Transporturi & logistică / 2011, anul şoselelor mici şi mari

Autor: Andreea Neferu 30.06.2011

Anul 2011 a început în forţă la ca­pitolul infrastructură, având în vedere că atât şoselele "mari", autostrăzile şi drumuri naţionale, cât şi cele "mici", drumurile locale şi judeţene, au fost scoase la licitaţie în ultima perioadă.

Astfel, Ministerul Transporturilor a licitat şi a atribuit în ultimele luni 183 de kilometri de autostrăzi din vestul ţării, de pe Coridorul IV paneuropean. Construc­torii câştigători au depus oferte cu o valoare cumulată de circa un miliard de euro deşi CNADNR estimase că cele nouă loturi de autostrăzi vor costa mai mult, adică 1,4 mld. euro. Cu alte cuvinte, cei 183 de kilometri de autostrăzi vor costa, în medie, 5,4 milioane de euro fiecare. Printre câştigători se numără şi unele dintre cele mai mari companii locale de construcţii, care au reuşit să aibă afaceri cumulate de sute de milioane de euro chiar şi pe timp de criză: Romstrade, controlată de omul de afaceri Nelu Iordache, Spedition UMB şi Tehnostrade (ambele companii fiind deţinute de Dorinel Umbrărescu), Straco Grup (Alexandru şi Traian Horpos) sau Euroconstruct Trading '98 (Dan Beşciu şi Sorin Vulpescu). Cei 183 de kilometri de autostrăzi sunt incluşi în Coridorul IV paneuropean şi vor beneficia de finanţare europeană în proporţie de 85%, restul fiind contribuţie a guvernului român.

De asemenea, în ultimele zece luni, Ministerul Transporturilor a semnat 12 contracte de reabilitare a 476 de kilometri de drumuri naţionale, cu o valoare totală de 370 de milioane de euro.

Dintre cele 12 contracte semnate, nouă au finanţare din Fondul European de Dezvoltare Re­gională, două primesc bani de la Banca Europeană de Investiţii, în timp ce un contract este finanţat de la bugetul de stat. Spedition UMB şi Tehnostrade, două firme controlate de Dorinel Umbrărescu, au reuşit să-şi adjudece patru contracte dintre acestea: reabilitarea a 42 de kilometri de pe DN 1H Zalău-Aleşd şi a trei tronsoane, cu o lungime totală de 102 kilometri, de pe DN 24, de la limita de judeţ dintre Galaţi şi Vaslui până la Crasna, şi DN 24B, între Crasna şi Albiţa.

Pe de altă parte, nici şoselele "mici" nu au fost uitate anul acesta. Astfel, din cei 10.000 de kilometri de drumuri judeţene şi locale anunţaţi cu surle şi trâmbiţe în urmă cu câteva luni, au fost licitaţi 8.600, al căror cost total este estimat la 2,6 miliarde de euro fără TVA. Cu alte cuvinte, lucrările prin care un kilometru de drum judeţean sau comunal va fi reparat vor costa, în medie, aproximativ 302.000 de euro. Proiectul celor 10.000 de kilometri (din care au rămas 8.600) face parte din Programul Naţional de Dezvoltare a Infrastructurii, care va cuprinde, de asemenea, şi modernizarea satului ro­mânesc, dar şi realizarea sistemului de canalizare, epurare a apelor uzate şi alimentare cu apă a localităţilor.

Ce este cu adevărat interesant la acest program al drumurilor judeţene şi locale este faptul că diferă de clasicele proiecte licitate de stat, în sensul că cei care vor câştiga contractele, fie ei constructori români sau străini, vor fi nevoiţi să-şi finanţeze singuri lucrările timp de circa doi ani până în 2013.

Necunoscuta ecuaţiei infrastructurii din România rămâne însă anul în care vom putea circula fără grija gropilor şi ne vom putea lăuda cu o reţea de drumuri similară cel puţin unor state precum Ungaria sau Polonia.