Guvernul Boc a tăiat la sânge cheltuielile de capital şi nu dă oxigen economiei
Investiţiile publice sunt în scădere de doi ani şi jumătate, exporturile încetinesc, iar creşterea economică este anemică.
Cheltuielile de capital, adică investiţiile făcute de stat, au fost pe o tendinţă descendentă în ultimii doi ani şi jumătate, comparativ cu vârful atins în 2008, de 26,7 mld. lei, iar scăderile au continuat şi în primele cinci luni din acest an în ciuda îmbunătăţirii vizibile a încasărilor bugetare.
Pe hârtie guvernul Boc are foarte multe programe, dar în realitate investiţiile statului sunt la pământ. Iar calitatea slabă a infrastructurii demonstrează eficienţa scăzută a cheltuielilor realizate. De la "cheltuielile de capital ale statului" s-a aşteptat ieşirea din criză, dar banii nu s-au dus în economie, ci în salarii şi pensii, spune analistul Aurelian Dochia.
Bani sunt, dar nu avem proiecte viabile, acuză Cristian Pârvan, secretarul general al Asociaţiei Oamenilor de Afaceri din România. Directorul general interimar al FMI, John Lipsky, a spus luni-seară, după aprobarea primei evaluării a noului acord, că este nevoie de un progres mai rapid în îmbunătăţirea cheltuielilor de capital şi absorbţia fondurilor de la UE.
De asemenea, el a spus că este necesar ca guvernul să facă eforturi
suplimentare pentru a atinge ţinta de deficit bugetar de 3% din
PIB în 2012, care este an electoral.
"În sectorul de sănătate sunt în curs reforme importante, dar este nevoie de un progres mai rapid în îmbunătăţirea cheltuielilor de capital şi absorbţia fondurilor UE, reducerea arieratelor şi îmbunătăţirea administrării taxelor", a declarat Lipsky.
În anii de criză 2009 şi 2010 investiţiile publice nu şi-au jucat rolul de pârghie a programului anticriză, în pofida promisiunilor. De aproape trei ani economia se zbate să iasă din recesiune, timp în care 40.000 de companii au intrat în insolvenţă. În toată această perioadă, TVA-ul a urcat de la 19% la 24%, inflaţia a ajuns la 8% pe an, România a pierdut peste 30 mld. euro din PIB, iar creşterea economică din ultimele două trimestre este extrem de anemică.
Analiştii au repetat în ultimii doi ani că investiţiile, în special în infrastructură, au fost neglijate, ceea ce a lovit direct în economie, în capacitatea de a ieşi din recesiune. Soluţia aplicată de guvernul Boc pentru atingerea ţintelor de deficit agreate cu FMI şi Comisia Europeană a fost reducerea substanţială a cheltuielilor de capital.
"La începutul crizei, fără dubiu, cheltuielile de capital au fost, din păcate, instrumentul prin care s-au ajustat cheltuielile bugetare. Dacă privim în dinamică etapizarea ajustării cheltuielilor, constatăm că întâi s-au tăiat cheltuielile de capital, apoi cheltuielile cu bunuri şi servicii şi ulterior cheltuielile curente cu salariile. Din păcate, cheltuielile de capital au fost buffer-ul de unde s-au făcut ajustări. Acum, când lucrurile s-au mai aşezat este momentul să accesăm fonduri europene şi să facem cheltuieli de capital mai mari", a comentat Ionuţ Dumitru, preşedintele Consiliului Fiscal şi economistul-şef al Raiffeisen Bank.
La sfârşitul lunii mai cheltuielile de capital totalizau 5,08 mld. lei, în scădere cu 5,4% comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut. Însă cheltuielile totale pentru investiţii care includ, pe lângă cheltuielile de capital, şi sumele aferente programelor de dezvoltare finanţate din surse interne şi externe au totalizat pe primele cinci luni 10,6 mld. lei, faţă de 9,8 mld. lei înregistrate în aceeaşi perioadă a anului precedent.
Dumitru consideră că lucrurile au început să se mişte, dar "mult prea încet", fiind necesară realizarea unui inventar al proiectelor de investiţii, o analiză costuri-beneficii, prioritizarea proiectelor şi bugetarea lor multianuală.
"Trebuie pornit de la o viziune strategică privind investiţiile stringente. Apoi, să le bugetăm multianual. Altfel, tot timpul o să ne plângem că nu sunt bani. Trebuie să schimbăm filosofia. Să acceptăm şi ideea că nu putem face toate investiţiile de care are nevoie ţara din fonduri publice. Parteneriatele public-private pot să joace un rol. Banii de la buget pot să fie mobilizatori."
Analistul economic Aurelian Dochia aminteşte că de la cheltuielile de capital s-a aşteptat chiar ieşirea din criză, dar că pe măsură ce veniturile statului au scăzut, o parte din banii destinaţi investiţiilor au fost transferaţi spre salarii şi ajutoare sociale. Pe măsură însă ce în administraţie reforma începe să-şi arate efectele, trendul ar trebui să se inverseze.
