AXA: Vom investi în compania din România cel puţin cinci ani

Autor: Sorin Pâslaru 01.07.2011

România este ţara care va avea în următorii ani cea mai mare dezvoltare a pieţei de asi­gurări din Europa de Est, ţinând cont de ponderea redusă a pieţei asigurărilor în PIB în prezent şi de faptul că economia îşi va reveni în perioada următoare, a spus ieri Jacques de Vaucleroy, directorul AXA Norcee, divizia care include ţările din nordul şi estul Europei din cadrul companiei franceze.

"România este viitoarea Polonie, chiar dacă acum a trecut prin criză. Aşteptăm o creştere a PIB de peste 4-5% peste cea a Europei de Vest în anii următori. În primii cinci-şase ani vom susţine compania. Asigurările de viaţă sunt o investiţie pe termen lung", a spus ieri De Vaucleroy, care este şi responsabil de asigurările de viaţă din cadrul companiei, în cadrul unei conferinţe care are loc în fiecare an la Bordeaux, unde este anunţată strategia pen­tru urmă­torii ani. AXA a investit deja peste 10 mil. euro în România şi este pregătită să investească în continuare.

"Subsidiarele locale din Est vor susţine investiţiile viitoare din activitatea curentă, dar sunt şi ţări cum este cazul României unde este nevoie de investiţii masive în următorii ani", a spus De Vaucleroy, care a apreciat că investiţia următoare va fi de până în 10 mil. euro.

Gigantul francez AXA, cu venituri de 91 miliarde de euro în 2010, prima companie de asigurări din lume ca venituri anul trecut conform Fortune 500, a intrat în Europa de Est prin achiziţia companiei elveţiene Winterthur în 2006, dar poziţia sa din Est este încă departe de situaţia internaţională.

Astfel, AXA a avut venituri de circa 600 milioane de euro în 2010 din Europa de Est (Cehia, Ungaria, Polonia, România, Rusia, Slovacia şi Ucraina) şi un profit de un milion de euro, nefiind în top 5 decât în Ucraina, cu 9% din piaţă, în asigurări generale.

În restul ţărilor, inclusiv România, cotele de piaţă sunt sub 5% în asigurări de viaţă şi asigurări generale. "Este adevărat că am intrat mai târziu pe această piaţă şi nu suntem printre primii jucători, dar în termeni de new business (poliţe noi, adică subscrieri care exclud reîn­noirile - n. red.) suntem în primele trei companii în majoritatea ţărilor din Europa de Est", a subliniat De Vaucleroy. Ţinta pentru Europa de Est este ca în cinci ani compania să fie printre primele cinci, iar profitul să crească cu cel puţin 100%.

În România, AXA a intrat în ianuarie 2010 prin achi­ziţia Omniasig Asigurări de Viaţă de la Vienna Insurance Group (Austria), dar a lansat operaţiunile efectiv în mai 2011. În 2010, compania a avut subscrieri (cifra de afaceri în asigurări) de circa 5 milioane de euro, mai mici cu 20% faţă de anul anterior, iar pentru 2011 obiectivul este de dublare a activităţii.

Directorul AXA Norcee nu exclude viitoare achiziţii în regiune. "Ne uităm la ce este de vânzare în regiune. Vom creşte combinat - organic şi prin achiziţii. Nu pot comenta despre Aviva sau alte companii, dar responsabilitatea noastră este să analizăm cu atenţie orice oportunitate de creştere."

Jacques de Vaucleroy cunoaşte bine regiunea Europei de Est, fiind unul dintre top executivii din ING, responsabil inclusiv de această zonă până în februarie anul trecut. "Pariul meu este că această regiune are un mare potenţial pe baza a doi factori: cheltuielile reduse cu asigurările şi aştep­tările de creştere economică. Sunt ţări emergente apropiate geografic cu care avem în comun cultura, educaţia, organizarea politică."

AXA, care are o capitalizare bursieră de 30 mld. euro, a lansat anul acesta un program stra­tegic care prevede accelerarea creşterii pe pie­ţele emergente şi scăderea costurilor pe pieţele mature pentru creşterea profitabilităţii. În această direcţie, compania va reaşeza inclusiv în Europa de Est toate platformele de vânzare a asigurărilor de viaţă într-o singură entitate.

"Aceasta nu înseamnă că agenţi de asigurare din Ungaria vor contacta clienţi din România, ci vom avea o platformă comună care va fi introdusă în 2011 în Polonia, apoi în 2012 în România şi celelalte ţări prin care toate produsele vor fi standardizate. Cred că viitorul asigurărilor de viaţă va fi combinaţia dintre internet şi agenţi", a mai explicat responsabilul companiei.

De asemenea, compania va dezvolta alianţe cu bănci pentru vânzarea de poliţe de asigurare, nu neapărat franceze, fiind văzute ca un canal important pentru peri­oada următoare. El se aşteaptă ca AXA România să de­vină profitabilă în circa 5-7 ani.

AXA este în prezent pe locul 12 în piaţa asigurărilor de viaţă în România, cu o cotă de circa 3% din piaţă.

Sorin Pâslaru, Bordeaux