Piaţa auto în mai: vânzările de maşini au accelerat, dar se menţin sub nivelul din 2010

Autor: Bogdan Alecu 22.06.2011
Vânzările de autoturisme au crescut cu 15% în mai faţă de luna precedentă, la aproape 9.700 de maşini, potrivit statisticilor jucătorilor din industrie, dar piaţa auto continuă să fie mai slabă faţă de luna mai a anului trecut, consemnând astfel a treia lună consecutivă de scăderi, după semnele pozitive din ianuarie şi februarie.


Declinul din luna mai este cel mai mic din ultimele trei luni, cel mai mare fiind înregistrat în luna martie, un minus de 35%, la puţin peste 6.100 de maşini. Totodată, cele trei luni de scăderi din acest an coincid cu programul "Rabla" 2011, care de această dată nu a mai reuşit să aducă piaţa pe creştere.

"Întârzierea programului de casare a dăunat pieţei auto în primele luni ale acestui an, iar acum plăţile către dealeri întârzie, iar aceştia trebuie să "finan­ţeze" diferenţa determinată de pro­gramul "Rabla". Spre exemplu, dealerii Ford trebuie să finanţeze aproape două milioane de euro atunci când aşteaptă bani de la guvern. Programul "Rabla" din acest an are un sistem tot mai greu de utilizat", a spus Henrik Nenzen, managing director Ford România, responsabil de divizia de importuri a constructorului american. La finele lunii mai Administraţia Fondului pentru Mediu deja epuizase cele 55.600 de tichete destinate per­soa­nelor fizice, din care aproape 45.000 au reprezentat maşini deja casate, dife­renţa fiind reprezentată de vouchere care erau cele emise către unităţi REMAT. Numărul tichetelor a fost deja suplimentat cu alte 60.000 la începutul acestei luni, ceea ce duce numărul total la 120.000 de vouchere, care teoretic ar permite achiziţa a cel puţin 40.000 de maşini noi.

"A fost multă confuzie generată de programul «Rabla» din acest an. În al doilea rând acesta a şi întârziat. Este foarte greu să faci un plan de business în condiţiile actuale de piaţă. Putem lucra numai cu ce ni se spune, iar acum ne-au spus că vor veni cu această taxă. Este foarte greu să lucrezi în aceste condiţii şi este greu să faci estimări. Sperăm ca anul viitor să nu mai existe aceste întreruperi în cadrul programului de casare", a spus Nenzen.

În condiţiile în care piaţa nu-şi va reveni, anul acesta în România s-ar putea vinde mai puţin de 85.000 de maşini până la finele anului.

"Dacă vânzările vor continua în acest ritm până la finele anului, piaţa nu ar depăşi în 2011 un nivel de 85.000 de autoturisme faţă de 106.000 anul trecut. Cu toate acestea, există în continuare potenţial pentru o creştere de 10% faţă de anul trecut, spre 116.000 de unităţi, datorită unei reveniri în a doua parte a acestui an. Pentru această estimare am luat deja în calcul modificarea taxei de poluare după cum spunea Guvernul. Există o cerere pentru maşini noi, există multe flote de trei-patru ani care urmează a fi înlocuite, în condiţiile în care deja această decizie a fost amânată de câteva ori", a subliniat Nenzen.

În condiţiile în care piaţa nu ar accelera în a doua parte a acestui an, este posibil ca tot mai mulţi dealeri să înregistreze probleme în special în ceea ce priveşte achitarea împrumuturilor către bănci, mulţi având în continuare credite pentru investiţiile din anii anteriori.

"Un volum de 100.000 de auto­mo­bile vândute anual este unul foarte scăzut pentru o reţea de dealeri. Mai mult, pentru o reţea precum cea din Ro­mânia este în mod special mai dificil deoa­rece aceştia au construit centre auto de mari dimensiuni în 2005, 2006, 2007, înainte de scădere", a spus Nenzen.

La nivelul primelor cinci luni vânzările de autoturisme au înregistrat o scădere de 16% faţă de perioada similară a anului trecut, la aproape 32.700 de maşini. În acelaşi timp, vânzările de vehicule comerciale au continuat să crească cu aproape opt procente, la aproximativ 5.000 de unităţi, astfel că acesta este segmentul care a dus automat la încetinirea declinului pieţei totale la 13% (auto­turisme şi vehicule comerciale).