Vedeţi aici topul celor mai mari 50 de companii din România

Autor: Dana Ciriperu 28.06.2011

Petrom a fost şi în 2010 cea mai mare companie din economia românească, dar Dacia a redus distanţa faţă de lider după o creştere de 30% în cei doi ani de recesiune. Astfel, dacă în 2008 cifra de afaceri a Petrom era cu aproape 2,5 mld. euro mai mare decât a producătorului de maşini, în 2010 compania petrolieră mai avea un avans de doar 615 mil. euro, după cum arată datele anuarului Cei mai mari jucători din economie, care va apărea astăzi pe piaţă.

Anuarul ZF, aflat la a şasea ediţie, scanează din 2006 economia locală şi a surprins evoluţia a peste 700 de companii în anii de creştere, dar şi în perioada de recesiune, când PIB-ul a scăzut cu 10%, adică 14 mld. euro în minus la finalul lui 2010 faţă de 2008.

Într-o astfel de perioadă, companii situate în topul celor mai mari 50 de jucători din economie precum Dacia, Nokia sau Bunge, dar şi afaceri antreprenoriale româneşti - Dedeman Bacău - au reuşit să raporteze creşteri de peste 30% şi să câştige cotă de piaţă.

Anuarul realizat de ZF arată că anul trecut 12 companii de pe piaţa locală au avut afaceri de peste un miliard de euro, dar niciun business antreprenorial românesc nu a reuşit să se apropie de acest prag. Cu vânzări de 415 mil. euro în 2010 (în România şi pe pieţele externe), grupul Arabesque fondat la Galaţi de Cezar Rapotan a fost anul trecut liderul businessului cu capital majoritar românesc.

Clasamentul întocmit de ZF pe baza unor chestionare completate de companii sau a estimărilor existente în piaţă arată că energia şi petrolul rămân sectoarele cel mai bine reprezentate în vârful clasamentului, iar una din cinci companii din top 50 este controlată de stat.