Comerţul online va ajunge la un miliard de euro în următorii trei ani

Autor: Ştefan Vrabie 30.06.2011

Piaţa de cumpărături online va atinge valoa­rea de un miliard de euro în următorii trei ani, principalele motoare de creştere fiind seg­mentele dedicate femeilor şi site-urile ce oferă cupoane de reduceri.

Potrivit Studiului de Comerţ Electronic din 2010 realizat de mai mulţi consultanţi din e-com­merce şi prezentat în cadrul eveni­men­tu­lui Comerţul online, câştigător în criză rea­li­zat de revista BUSINESS Magazin în parte­ne­riat cu Raiffeisen Bank, Visa, Netopia System şi Gecad ePayment, valoarea medie a unei cum­părături făcute online în România a cres­cut faţă de anul 2008. Aşadar, o comandă medie pe segmentul de îmbrăcă­minte/încăl­ţă­minte a crescut de la 177 de lei, cât a fost în 2008, la 232 de lei în 2010, la fel şi pe segmentul de produse cosmetice/farmaceutice care a crescut de la 117 lei în 2008 la 149 lei în 2010, precum şi segmentul articole pentru copii: de la 56 lei în 2008 la 87 lei în 2010.

Deşi valoarea tranzacţiilor, în general, a fost în creştere în ultimii ani, segmentul IT a scă­zut cu aproape 50%, de la 1.214 de lei în anul 2008 la 651 de lei în anul 2010. Piaţa on­line de comerţ pe segmentul electronice, elec­trice şi IT este de aproximativ 250 de milioane de euro, dar dacă luăm în calcul şi serviciile şi toa­te segmentele pieţei de comerţ valoarea to­ta­lă se duce spre un miliard de euro.

Cumpărătorii online din perspectiva Raif­fei­sen au o vârstă cuprinsă între 20 şi 40 de ani (67% dintre aceştia), în mare parte sunt din Bu­cureşti (peste 40%), sunt bărbaţi în pro­porţie de 67%, în timp ce restul sunt doamne şi su­ma medie cheltuită lunar este de aproxi­mativ 560 de lei.

"Cu toate că cifrele arată o creştere pe majoritatea segmentelor de pe piaţa de comerţ electronic, românii nu au încredere în această formă de comerţ" a spus Cristian Herghe­legiu, business strategist la ePayment.

Conform unui studiu făcut de compania de cer­cetare de piaţă GfK, în iunie 2011 83% din res­pondenţi au reţineri în a face cumpă­rături online din motive de securitate a date­lor. Acest lu­cru este o problemă cu care site-urile de eCom­merce se confruntă în acest mo­ment în Ro­mânia, iar încrederea clienţilor trebuie câştigată.

"Din punctul de vedere al securităţii am făcut un pas înainte când vine vorba de plăţi online", a declarat Cătălin Creţu, director ge­ne­ral pentru România al VISA Europe. El a mai spus că o altă problemă care afectează pia­ţa online de comerţ din România este needu­ca­rea clienţilor deoarece mulţi îşi pun întrebarea "nu ştiu dacă primesc produsul".

Planul comercianţilor online este de a creşte încrederea consumatorilor prin educa­re. Aceştia spun că mediul online oferă mai multă informaţie despre produs, iar faptul că dacă te duci la magazin şi "expertul ma­ga­zinului" îţi va spune care produs este mai bun acest lucru este un mit. "Te duci la magazin şi da­că ceri să ţi facă o comparaţie între două pro­duse o să îţi spu­nă simplu: «Ăsta e mai ieftin»", a afirmat Marius Ghenea, preşedin­te­le Asociaţiei Ro­mâ­ne a Magazi­nelor On­line. El a mai expus faptul că mediul online din România a început să devină mai competitiv la nivel european.

Antonio Eram, CEO al Netopia Sistem, cre­de că site-urile de reduceri ar putea fi alt fac­tor care ar putea ajuta comerţul online din Româ­nia. "Site-urile de reducere şi cupoane sunt în creştere şi sunt absolut sigur că ele vor aju­ta piaţa online într-o mare măsură", a declarat el.