Românii cumpără cel mai scump săpun, detergent şi pastă de dinţi din regiune. Şi sucurile costă cu 66% mai mult. Cum se explică
Un român plăteşte 48 de eurocenţi (2 lei) pe un săpun, faţă de 21 de eurocenţi (0,9 lei) un ungur şi 24 de eurocenţi (1 leu) un polonez, iar un tub de pastă de dinţi costă 1,8 euro în România faţă de 1,19 euro în Bulgaria sau 1,46 euro în Ungaria, arată un studiu al agenţiei de cercetare de piaţă Gfk.
"O explicaţie a unui preţ mai mare poate fi faptul că în unele cazuri nu mai există nicio capacitate productivă pe plan local. Mai mult, chiar dacă există o capacitate productivă, aceasta nu asigură o mare parte a necesarului de consum, astfel că este necesar importul", explică Laurian Lungu, analist în cadrul Macroanalitica.
România nu mai are nicio fabrică de pastă de dinţi sau de săpun solid. Colgate Palmolive a închis în 2008 fabrica din Braşov unde producea brandul Super Cristal şi a mutat producţia în Bulgaria, în timp ce în cazul săpunului, cele mai vândute branduri - Protex, Dove sau Palmolive - sunt importate.
În cazul detergenţilor şi şampoanelor, deşi există fabrici pe piaţa locală, acestea exportă cea mai mare parte a producţiei. Un exemplu în acest sens este fabrica de la Urlaţi a celor de la Procter&Gamble, care exporta la începutul anului către mai multe ţări din regiune circa 90% din producţie.