Regii plajelor de la Marea Neagră. Zece companii administrează jumătate din plajă, doar trei au hoteluri

Autor: Mirabela Tiron 29.06.2011

Aproape jumătate din plaja litoralului românesc dată spre închiriere, circa 570.000 de metri pătraţi, este administrată de zece companii private, din care doar trei au ca obiect principal de activitate hoteluri, restul derulând activităţi în manipulare mărfuri în port, comerţ de piese pentru autovehicule, publicitate sau editare ziare, după cum arată datele de la Ministerul de Finanţe.



Unele companii, care au partici­pat la licitaţii în perioada 2006-2008, au în administrare plajele de la Marea Neagră pe zece ani, în timp ce acelea care au semnat contracte de concesiune vor administra parcele de plajă chiar şi pe 25 de ani.

"Am participat la licitaţie în aprilie 2011 pentru administrarea plajei din faţa hotelului Eu­ropa din Eforie Nord şi din cauză că la li­ci­taţie am fost în competeţie cu importatori de fier şi cu companii care nu au nicio legătură cu in­dustria hotelieră a trebuit să dau un preţ foarte mare pentru câştigarea licitaţiei, ceea ce nu este normal", a declarat omul de afaceri George Copos, care are două hoteluri la mare (Astoria şi Europa). Hotelul omului de afaceri de la mare Europa, cu 221 de camere, este singura unitate de patru stele din Eforie Nord, restul fiind clasificate de la o stea la trei stele.

George Copos a precizat că a trebuit să participe la licitaţia pentru administarea plajei, având în vedere că în contractele cu operatorii din străinătate care aduc turişti în Eforie Nord se cerea ca hotelul să ofere plajă.

Puţini hotelieri sunt administratori de plaje

Omul de afaceri susţine că ar fi plătit o sumă mult mai mică pe administrarea plajei din faţa hotelului dacă nu intra în competiţie cu firmele ce voiau să administreze plajă fără să aibă vreo activitate în turism. "Am oferit 12-13 lei pe metru de plajă pentru a câştiga licitaţia", a spus Copos. În opinia lui, administrarea plajelor ar trebui să fie făcută de companiile care au activitate în turism şi nu de cele "care nu au nicio legătură cu turismul".

Aproape 80% din suprafaţa plajelor turistice de pe litoralul românesc, adică circa 1,2 milioane de metri pătraţi de plajă, a fost închiriată de operatori privaţi, potrivit Admi­nistraţiei Naţionale Apele Române.

Cel mai mare administrator de plaje din România este compania Romned Port Ope­rator SA, deţinută cu pachet majoritar de Victor Alexandru Băldescu.

Compania se ocupă de manipularea mărfurilor în port, dar şi de manipularea de fier vechi, în 2009 obţinând o cifră de afaceri 4,2 milioane de euro şi un profit de 1,7 milioane de euro, la un număr de 182 de angajaţi, potrivit datelor de la Ministerul de Finanţe.

Romned Port Operator SA adminis­trează 29.000 de metri pătraţi de plajă în Eforie Nord, aproape 43.000 de metri pătraţi în Costineşti, 13.500 de metri pătraţi în Neptun şi aproape 109.000 de metri pătraţi de plajă în Mamaia. Compania nu are un site oficial. ZF nu i-a putut contacta pe proprietarii companiei pentru a afla mai multe detalii despre licitaţiile la care a participat firma pentru administarea de plaje.

Al doilea cel mai mare administrator de plaje este tot o firmă care nu are domeniu de activitate în turism, ci în arhitectură, aşa cum apare la Ministerul de Finanţe.

Compania Zoom Srl, controlată de Dan Dilancea, administrează 102.612 metri pătraţi de plajă în Năvodari, adică zece hectare. În 2009, cifra de afaceri a companiei a fost de 170.000 de euro, iar profitul de 40.000 de euro, la patru angajaţi. La domeniul de activitate al firmei apare "activităţi în arhitectură" pe Ministerul de Finanţe.

Plaja de la Marea Neagră a fost închiriată către operatori privaţi de către Administraţia Naţională "Apele Române" prin licitaţie publică.

