VIDEO: N-ai circulat încă pe pasajul Basarab? Vezi aici un tur virtual făcut în prima zi, care îl arată de la cap la coadă. Un drum de 30 de minute făcut doar în 5

Autor: Bogdan Alecu 19.06.2011

Cea mai mare realizare în ceea ce priveşte infrastructura Capitalei a fost inaugurată astăzi, la ora 6 dimineata, atunci când primele maşini au avut ocazia să traverseze pasajul Basarab. La ora 11.00 dimineata, deja pasajul era plin de automobile pe ambele sensuri de mers, între B-dul Iuliu Maniu, pe unde se face intrarea pe Şos. Grozăveşti şi b-dul Nicolae Titulescu. Totul arată în continuare "ca de sărbătoare", după ce ieri pasajul a fost inaugurat cu fanfară şi defilări, dar numai pentru pietoni. Peste tot sunt încă vizibile drapelele Spaniei, Italiei dar şi cel al României, alături de emblema Bucureştiului. Spre deosebire de alte pasaje inaugurate în Capitală în ultimii ani, Pasajul Basarab arată "finalizat" încă din prima zi. Niciun muncitor nu mai era prezent pe pod, iar toate spaţiile verzi erau deja amenajate cu flori şi gazon. La pasajul Băneasa spre exemplu, o lucrare de o amploare mult mai mică, muncitorii au lucrat în continuare la finisare chiar dacă în jurul lor deja circulau automobile.

Principala "utilitate" a pasajului o reprezintă "legarea" vestului Capitalei de nord şi est. Dacă înainte drumul dinspre B-dul Iuliu Maniu şi Piaţa Victoriei dura cel puţin 30 de minute, în cazul în care traficul nu era prea agolmerat pe Podul Grant, acum acelaşi drum se realizează în cel mult cinci minute, traseul continuând prin pasajul de la Piaţa Victoriei spre B-dul Iancu de Hunedoara şi Şos. Ştefan cel Mare.

Spre deosebire de Podul Grant, construit iniţial în 1910 şi refăcut complet în anii '70, Pasajul Basarab dispune de toate soluţiile moderne întâlnite în Europa de Vest. Una dintre aceste "soluţii" o reprezintă benzile speciale pentru ieşirea de pe pod sau cele pentru acceleraţie la intrare. Cu toate că la prima vedere aceste "îmbunătăţiri" par minore, pe Podul Grant de multe ori este o adevărată provocare să intri în condiţiile în care trebuie să dai prioritate unor maşini care de obicei vin spre tine cu peste 70-80 km/h. Calitatea asfaltului dinspre şi pe podul pasajului este cu mult peste media Bucureştiului acesta atenuând zgomotul la rulare şi fiind de culoare închisă - ceea ce va permite topirea mai rapidă gheţii şi zăpezii iarna.

Traficul pe Pasajul Basarab este monitorizat video la cele două capete. Şi tramvaiele liniei 34 circulă pe Pasajul Basarab începând de duminică. Regia Autonomă de Transport Bucureşti a anunţat că tramvaiele liniei 34 vor circula pe traseul actual între Calea Vitan şi Bulevardul Banu Manta, apoi pe un traseu prelungit pe şoseaua Nicolae Titulescu, Pasajul Basarab, şoseaua Orhideelor, Bulevardul Vasile Milea, Bulevardul Timişoara, Calea 13 Septembrie, Bulevardul Ghencea, până la terminalul "Ghencea".

Pasajul Basarab are 1,9 kilometri şi este cel mai lat pod hobant urban din Europa. Acesta face legătura rutieră şi de tramvai între Bulevardul Nicolae Titulescu - şoseaua Orhideelor - Podul Grozăveşti - Bulevardul Vasile Milea, respectiv şoseaua Grozăveşti, întregindu-se astfel inelul principal de circulaţie al Municipiului Bucureşti în partea de nord-vest. Proiectul cuprinde două traversări majore de obstacole, a râului Dâmboviţa peste podul existent lărgit şi a căii ferate în zona Gării de Nord.