Vânzările dealerilor auto au depăşit cu 30% înmatriculările în primele cinci luni. Cum explică importatorii

Autor: Bogdan Alecu 05.07.2011

Creşterea ponderii vânzărilor de flote din totalul vânzărilor unei mărci, caz în care nu toate maşinile sunt înmatriculate în acelaşi timp, întârzierea înmatriculării de către persoanele fizice, care trebuie să achite taxa de poluare sau înregistrarea vânzărilor la finele lunii anterioare sunt principalele motive pentru care există în prezent un decalaj între vânzările raportate către Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA) şi înmatriculările de la Poliţie, potrivit jucătorilor din piaţa auto.

Cu toate acestea, decalajul dintre vânzările de autoturisme şi înmatriculări a ajuns în primele cinci luni ale acestui an la aproape 30% din total vânzări, conform unei analize a ZF, cea mai mare diferenţă din ultimii ani.

Spre comparaţie, în 2007 diferenţa era de doar 1%, iar în 2008 înmatriculările au depăşit cu mai bine de 18.000 de unităţi vânzările. La acea vreme anunţul legat de creşterea taxei de poluare de la 1 ianuarie 2009 pentru maşinile cu motoare de peste 2,0 litri a determinat dealerii să înmatriculeze stocurile deja existente şi implicit să achite taxa în vechea formă. În 2009, anul în care cei mai mulţi dealeri au oferit atât discounturi de până la 50% pentru a reduce stocurile din curte, dar şi anul în care mulţi au apelat la vânzarea de maşini în afara ţării în condiţiile unei pieţe locale aflate în cădere liberă, diferenţa dintre numărul maşinilor vândute şi cel al înmatriculărilor a depăşit pragul de 12%. Oficialii APIA nu au oferit nicio explicaţie cu privire la diferenţa dintre vânzări şi înmatriculări în acest an până la închiderea ediţiei.

George Kyriazis, directorul general al Toyota România, declara pentru ZF că "este regretabil că încă regăsim cifre crescute artificial, declarate la APIA de către distribuitorii locali de vehicule. În momentul în care comparăm datele APIA cu cele furnizate de DRCPIV ne dăm seama cu uşurinţă care sunt companiile care comunică cifre false, care includ şi exporturile". În cazul Toyota în primele 5 luni ale acestui an s-au raportat ca fiind vândute cu 14% mai multe maşini decât înmatriculate, adică 126 de autovehicule dintr-un total de peste 900.

Explicaţiile importatorilor în ceea ce priveşte diferenţa o reprezintă amânarea momentului înmatriculării maşi­nii achiziţionate. "Diferenţa semnalată provine în primul rând din faptul că majoritatea livrărilor sunt înregistrate în ultimele zile ale lunii, existând astfel un decalaj între achiziţie şi înmatriculare, care poate ajunge la câteva luni", a declarat Laura Antonov, directorul de marketing al Citroën România. Diferenţa dintre înma­tri­culările şi vânzările Citroën este de 45% din vânzări, sau aproape 400 de autovehicule.

Un alt motiv invocat de importatori este vânzarea de flote, care sunt înmatriculate fie luna următoare livrării, fie pe o perioadă mai lungă de timp. "În luna mai s-a livrat o flotă de 200 de maşini, care a fost înmatriculată în iunie. Aşa se explică decalajul. Nu s-au vândut maşini în afara ţării", au subliniat oficialii Nissan România.

O diferenţă de puţin peste 30% între vânzări şi înmatriculări a înregistrat şi marca Dacia, decalaj care a existat şi anul trecut, acesta fiind pus pe seama programului "Rabla", existând o perioadă mai mare de timp între achitarea maşinii şi înmatricularea efectivă. De la demararea programului "Rabla", pe data de 18 martie şi până la finele lunii iunie Dacia a vândut aproape 2.800 de maşini în cadrul programului de casare, conform statisticilor Administraţiei Fondului pentru Mediu, în timp ce vânzările totale sunt de peste 8.000 de maşini la nivelul pieţei.