Şcolile de business occidentale se bat pe studenţii chinezi

Autor: Constanta Catalina Apostoiu 19.06.2011

Asemenea marilor companii occidentale dornice să câştige o poziţie importantă pe una din cele mai dinamice pieţe ale lumii, şcolile internaţionale de business pătrund puternic pe piaţa chineză, potrivit The Wall Street Journal.

Nerăbdătoare să profite de cererea mare a unei economii cu un ritm rapid de creştere care are o nevoie uriaşă de manageri bine pregătiţi, marile şcoli de business din Europa şi Statele Unite lansează şi extind colaborări în domeniul programelor MBA cu universităţile chineze sau lansează cursuri pe cont propriu.

Experienţa câştigată în China reprezintă de asemenea un avantaj şi în ţările de origine ale şcolilor, în condiţiile în care studenţii occidentali au început să întrevadă beneficiile de a studia în cadrul unei instituţii cu experienţă directă legată de China. Astfel de legături pot oferi de asemenea studenţilor MBA şansa de a studia în China. Numărul în creştere de decani din cadrul unor instituţii internaţionale de top care au decis în ultimul timp să desfăşoare programe în Asia indică influenţa în creştere pe care instituţi­ile de pe acest continent o exercită în lumea şcolilor de business, spune Matt Symonds, a cărui companie, Symonds GSB, oferă consultanţă pentru astfel de instituţii.

China are o mulţime de şcoli de business proprii, care atrag acum mii de studenţi pe an.

"Totuşi, setea de manageri talentaţi este atât de mare, încât cererea de cursuri ale şcolilor occidentale de business este în continuare uriaşă", spune Symonds.

Duke University va crea un campus în Kunshan, lângă Shan­ghai, iar şcoala sa de business Fuqua va fi prima care va oferi programe aici. Alte universităţi occidentale desfăşoară programe complete de MBA în parteneriat cu instituţiile chineze şi multe altele oferă cursuri de pregătire pe termen mai scurt.

"Companiile chineze se dezvoltă atât de rapid, încât programele de pregătire ţin cu greu pasul cu cererea de manageri calificaţi. În condiţiile în care companiile se bat pe ser­viciile acestora, astfel de angajaţi schim­bă companiile frecvent, astfel încât companiile trebuie să se asigure că au o rezervă de talente", spune Krishna Palepu, din cadrul Harvard Business School.

Marile companii multinaţionale recurg de asemenea la şcolile de business pentru pregătirea de manageri pentru operaţiunile lor chineze. Iar, având în vedere proiecţiile de creştere economică a Chinei, cererea va fi din ce în ce mai mare.

"Cererea este deja uriaşă, însă va continua să crească", spune Rama Velamuri, director în cadrul China Europe International Business School. CEIBS a fost una dintre primele şcoli internaţionale de business din China.

Acum însă studenţii nu mai sunt dispuşi ca altădată să asculte fără a pune întrebări pe oricine vine cu idei occidentale, spune Velamuri. Cea mai promiţătoare sursă nouă de studenţi ar putea fi companiile chineze care încearcă să se extindă la nivel mondial.

În multe privinţe, totuşi, străinilor nu le este extrem de uşor să facă afaceri în China. Obstacolele de ordin birocratic şi cultural pot fi foarte mari, spune Symonds.