Românii cumpără cel mai scump săpun, detergent şi pastă de dinţi din regiune. Şi sucurile costă cu 66% mai mult. Cum se explică

Autor: Cristina Roşca 23.06.2011

Un român plăteşte 48 de eurocenţi (2 lei) pe un săpun, faţă de 21 de eurocenţi (0,9 lei) un ungur şi 24 de eu­ro­cenţi (1 leu) un polonez, iar un tub de pastă de dinţi costă 1,8 euro în Ro­mânia faţă de 1,19 euro în Bul­ga­ria sau 1,46 euro în Ungaria, arată un stu­diu al agenţiei de cercetare de piaţă Gfk.

Studiul companiei de cercetare, primul care compară preţurile a 11 bunuri de larg consum în mai multe state din Europa Centrală şi de Est, nu analizează însă brandurile, ci catego­riile de produse per ansamblu.

"O explicaţie a unui preţ mai mare poate fi faptul că în unele cazuri nu mai există nicio capacitate produc­tivă pe plan local. Mai mult, chiar dacă există o capacitate productivă, aceasta nu asigură o mare parte a necesarului de consum, astfel că este necesar im­portul", explică Laurian Lungu, ana­list în cadrul Macroanalitica.

România nu mai are nicio fabrică de pastă de dinţi sau de săpun solid. Colgate Palmolive a închis în 2008 fabrica din Braşov unde producea brandul Super Cristal şi a mutat producţia în Bulgaria, în timp ce în cazul săpunului, cele mai vândute branduri - Protex, Dove sau Palmo­li­ve - sunt importate.

În cazul detergenţilor şi şampoa­nelor, deşi există fabrici pe piaţa lo­ca­lă, acestea exportă cea mai mare parte a producţiei. Un exemplu în acest sens este fabrica de la Urlaţi a celor de la Procter&Gamble, care exporta la începutul anului către mai multe ţări din regiune circa 90% din producţie.