Ce lasă actuala conducere a CSA după 5 ani de mandat: bonus-malus, constatul amiabil şi asigurarea obligatorie a locuinţelor

Autor: Ciprian Botea 22.06.2011

Sistemul bonus-malus, constatarea amiabilă de accident şi intro­ducerea asigurărilor obligatorii de locuinţă sunt principalele eve­nimente care au marcat piaţa asigurărilor în mandatul de cinci ani al actualului preşedinte al Comisiei de Supra­veghere a Asigurărilor (CSA), Angela Ton­cescu, care expiră la sfârşitul acestei luni.

Toncescu va fi înlocuită de la con­ducerea Comisiei de Supraveghere, cel mai probabil, de Cristian Constantinescu, preşe­dintele UNSAR (asociaţia profesională a asigurătorilor) şi fostul director general al Allianz-Ţiriac, care are sprijinul PDL, principalul partid al coaliţiei aflate la guvernare. Conducerea CSA este numită de Parlament.

Tot la sfârşitul acestei luni rămân vacante încă trei poziţii în consiliul CSA, două de vicepreşedinte - deţinute în prezent de Constantin Buzoianu (susţinut în 2006 de PD) şi Constantin Baltă (susţinut de PSD) -, precum şi mandatul de membru al lui Corneliu Moldoveanu (susţinut de PRM).

"Am avut o relaţie de colaborare apropiată cu CSA şi în general am încercat să rezolvăm împreună toate problemele apărute pe parcurs. Au fost şi cazuri în care companiile de asigurare au încercat să impună restricţii brokerilor şi aceste cazuri au fost rezolvate cu mai mult efort. Au fost schimbări importante în piaţa asigurărilor în aceşti ultimi ani şi aş aminti aici constatul amiabil. De asemenea, s-au făcut paşi importanţi pentru profesionalizarea pieţei de asigurări", comentează Bogdan An­driescu, preşedintele UNSICAR, asociaţia profesională a brokerilor de asigurări.

Cea mai mare parte a modificărilor care au marcat piaţa asigurărilor au avut loc în ultimii doi ani, adică în ultima parte a mandatului actualului consiliu al CSA, iar cea mai mare parte au vizat segmentul poliţelor auto, care însumează peste jumătate din subscrierile companiilor de asigurări.

Astfel, la 1 iulie 2009 a fost introdus constatul amiabil, ceea ce înseamnă că şoferii implicaţi în accidente auto soldate doar cu pagube materiale pot obţine documentele de introducere în reparaţie a autovehiculelor direct de la asigurător fără să mai fie necesar să treacă pe la poliţie. Şoferii implicaţi în accident trebuie să completeze fiecare câte un formular pe care îl primesc de la asigurător cu datele personale şi informaţii despre poliţa de asigurare şi despre circumstanţele producerii accidentului.

O altă măsură legată tot de piaţa asigurărilor auto este introducerea în urmă cu un an şi jumătate a sistemului bonus-malus. Acest sistem presupune tarife mai mari pentru şoferii cu multe accidente şi reduceri de tarife pentru şoferii fără daune. Pentru a vedea dacă reduc sau majorează preţul pentru un client, asigurătorii consultă o bază de date (CEDAM, administrată de Comisia de Supraveghere a Asigurărilor), care cuprinde istoricul daunelor clienţilor începând din 2009. Clienţii care nu au avut nicio daună în anul anterior încheierii poliţei plătesc o primă cu 10% mai mică, dar cei care au avut mai multe accidente pot plăti un tarif dublu.

Cea mai importantă sarcină pe agenda CSA în mandatul viitorului preşedinte este implementarea regimului de solvabilitate Solvency II, care va aduce un tratament mai dur al riscurilor şi cerinţe suplimentare de capital pentru societăţile de asigurare.