Cine poate administra o plajă

"Utilizarea plajelor se face pe mai multe sezoane estivale de către persoane fizice şi juridice: operatori economici care adminis­trează structuri de primire turistice, proprietari ori administratori de ansambluri rezidenţiale care desfăşoară activităţi de turism, operatori economici care desfăşoară activităţi de divertisment, agrement şi/sau sportive, autorităţi ale administraţiei publice locale", a transmis Cătălin Anton, respon­sabilul de comunicare al asociaţiei.

Asociaţia Apelor Ro­mâne a transmis că în mo­mentul de faţă sunt în vi­goare mai multe con­tracte: contracte de închiriere pe o perioadă de 10 ani (în urma licitaţiilor din perioada 2006-2008), contracte de închiriere pe unu sau două sezoane (în urma licitaţiilor din 2011) şi contracte de concesiune preluate de la Primăria Mangalia între anii 1996 şi 1998, pe o perioadă de 25 de ani.

Nici firma care administrează a treia suprafaţă ca mărime a plajei româneşti, Adras Com Impex, nu are obiect de activitate în turism.

Robert Ilie, manager la Adras Com Impex, care se ocupă de administrarea a 77.500 de metri pătraţi de plajă în Saturn, susţine că nu poate da detalii cu privire la licitaţia la care a participat compania în 1996, când a câştigat contractul de administrare a plajei, pentru că la acel moment nu lucra în această companie.

Cu toate acestea, el menţionează că "pentru administrarea plajei nu trebuie să ai un hotel sau activitate în turism".

Deşi compania are ca obiect de activitate întreţinere şi reparare autovehicule, aşa cum apare pe Ministerul de Finanţe, proprietarii (Adrian Tehanciuc şi Dumitru Stoian) au studii în turism, a precizat Robert Ilie.

ZF nu a putut să îi contacteze pe pro­prietari. Compania Adras Com Impex admi­nistrează plaja din Saturn pentru perioada 1996-2020.

"Anumite" investiţii şi condiţii

"De la an la an facem anumite investiţii pentru amenajarea plajei, sunt anumite condiţii legate de dotarea obligatorie a plajei, pe care trebuie să le îndeplinim pentru a primi autorizaţiile anuale. De fiecare dată trebuie să luăm autorizaţia de funcţionare de la Apele Române", susţine Robert Ilie.

Întrebat de ZF ce investiţii a realizat compania în amenajarea plajei din Saturn şi ce venituri a obţinut, Robert Ilie a declarat că nu cunoaşte aceste date. "Îmi este greu să vorbesc despre investiţii, eu mă ocup de obţinerea autorizaţiei, de cateringul de pe plajă şi amenajare."

Un alt administrator de plaje este Aurel Cătălin Stoichiţă, 38 de ani, proprietarul companiei Zeus Consulting din Bucureşti, care avea în 2008 ca domeniu de activitate principal publicitatea. El susţine că în 2007 a participat la licitaţie pentru administrarea unei suprafeţe de plajă de 23.000 de metri pătraţi în Eforie Sud, pe care a câştigat-o. "Am un contract pe zece ani. Conform caietului de sarcini, trebuie să amenajez plaja cu şezlonguri, umbrele, să cumpăr utilaje de curăţat plaja. Am trei baruri şi două terase în Eforie Sud. Veniturile pe care le obţin din vânzarea de produse la bar s-au înjumătăţit faţă de anul 2008", a declarat Stoichiţă, adăugând că a făcut o investiţie de câteva zeci de mii de euro. Stoichiţă mai administrează 4.600 de metri pătraţi în Jupiter. El susţine că atunci când a câştigat licitaţia pen­tru administrarea plajelor domeniul principal de activitate al firmei era publicitate, însă a fost obligat să îl schimbe în activităţi recreative şi distractive la solicitarea Ministerului Tu­rismului. "Ministerul Turismului a insistat să avem la cod CAEN alte activităţi recreative şi am făcut aceste modificări."

Ce face un administrator de plajă

Printre obligaţiile operatorilor de plaje se numără: solicitarea şi obţinerea autorizaţiei turistice pentru plaja care face obiectul contractului de închiriere, întreţinerea şi igienizarea plajei închiriate, menţinerea în condiţii bune a dotărilor de pe plajă, interzicerea activităţilor de comerţ ambulant pe plajă, potrivit Administraţiei Apelor Române.