Pavăl a dublat reţeaua Dedeman în 30 de luni şi se îndreaptă spre vânzări de 400 mil. euro
În ultimii doi ani şi jumătate reţeaua Dedeman a ajuns de la 12 la 24 de magazine, în urma unor investiţii de 150 mil. euro, cele mai mari din retailul autohton în perioada crizei.
Retailerul de articole de bricolaj şi materiale de construcţii Dedeman, controlată de fraţii Adrian şi Dragoş Pavăl din Bacău, şi-a dublat reţeaua de magazine în ultimii doi ani şi jumătate, practic de la izbucnirea crizei, şi continuă să se extindă, până la finalul acestui an urmând a fi deschise alte două unităţi.
Astăzi, în Baia Mare, Dedeman deschide al treilea magazin din acest an, după cele din Cluj şi Severin, iar până la finalul anului mai sunt programate încă două deschideri, dintre care una în Alba Iulia.
Investiţiile realizate în ultimii doi ani şi jumătate au dus compania pe primul loc în topul reţelelor de bricolaj, cu afaceri de 360 de milioane de euro anul trecut, iar pentru acest an creşterea veniturilor cu 10%, până la circa 400 de milioane de euro, este "în grafic".
În Alba Iulia, pe locul fostei fabrici Albalact
"În ceea ce priveşte evoluţia vânzărilor putem spune că suntem în grafic, conform planurilor şi bugetelor stabilite. Magazinul din Alba Iulia va fi deschis în octombrie-noiembrie pe un teren cumpărat de la Albalact. Pot spune doar că magazinul din Alba Iulia nu va fi ultimul deschis în acest an. Va fi penultimul", a precizat Pavăl pentru ZF.
Compania din Bacău a intrat în criză cu 12 magazine.
În 2008, când principalii concurenţi - Praktiker şi Bricostore - deschideau câte cinci magazine, Dedeman a finalizat doar două investiţii.
Ulterior, Dedeman a deschis 12 unităţi, în timp ce Praktiker şi Bricostore doar câte două.
Pavăl a profitat de scăderea preţurilor la imobiliare şi a cumpărat terenuri la "preţuri de criză", mizând şi pe sprijinul băncilor colaboratoare - BCR, ING, Raiffeisen, RBS şi UniCredit Ţiriac.
Programul companiei de expansiune din perioada crizei a fost cel mai agresiv din întregul comerţ modern, ca valoare a investiţiilor putând fi comparat doar cu cel al germanilor de la Lidl, care în aceeaşi perioadă au cumpărat 107 magazine Plus care au fost rebranduite, investiţiile totale putând fi estimate de asemenea la circa 150 de milioane de euro.
Investiţie de 12,5 milioane de euro la Baia Mare
Cel mai recent magazin, cel din Baia Mare, a implicat o investiţie de 12,5 mil. euro, va avea o suprafaţă de 14.700 de metri pătraţi şi 330 de locuri de parcare. În oraşul din nord-vestul ţării principalii competitori ai Dedeman vor fi germanii de la Praktiker, precum şi reţelele de distribuţie de materiale de construcţie Ambient şi Arabesque.
Se justifică investiţiile Dedeman în condiţiile în care piaţa construcţiilor rămâne în continuare amorţită?
"Există un reviriment şi pe partea de construcţii, dar uşor. Reparaţiile şi renovările rămân principala activitate pentru clienţii magazinelor noastre. Drumul pieţei este conform aşteptărilor", spune Pavăl, care nu oferă mai multe detalii referitoare la vânzările din prima jumătate a anului.
Dedeman a ajuns la la 4.500 de angajaţi, fiind unul dintre cei mai mari angajatori cu capital autohton, în timp ce suprafaţă de vânzare a magazinelor este de 246.000 de metri pătraţi, echivalentul a şase centre comerciale de dimensiunea Bucureşti Mall. Planurile companiei sunt de extindere a reţelei la 40 de unităţi pnă în 2015, în urma unui ritm anual de expansiune cu 4-5 magazine.
Cele mai mari firme din retailul de bricolaj, listă pe care mai intră şi companiile Praktiker, Bricostore, BauMax, Hornbach şi OBI, au avut anul trecut vânzări de aproape un miliard de euro, în creştere datorită continuării procesului de extindere. În luna august un nou jucător internaţional va intra pe această piaţă - francezii de la Leroy Merlin - astfel că piaţa de bricolaj va continua să fie una dintre cele mai competitive din comerţ.