"Priorităţile CSA în perioada următoare ar trebui să cuprindă accentuarea gradului de stricteţe în aplicarea reglementărilor pentru a crea o disciplină în piaţă, pregătirea pentru implementarea Solvency II şi dezvoltarea cooperării cu celelalte organisme de supra­veghere ale pieţei financiare", consideră Vio­leta Ciurel, preşedintele AXA Life Insurance, subsidiara locală a gigantului francez din domeniul asigurărilor AXA.

Un alt moment cheie în industria asi­gurărilor a fost reprezentat în ultimii ani de introducerea asigurării obligatorii a locuinţelor. Sistemul de asigurare obligatorie a locuinţelor, discutat mai bine de doi ani de CSA cu autorităţile, a intrat în vigoare în iulie anul trecut, toţi cei opt milioane de proprietari din România fiind obligaţi să deţină o poliţă de asigurare care să acopere cel puţin pagubele produse de cutremure, inundaţii sau alunecări de teren.

O altă problemă care ar trebui să se afle pe agenda CSA în perioada următoare este cea a preţurilor de dumping (practicarea unor tarife mai mici decât cele ale pieţei, care generează pierderi - n. red.), în special la vânzarea de poliţe auto, care afectează stabilitatea finan­ciară a pieţei.

"Tarifele poliţelor de asigurare sunt foarte jos şi cred că CSA ar trebui să se implice mai mult în rezolvarea acestei probleme. Odată cu implementarea standardelor Solvency II companiile de asigurări trebuie să fie mult mai stabile şi ar putea renunţa la preţurile de dumping", comentează Andriescu.

Companiile de asigurări au redus cu 20-25% tarifele asigurărilor de răspundere civilă auto la începutul acestui an, când peste 1,8 milioane de şoferi şi-au reînnoit poliţele, astfel că piaţa a înregistrat în primul trimestru un declin de 6,6% faţă de aceeaşi perioadă din 2010. Piaţa asigurărilor se află pe scădere din 2009, perioadă în care volumul primelor brute subscrise a coborât cu circa 600 mil. lei.

Momente cheie pentru piaţa de asigurări

Se introduce constatul amiabil, şoferii implicaţi în accidente auto soldate doar cu pagube materiale putând să îşi repare maşinile fără a trece pe la poliţie, documentele de introducere în reparaţie urmând să fie eliberate de asigurător. Şoferii implicaţi în accident trebuie să completeze fiecare câte un formular pe care îl primesc de la asigurător cu datele personale şi informaţii despre poliţa de asigurare şi despre circumstanţele producerii accidentului. Aplicarea constatării amiabile nu este obligatorie, dar în acest mod şoferii au putut evita cozile interminabile la Poliţie.

Se aplică sistemul bonus-malus, care presupune tarife mai mari pentru şoferii cu multe accidente şi reduceri de tarife pentru şoferii fără daune. Pentru a vedea dacă reduc sau majorează preţul pentru un client, asigurătorii consultă o bază de date (CEDAM, administrată de Comisia de Supraveghere a Asigurărilor), care cuprinde istoricul daunelor clienţilor începând din 2009. Clienţii care nu au avut nicio daună în anul anterior încheierii poliţei plătesc o primă cu 10% mai mică, dar clienţii care au avut mai multe accidente pot plăti un tarif dublu.

La jumătatea anului trecut a început să se aplice legea asigurărilor obligatorii pentru locuinţe, toţi cei opt milioane de proprietari din România fiind obligaţi să încheie o asigurare. Proprietarii au avut la dispoziţie un an pentru a încheia o poliţă, în caz contrar urmând să fie amendaţi de autorităţile locale cu până la 500 de lei. Perioada de graţie acordată proprietarilor expiră la jumătatea lunii viitoare. Poliţele de asigurare obligatorie a locuinţei sunt emise de Pool-ul de Asigurare Împotriva Dezastrelor, o companie deţinută de 13 asigurători.

Sistemul bonus-malus presupune tarife mai mari pentru şoferii cu multe accidente şi reduceri pentru cei fără daune. Pentru a vedea dacă reduc sau majorează preţul, asigurătorii consultă o bază de date administrată de CSA.