Piaţa auto în mai: vânzările de maşini au accelerat, dar se menţin sub nivelul din 2010
Declinul din luna mai este cel mai mic din ultimele trei luni, cel mai mare fiind înregistrat în luna martie, un minus de 35%, la puţin peste 6.100 de maşini. Totodată, cele trei luni de scăderi din acest an coincid cu programul "Rabla" 2011, care de această dată nu a mai reuşit să aducă piaţa pe creştere.
"A fost multă confuzie generată de programul «Rabla» din acest an. În al doilea rând acesta a şi întârziat. Este foarte greu să faci un plan de business în condiţiile actuale de piaţă. Putem lucra numai cu ce ni se spune, iar acum ne-au spus că vor veni cu această taxă. Este foarte greu să lucrezi în aceste condiţii şi este greu să faci estimări. Sperăm ca anul viitor să nu mai existe aceste întreruperi în cadrul programului de casare", a spus Nenzen.
În condiţiile în care piaţa nu-şi va reveni, anul acesta în România s-ar putea vinde mai puţin de 85.000 de maşini până la finele anului.
"Dacă vânzările vor continua în acest ritm până la finele anului, piaţa nu ar depăşi în 2011 un nivel de 85.000 de autoturisme faţă de 106.000 anul trecut. Cu toate acestea, există în continuare potenţial pentru o creştere de 10% faţă de anul trecut, spre 116.000 de unităţi, datorită unei reveniri în a doua parte a acestui an. Pentru această estimare am luat deja în calcul modificarea taxei de poluare după cum spunea Guvernul. Există o cerere pentru maşini noi, există multe flote de trei-patru ani care urmează a fi înlocuite, în condiţiile în care deja această decizie a fost amânată de câteva ori", a subliniat Nenzen.
În condiţiile în care piaţa nu ar accelera în a doua parte a acestui an, este posibil ca tot mai mulţi dealeri să înregistreze probleme în special în ceea ce priveşte achitarea împrumuturilor către bănci, mulţi având în continuare credite pentru investiţiile din anii anteriori.
"Un volum de 100.000 de automobile vândute anual este unul foarte scăzut pentru o reţea de dealeri. Mai mult, pentru o reţea precum cea din România este în mod special mai dificil deoarece aceştia au construit centre auto de mari dimensiuni în 2005, 2006, 2007, înainte de scădere", a spus Nenzen.
La nivelul primelor cinci luni vânzările de autoturisme au înregistrat o scădere de 16% faţă de perioada similară a anului trecut, la aproape 32.700 de maşini. În acelaşi timp, vânzările de vehicule comerciale au continuat să crească cu aproape opt procente, la aproximativ 5.000 de unităţi, astfel că acesta este segmentul care a dus automat la încetinirea declinului pieţei totale la 13% (autoturisme şi vehicule comerciale).