Cine sunt câştigătorii crizei

Autor: Andreea Neferu 27.06.2011

Anul 2010 nu a fost an de criză pentru toţi jucătorii din economie, principalii câştigători fiind companiile din industria petrolieră şi energetică, care au avut creşteri ale afacerilor de până la 30-40%, în condiţiile în care Produsul Intern Brut a scăzut cu 1,3%.

În condiţiile în care unele companii au intrat în insolvenţă, iar altele au anunţat pierderi de zeci sau chiar sute de milioane de euro, au existat şi jucători care au beneficiat de pe urma crizei, mărindu-şi businessul şi în unele cazuri chiar şi profitul.

Pieţe precum cea a cosmeticelor sau a materialelor de construcţii au fost printre cel mai puternic afectate de criză în 2010, într-un an în care consumul a scăzut cu peste 5%, potrivit datelor INS. Există însă şi câştigători, potrivit Anuarului de Business al României - Cei mai mari jucători din economie, ediţia 2011. Spre exemplu, Petrom, cea mai mare companie românească, a reuşit să-şi crească afacerile cu aproape 10% anul trecut, de la circa trei miliarde de euro în anul 2009 la peste 3,3 miliarde de euro în anul 2010.

În aceeaşi perioadă, Lukoil, un alt jucător important de pe piaţa petrolieră locală, a consemnat un business total de peste un miliard de euro, în creştere cu 38% faţă de anul anterior.

Totodată, greii de pe piaţa energiei au înregistrat un avans al businessului de până la 35%, aşa cum este cazul Hidroelectrica, care pe de altă parte a reuşit să-şi crească şi profitul de 4,5 ori, până la aproape 86 de milioane de euro.

De asemenea, şi industria auto a avut câştigătorii săi, constructorul Automobile Dacia reuşind să-şi majoreze businessul cu peste 27%, până la 2,7 miliarde de euro, pe fondul creşterii producţiei la un nivel record de peste 341.000 de unităţi. Aproape 90% din maşinile produse la Mioveni au fost exportate către principala piaţă a Dacia - Europa de Vest, în frunte cu Franţa şi Germania, motorul principal fiind SUV-ul Duster, a cărui producţie a depăşit pragul de 80.000 de unităţi în şapte luni. Totodată, profitul net al Automobile Dacia a înregistrat un avans de peste 30%, la 71 milioane de euro.