Pavăl a dublat reţeaua Dedeman în 30 de luni şi se îndreaptă spre vânzări de 400 mil. euro

Autor: Cristi Moga 01.07.2011

În ultimii doi ani şi jumătate reţeaua Dedeman a ajuns de la 12 la 24 de magazine, în urma unor investiţii de 150 mil. euro, cele mai mari din retailul autohton în perioada crizei.



Retailerul de articole de bri­colaj şi materiale de con­strucţii Dedeman, con­­­trolată de fraţii Adri­an şi Dragoş Pavăl din Bacău, şi-a dublat reţeaua de ma­gazine în ultimii doi ani şi jumătate, prac­tic de la izbucnirea crizei, şi con­ti­nuă să se extindă, până la finalul aces­tui an urmând a fi deschise alte două unităţi.

Astăzi, în Baia Mare, Dedeman des­chide al treilea magazin din acest an, după cele din Cluj şi Severin, iar până la fi­nalul anului mai sunt programate încă două deschideri, dintre care una în Alba Iulia.

Investiţiile realizate în ultimii doi ani şi jumătate au dus compania pe pri­mul loc în topul reţelelor de bricolaj, cu afa­ceri de 360 de milioane de euro anul tre­cut, iar pentru acest an creşterea ve­niturilor cu 10%, până la circa 400 de milioane de euro, este "în grafic".

În Alba Iulia, pe locul fostei fabrici Albalact

"În ceea ce priveşte evo­luţia vânzărilor putem spu­ne că suntem în gra­fic, con­form pla­nu­rilor şi bu­getelor stabilite. Magazinul din Alba Iu­lia va fi deschis în oc­tom­brie-no­iem­brie pe un te­ren cum­­pă­rat de la Alba­lact. Pot spu­ne doar că ma­­­ga­zinul din Alba Iulia nu va fi ultimul des­chis în acest an. Va fi penul­ti­mul", a pre­cizat Pavăl pentru ZF.

Compania din Bacău a intrat în criză cu 12 magazine.

În 2008, când prin­cipalii con­curenţi - Prak­tiker şi Brico­store - des­chideau câte cinci ma­ga­zine, Dede­man a finalizat doar două investiţii.

Ulterior, Dedeman a deschis 12 unităţi, în timp ce Praktiker şi Bricostore doar câte două.

Pavăl a profitat de scăderea pre­ţu­rilor la imobiliare şi a cumpărat terenuri la "preţuri de criză", mizând şi pe spri­jinul băncilor colaboratoare - BCR, ING, Raiffeisen, RBS şi UniCredit Ţiriac.

Programul companiei de expan­siune din perioada crizei a fost cel mai agresiv din întregul comerţ modern, ca va­loare a investiţiilor putând fi com­parat doar cu cel al germanilor de la Lidl, care în aceeaşi perioadă au cum­părat 107 magazine Plus care au fost re­branduite, investiţiile totale putând fi estimate de asemenea la circa 150 de milioane de euro.

Investiţie de 12,5 milioane de euro la Baia Mare

Cel mai recent magazin, cel din Baia Mare, a implicat o investiţie de 12,5 mil. euro, va avea o suprafaţă de 14.700 de metri pătraţi şi 330 de locuri de parcare. În oraşul din nord-vestul ţării principalii compe­ti­tori ai Dedeman vor fi ger­manii de la Praktiker, precum şi reţelele de distribuţie de ma­teriale de construcţie Ambient şi Arabesque.

Se justifică investiţiile Dedeman în condiţiile în care piaţa construcţiilor rămâne în con­tinuare amorţită?

"Există un reviriment şi pe par­tea de construcţii, dar uşor. Reparaţiile şi reno­vările rămân prin­ci­pala activitate pen­tru clienţii maga­zi­nelor noastre. Dru­mul pieţei este con­form aşteptărilor", spu­ne Pavăl, care nu ofe­ră mai multe de­talii referitoare la vân­zările din prima ju­mătate a anului.

Dedeman a ajuns la la 4.500 de angajaţi, fiind unul dintre cei mai mari an­gajatori cu capital autoh­ton, în timp ce suprafaţă de vân­za­re a magazinelor este de 246.000 de metri pătraţi, echi­va­len­tul a şase centre comerciale de di­mensiunea Bucureşti Mall. Planurile companiei sunt de extindere a reţelei la 40 de unităţi p­nă în 2015, în urma unui ritm anual de expansiune cu 4-5 magazine.

Cele mai mari firme din retailul de bricolaj, listă pe care mai intră şi com­pa­niile Praktiker, Bricostore, BauMax, Horn­bach şi OBI, au avut anul trecut vânzări de aproape un miliard de euro, în creş­tere datorită continuării pro­ce­sului de extindere. În luna august un nou jucător interna­ţio­nal va intra pe această pia­ţă - fran­cezii de la Leroy Merlin - ast­fel că pia­ţa de bricolaj va continua să fie una din­tre cele mai competitive din comerţ.