Speranţele producătorilor de ciment se îndreaptă spre anul viitor
Piaţa locală a cimentului se va situa anul acesta la un nivel de circa jumătate de miliard de euro, în condiţiile în care prognozele sunt de stagnare sau creştere foarte mică, estimează Mihai Rohan, preşedintele patronatului din industria cimentului CIROM şi preşedinte al consiliului de administraţie al producătorului de ciment Carpatcement.
"Piaţa cimentului s-a situat anul trecut la aproximativ 500 de milioane de euro, iar anul 2011 va aduce o valoare similară", a spus Rohan după o conferinţă a patronatului CIROM cu prilejul aniversării a 20 de ani de la înfiinţare.
CIROM reuneşte zece membri, printre care şi cinci firme multinaţionale: HeidelbergCement, Holcim, Lafarge, Saint-Gobain şi Carmeuse.
Producţia de ciment a înregistrat o scădere de circa 11% în 2010, la 6,9 milioane de tone, în timp ce consumul intern s-a redus cu 12%, la 6,85 milioane de tone. Dacă anul acesta piaţa cimentului ar putea stagna sau înregistra un avans de 1-2%, în 2012, an electoral, ar urma să crească cu 3-5%, datorită lucrărilor de infrastructură sau inginereşti, a explicat Rohan.
Pe de altă parte, producţia de ciment a înregistrat în primul trimestru un avans de circa 13%, până la 798.000 de tone, în timp ce vânzările au crescut în aceeaşi perioadă cu 7,6%, până la 734.000 de tone.
Din producţia de ciment 10% merg în prezent către sectorul infrastructurii, însă această pondere ar putea creşte în condiţiile în care ar urma să înceapă o serie de lucrări pentru construcţia Coridorului IV paneuropean de autostrăzi, dar şi pentru alte drumuri naţionale şi variante ocolitoare.
Piaţa locală a materialelor de construcţii s-a ridicat anul trecut la 4,4 miliarde de euro, potrivit lui Rohan.
În altă ordine de idei, preşedintele CIROM a criticat şi ritmul destul de încet de construire a autostrăzii Bechtel, pentru care Ministerul Transporturilor a plătit deja 1,2 miliarde de euro, însă nu sunt finalizaţi decât 52 de kilometri, pe ruta Câmpia Turzii - Gilău.
"Se împlinesc şapte ani de când Bechtel a început autostrada, iar succesul e imens: am făcut până acum 52 de kilometri, probabil că în următorii 20 de ani se vor face încă 52. În ritmul în care se construieşte acum, probabil în 120-130 de ani va fi gata autostrada Bucureşti - Oradea", a arătat Rohan.