"Pentru 2011 ar trebuie să existe o inversare a acestei
tendinţe (de transfer al banilor spre zonele sociale - n.n.). Este
în curs o reformă de reducere a cheltuielilor, ajutoarele sociale
sunt restricţionate, în vreme ce veniturile statului au
crescut. Aş aştepta o perioadă mai mare de cinci luni pentru a
vedea dacă trendul se inversează, iar banii vor fi
redirecţionaţi spre investiţii", spune Dochia. El crede că
investiţiile în infrastructură şi-au adus într-un anume fel
aportul la oprirea declinului economic, dar arată că problema este
în altă parte: proiectele nu au fost bine direcţionate, nu au fost
bine pregătite, drept urmare nu au fost duse la capăt. "Există o
încrengătură de interese. Multe proiecte au fost cu dedicaţie.
Iată că UE anchetează acum modul în care au fost folosite sume
importante - peste 800 mil. euro. Cred că problema este la acest
nivel al administraţiei."
Analizând alocările pentru investiţii la nivel regional, se constată că România a avut în în perioada 2006-2009 cea mai mare alocare (atât ca procent din PIB, cât şi ca procent din veniturile bugetare, standarde ESA 95) pentru investiţii publice în comparaţie cu ţările din UE27. Cu toate acestea, rezultatele în termeni de îmbunătăţire a calităţii infrastructurii au fost modeste.
"Deşi România a avut în perioada 1995-2009 printre cele mai mari cheltuieli de capital în cadrul ţărilor europene, cu cheltuieli de capital mai mici, ţări precum Polonia, Ungaria, Bulgaria au o calitate a infrastructurii mai bună, ceea ce demonstrează eficienţa scăzută a acestor cheltuieli în cazul României", se menţionează în raportul anual pentru 2010 al Consiliului Fiscal.
România s-a plasat pe ultima poziţie în UE în ceea ce priveşte indicele calităţii infrastructurii, conform World Competitiveness Report din 2010.
Secretarul general al Asociaţiei Oamenilor de Afaceri din
România (AOAR) Cristian Pârvan crede că investiţiile nu sunt la
potenţialul lor nu din lipsă de bani, ci de proiecte viabile.
"Atât suntem capabili să facem, atât este administraţia capabilă să
se mobilizeze. Nu este aici vorba despre bani, ci de faptul că
nu s-au efectuat lucrări de banii care sunt. Şi nu s-au făcut
pentru că nu au fost proiecte bune. Resursa există, fie că este
vorba despre bani de la buget, bani europeni sau bani din
împrumuturi de la BEI sau BERD." El spune că dacă s-ar putea folosi
banii europeni, de pildă pentru infrastructură, acest lucru ar
antrena în jocul economic şi alte sectoare, lucru care ar
contribui la revenirea economică.
Am cerut deficit bugetar mai mare pentru investiţii
În 2010 Finanţele au programat iniţial în buget cheltuieli de capital de 20,4 mld. lei, însă nivelul a fost rectificat prin cele două rectificări bugetare la 19,6 mld. lei. În cele din urmă, Finanţele au raportat că pentru cheltuieli de capital s-au cheltuit 19,4 mld. lei.
Pentru 2011, guvernul s-a lăudat că a primit acceptul FMI pentru a da drumul cheltuielilor de investiţii încă de la începutul anului, însă cifrele nu au arătat un proces investiţional încurajator din partea statului. Pentru primul trimestru, ţinta maximă pentru deficit a fost majorată la 8 mld. lei tocmai pentru a angaja cheltuieli mai mari pentru investiţii. Dar autorităţile au amânat investiţiile, deficitul însumând la sfârşitul lunii martie 5,2 mld. lei.
Deşi factura socială a fost ajustată, nu a fost redusă suficient de mult astfel încât să se elibereze resurse din buget pentru investiţii. Plata salariilor din sectorul public, a pensiilor şi a altor ajutoare sociale a reprezentat anul trecut mai mult de jumătate din cheltuielile bugetare totale, în timp ce investiţiile de capital şi cofinanţarea proiectelor finanţate din bani europeni au reprezentat 14,1% din cheltuieli, înregistrând creştere faţă de 2009 exclusiv pe seama cofinanţării proiectelor finanţate din fonduri nerambursabile.
Realizarea programelor de investiţii publice presupune capacitate administrativă şi parcurgerea mai multor paşi birocratici, o mare parte din banii alocaţi pe acest segment ajungând să fie cheltuiţi spre finalul anului.
Potrivit datelor prezentate recent de Andreea Paul Vass, consilierul economic al premierului Emil Boc, alocările bugetare pentru investiţii publice au crescut în 2011 la 35,2 mld. de lei, reprezentând 6,5% din PIB, faţă de 6,3% din PIB în 2008, când s-a înregistrat vârful de creştere economică.