Comerţul online va ajunge la un miliard de euro în următorii trei ani
Piaţa de cumpărături online va atinge valoarea de un miliard de euro în următorii trei ani, principalele motoare de creştere fiind segmentele dedicate femeilor şi site-urile ce oferă cupoane de reduceri.
Potrivit Studiului de Comerţ Electronic din 2010 realizat de mai mulţi consultanţi din e-commerce şi prezentat în cadrul evenimentului Comerţul online, câştigător în criză realizat de revista BUSINESS Magazin în parteneriat cu Raiffeisen Bank, Visa, Netopia System şi Gecad ePayment, valoarea medie a unei cumpărături făcute online în România a crescut faţă de anul 2008. Aşadar, o comandă medie pe segmentul de îmbrăcăminte/încălţăminte a crescut de la 177 de lei, cât a fost în 2008, la 232 de lei în 2010, la fel şi pe segmentul de produse cosmetice/farmaceutice care a crescut de la 117 lei în 2008 la 149 lei în 2010, precum şi segmentul articole pentru copii: de la 56 lei în 2008 la 87 lei în 2010.
Deşi valoarea tranzacţiilor, în general, a fost în creştere în ultimii ani, segmentul IT a scăzut cu aproape 50%, de la 1.214 de lei în anul 2008 la 651 de lei în anul 2010. Piaţa online de comerţ pe segmentul electronice, electrice şi IT este de aproximativ 250 de milioane de euro, dar dacă luăm în calcul şi serviciile şi toate segmentele pieţei de comerţ valoarea totală se duce spre un miliard de euro.
Cumpărătorii online din perspectiva Raiffeisen au o vârstă cuprinsă între 20 şi 40 de ani (67% dintre aceştia), în mare parte sunt din Bucureşti (peste 40%), sunt bărbaţi în proporţie de 67%, în timp ce restul sunt doamne şi suma medie cheltuită lunar este de aproximativ 560 de lei.
"Cu toate că cifrele arată o creştere pe majoritatea segmentelor de pe piaţa de comerţ electronic, românii nu au încredere în această formă de comerţ" a spus Cristian Herghelegiu, business strategist la ePayment.
Conform unui studiu făcut de compania de cercetare de piaţă GfK, în iunie 2011 83% din respondenţi au reţineri în a face cumpărături online din motive de securitate a datelor. Acest lucru este o problemă cu care site-urile de eCommerce se confruntă în acest moment în România, iar încrederea clienţilor trebuie câştigată.
"Din punctul de vedere al securităţii am făcut un pas înainte când vine vorba de plăţi online", a declarat Cătălin Creţu, director general pentru România al VISA Europe. El a mai spus că o altă problemă care afectează piaţa online de comerţ din România este needucarea clienţilor deoarece mulţi îşi pun întrebarea "nu ştiu dacă primesc produsul".
Planul comercianţilor online este de a creşte încrederea consumatorilor prin educare. Aceştia spun că mediul online oferă mai multă informaţie despre produs, iar faptul că dacă te duci la magazin şi "expertul magazinului" îţi va spune care produs este mai bun acest lucru este un mit. "Te duci la magazin şi dacă ceri să ţi facă o comparaţie între două produse o să îţi spună simplu: «Ăsta e mai ieftin»", a afirmat Marius Ghenea, preşedintele Asociaţiei Române a Magazinelor Online. El a mai expus faptul că mediul online din România a început să devină mai competitiv la nivel european.
Antonio Eram, CEO al Netopia Sistem, crede că site-urile de reduceri ar putea fi alt factor care ar putea ajuta comerţul online din România. "Site-urile de reducere şi cupoane sunt în creştere şi sunt absolut sigur că ele vor ajuta piaţa online într-o mare măsură", a declarat el.