, care a preluat în decembrie 2010 conducerea Vodafone - numărul doi pe piaţa locală telecom şi una dintre cele mai mari firme din România - a făcut schimbări în structura organizaţiei şi a numit şase oameni noi în funcţii de top management. Obiectivul? Operatorul trebuia pregătit să atace piaţa cu un nou concept de magazine şi oferte cu scopul să transforme internetul mobil dintr-un serviciu dedicat clienţilor cu mobile scumpe "întrun produs pentru mase."

În cele şase luni care s-au scurs de la instalarea în funcţie a lui Berroeta, Vodafone a anunţat public schimbările intervenite în două poziţii cheie: numirea unui nou director de marketing - Angus Slater, în mai, şi a unui nou director comercial pe segmentul rezidenţial - Mihai Ghyka, în urmă cu mai puţin de două săptămâni.

Amploarea schimbărilor din management este însă mai mare şi a vizat şi alte domenii cheie. Vodafone, companie cu afaceri anuale de peste 800 mil. euro şi 9 milioane de clienţi, are manageri noi şi la departamentele financiar, retail, operaţiuni cu clienţii şi marketing pentru date.

"Sunt multe schimbări, făcute într-un timp scurt, care erau necesare: aveam nevoie de sânge proaspăt. Era o perioadă potrivită pentru a împrospăta echipa şi pentru a aduce idei noi şi talent local în organizaţie. Compania şi-a schimbat un pic priorităţile", spune şeful Vodafone în primul interviu în care discută despre schimbările făcute în companie de când a preluat funcţia de CEO în decembrie 2010.

"Am început cu schimbarea directorului de marketing: a venit Angus Slater, care va conduce echipa noastră dedicată brandului."

Slater lucrează pentru grupul Vodafone din anul 2003 şi a venit în România din Olanda.

"Am făcut o schimbare şi la departamentul financiar. Tom Hargreaves era aici de trei ani şi a vrut foarte mult să revină la familia lui, în Marea Britanie. Mandatul lui expirase, astfel că un om din echipa lui, Till Streichert, a fost promovat."

În vârstă de 37 de ani, Streichert a venit la Vodafone România în urmă cu trei ani şi jumătate, după ce lucrase anterior pentru The Boston Consulting Group şi T-Mobile, în Germania şi în Marea Britanie. Înainte de a lucra la departamentul financiar al Vodafone România, el a activat şi în departamentul comercial.

În ce priveşte plecarea directorului comercial rezidenţial, Karsten Wildberger, care era în România din anul 2006, Berroeta afirmă că acesta a decis să urmeze alte proiecte în cadrul grupului, astfel că Vodafone "a folosit oportunitatea de a recruta talent local".

Grupul britanic a făcut astfel mutarea anului în managementul de top: l-a recrutat în această poziţie pe Mihai Ghyka, unul dintre cei mai cunoscuţi executivi români, de al cărui nume se leagă apariţia brandului de bere Bergenbier.

"Am avut deja câteva discuţii cu Mihai şi sunt convins că va fi un activ important pentru companie. Este ceea ce căutăm la Vodafone: manageri buni, cu o reputaţie excelentă, care înţeleg consumatorii."

Berroeta spune că a adus un om nou care să răspundă şi de tot ceea ce înseamnă interacţiunea cu clienţii, iar odată cu noul director a făcut schimbări şi în structura companiei, astfel încât el să supravegheze direct operaţiunile.

"Am făcut şi alte schimbări în structura companiei, nu am schimbat doar oamenii de pe diferite poziţii. Structura care se ocupă de operaţiunile cu clienţii raportează acum direct către mine. Această structură gestionează tot ceea ce înseamnă call-centere şi include toţi oamenii care lucrează pentru a răspunde la solicitările clienţilor. De acest departament răspunde Errol van Graan, care vine în România din Africa de Sud. El va raporta direct către mine."

Errol van Graan, 37 ani, este noul Senior Director, Customer Operations şi membru al Consiliului Executiv al Vodafone România. El a venit în România de la Vodacom (Africa de Sud), unde a deţinut poziţia de şef al operaţiunilor de suport. Van Graan are o diplomă în Cost & Management Accounting şi un Master Degree de la Universitatea UNISA, Midrand.

Vodafone l-a recrutat şi pe Dragoş Chivu, 39 de ani, unul dintre cei mai cunoscuţi manageri din telecom din România, care conducea operaţiunile locale ale producătorului de echipamente Nokia Siemens Networks (NSN). Rolul lui? Să facă din netul mobil de la Vodafone un produs "pentru mase", spune Berroeta.

"Ceea ce vrem este ca datele mobile să devină ceva pentru mase nu doar pentru câţiva oameni care au capacitatea de a-şi cumpăra un iPhone sau alte telefoane mobile high-end. Vrem să facem datele mobile noul produs de mare succes din piaţa de comunicaţii mobile. Dragoş va fi responsabil de acest proiect."

Înainte de NSN, Chivu a mai lucrat la Telemobil şi Orange.

O altă schimbare făcută de şeful Vodafone a fost promovarea româncei Anamaria Rotar, 37 de ani, în funcţia de director al operaţiunilor retail.

Obiectivul? Să susţină obiectivul de transformare a internetului mobil într-un produs pentru "mase".

"Nu e suficient să avem un plan de tarife, ci şi ca întreaga companie să susţină acest efort astfel încât atunci când un client se gândeşte la un super-telefon sau la net mobil, să se gândească la Vodafone. Pentru operaţiunile noastre de retail, care trebuie să fie îmbunătăţite, am stabilit obiectivul ca ele să devină numărul unu în România, nu doar pe segmentul telecom. Pentru a atinge acest target, de operaţiunile noastre de retail se va ocupa Anamaria Rotar. Echipa ei finalizează acum noul design al magazinelor Vodafone, a cărui implementare va începe cât de curând. Lucrăm şi la trainingul oamenilor şi la structura de puncte de vânzare."

Rotar a venit în Vodafone în mai 2010, ca director credit and collection. Înainte de Vodafone, ea a lucrat pentru UniCredit Ţiriac Bank ca Head of Retail Sales şi pentru Kiwi Finance ca director de operaţiuni.

Ea a absolvit Universitatea Babeş-Bolyay, Facultatea de Ştiinţe Economice, cu specializare în Banking şi Burse de Valori.