Mercedes renunţă să mai dea date la APIA. Şi alţi importatori vor să facă la fel. Ce se ascunde în spatele deciziei?

Autor: Bogdan Alecu 02.07.2011

Marca Mercedes-Benz, care are vânzări medii lunare de 200 de autovehicule, nu mai apare în nicio secţiune a buletinului statistic al Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA) începând din luna mai, decizie pe care o analizează şi alţi importatori, potrivit unor surse din piaţa auto.

Decizia mărcii germane este prima de acest gen de la înfiinţarea APIA la începutul anilor '90. Mai mult, Mercedes, prin intermediul Autorom - companie deţinută de Ion Ţiriac - a fost printre primele mărci care au stat la baza înfiinţării APIA.

"Începând cu luna mai, nu mai raportăm rezultatele către APIA, ci respectăm «EU Competition Law in the Automotive Industry», a declarat Gabriel Crăciun, directorul de comunicare al Mercedes-Benz România.

Oficialii Mercedes-Benz au subliniat că decizia este luată la nivel european şi nu are legătură cu veridicitatea cifrelor din buletinul APIA, compania urmând să folosească doar statistici de la poliţie, privind înmatriculările, statistici care nu sunt însă la fel de detaliate precum cele ale asociaţiei. În buletinul APIA din luna mai în locul mărcii germane apare acum precizarea "alte mărci", pentru a păstra acura teţea buletinului statistic şi a păstra date com parabile. Atât BMW Group, cât şi Porsche România prin Audi sunt direct afectate de ieşirea Mercedes-Benz din statisticile APIA în condiţiile în care rezultatele detaliate ale mărcii nu vor mai fi publice, în timp ce rezultatele BMW şi Audi vor putea fi accesate de către "rivalii" de la Mercedes. Reprezentanţii BMW Group România au subliniat că sunt în discuţii cu APIA şi nu doresc să comenteze pe baza acestui subiect.

Care este poziţia APIA?

"După cum este bine cunoscut, Buletinul Statistic APIA are la bază raportarea voluntară a operatorilor din piaţă. Ca urmare, el va fi publicat şi în continuare în forma deja consacrată", a subliniat Marius Tudor, secre tarul general al asociaţiei.

Cel de-al doilea subiect readus în discuţie atunci când vine vorba de exactitatea statisticilor APIA legat de vânzări este cel al reexporturilor care ar intra astfel în al treilea an de la începutul crizei.

"Este regretabil că încă regăsim cifre crescute artificial declarate în APIA de către distribuitorii locali de vehicule. Am reclamat oficial această situaţie la APIA, dar nu am văzut încă nicio schimbare. Din păcate, sin gurele informaţii despre segmentarea pieţei se regăsesc în rapoartele APIA şi de aceea ne vedem nevoiţi să continuăm să folosim aceste rapoarte în analizele noastre", a spus George Kyriazis, director general al Toyota România.

În 2009, pentru a lichida stocurile foarte mari de maşini, adaptate unei pieţe de peste 300.000 de autoturisme anual şi nu uneia în scădere cu 50%, mai mulţi dealeri şi importatori au vândut direct sau indirect în afara ţării. În 2009 peste 10% din totalul vânzărilor nu s-au regăsit în statisticile Direcţiei Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor (DRCPIV), iar două mărci s-au "remarcat" la acea vreme la diferenţele dintre înmatriculări şi vânzări - Kia cu peste 70% şi Hyundai cu mai bine de 50%.

Date artificiale în buletinele APIA

"Când analizăm piaţa totală, ne bazăm previziunile pe datele furnizate de către DRCPIV care, în opinia noastră, reflectă realitatea cererii de pe piaţă şi a vânzărilor.

Vom continua să furnizăm datele noastre reale către APIA, deoarece avem nevoie de situaţia pieţei pe segmente, chiar dacă ştim că cifrele sunt crescute artificial", a subliniat Kyriazis.

Aceeaşi proporţie de 10% s-a menţinut şi în 2010, statisticile de vânzări indicând 104.600 de maşini, în timp ce efectiv au fost înmatriculate numai 94.500 de automobile. În primele cinci luni ale anului decalajul între vânzări şi înmatriculări a crescut până la 30%, vânzările indicând o piaţă de 32.800 de autoturisme, în timp ce poliţia a înmatriculat numai 23.200 dintre acestea.

Oficialii APIA nu au oferit niciun comentariu pe baza acestui subiect. Chestionaţi de ZF, importatorii care au răspuns au subliniat faptul că vor comunica în continuare date către APIA, dar că iau în calcul tot mai mult statisticile DRCPIV. "Mazda colaborează în condiţii foarte bune cu APIA. Cu toate acestea, pentru o analiză cât mai completă şi mai eficientă a situaţiei pieţei auto în România, la un moment dat folosim atât datele statistice furnizate de APIA, cât şi pe cele publicate de DRCPIV", a declarat Dragoş Grapinoiu, marketing manager al Mazda pentru România.

Un răspuns similar a oferit şi Renault.

"Vom continua raportarea rezultatelor de vânzări către APIA în fiecare lună, ca de obicei. Noi luăm în calcul atât statistica APIA, cât şi pe cea de la DRCPIV", a spus Dora Pasăre, brand manager la Renault.