Ambiţia americanilor de la Alico este să devină cei mai mari jucători din asigurări de viaţă în cinci ani

Autor: Ciprian Botea 05.07.2011

Alico (fosta AIG Life), a treia companie din piaţa asigurărilor de viaţă, ţinteşte primul loc pe acest segment de piaţă într-un interval de până la cinci ani şi nu exclude achiziţia unui competitor pentru a atinge acest obiectiv.

"Vrem să devenim lider de piaţă după volumul primelor brute subscrise într-un interval de cinci ani. Avem în vedere o dezvoltare organică a afacerilor, dar suntem atenţi şi la potenţiale achiziţii. Avem resurse locale ca să ne dezvoltăm", a declarat Theodor Alexandrescu, directorul general al Alico.

Alico a subscris anul trecut prime brute de 205 milioane lei (48,7 mil. euro), în creştere cu 7% faţă de 2009. Principalii competitori ai companiei sunt ING Asigurări, cu prime brute de 543 milioane lei în 2010, şi BCR Asigurări de Viaţă, care a avut afaceri de 307 milioane lei anul trecut.

Asigurătorul a fost preluat anul trecut, în cadrul unei tranzacţii globale, de către gigantul american Metlife, câştigarea de cotă de piaţă fiind parte a strategiei trasate de grupul american pentru piaţa locală.

O altă direcţie din strategia Metlife se referă la dezvoltarea de produse de protecţie adresate clienţilor cu venituri medii şi chiar sub medie. Astfel, asigurătorul intenţionează să atragă câteva zeci de mii de clienţi într-un termen foarte scurt cărora să le vândă produse simple de protecţie, urmărind ca în viitor aceşti clienţi să cumpere şi asigurări mai complexe şi implicit mai scumpe. "Strategia de a veni cu un produs care să creeze o masă de clienţi care pot cumpăra şi alte acoperiri ulterior este aplicabilă într-o piaţă emergentă, cu o rată redusă de penetrare a asigurărilor de viaţă, cum este România. Strategia a fost aplicată de Metlife şi în alte ţări", consideră Alexandrescu.

Poliţele simple de protecţie acoperă doar riscurile de deces şi invaliditate din accident, iar preţul acestora porneşte de la 25 de lei pe lună (300 de lei/an). Suma asigurată la o primă de 300 de lei pe an este de 100.000 de lei. Încheierea poliţei nu necesită evaluare medicală anteriorară.

Oficialii Alico afirmă că au în prezent 80.000 de clienţi care au cumpărat asigurări simple de protecţie şi că urmăresc să atragă un număr similar de clienţi până la sfârşitul anului viitor. Asigurările de accidente şi îmbolnăvire au fost cel mai bine vândute produse aflate în portofoliul companiei în 2010, primele brute subscrise pe acest segment fiind de peste 28 mil. lei, ceea ce în­seam­nă o creştere de 21% faţă de 2009.

Asigurările de accidente sunt vâdute prin brokeri, bănci şi prin reţeaua proprie de agenţi. Alico colaborează în prezent cu 500 de agenţi de vânzări şi spune că vrea să recruteze încă 200 de agenţi până la sfârşitul anului. Pregătirea unui agent costă 15.000 de euro, spune Alexandrescu, ceea ce înseamnă că asigurătorul a alocat un buget de circa 3 mil. euro pentru pregătirea agenţilor recrutaţi în 2011.

Un agent câştigă, în funcţie de compexitatea produsului vândut şi capacitatea de a-şi menţine portofoliul de clienţi, până la 70% din prima plătită în primul an de contract de fiecare client atras. Plata este dispersată însă pe parcursul derulării con­tractului şi nu este concentrată în momentul vânzării.