Câştigătorii celor doi ani de criză

Autor: Dana Ciriperu 05.07.2011

Dacia şi Nokia, companiile din industria farmaceutică, operatorii de clinici private, transportatorii aerieni low-cost, dar şi retaileri de îmbrăcăminte precum Zara sau C&A se numără printre câştigătorii crizei, în condiţiile în care multe dintre aceste companii şi-au dublat cifra de afaceri în perioada 2008-2010, arată datele anuarului "Cei mai mari jucători din economie" realizat de ZF.

Anuarul va fi lansat astăzi în cadrul evenimentului Cei mai mari jucători din economie - Companii care au învins criza. Lecţiile crizei pentru următoarea perioadă de creştere economică, organizat de ZF în parteneriat cu Pricewater­houseCoopers la Banca Naţională.

În cadrul conferinţei de astăzi va avea loc şi lansarea primei cărţi de strategie de afaceri - Formule de succes pentru următorul deceniu - care este scrisă de consultanţii PwC şi analizează modelul de reuşită al jucătorilor de pe piaţa locală.

Dacia, cel mai mare constructor auto din România, avea în 2008 afaceri de 2 mld. euro, dar a găsit "nişa" exporturilor care a dus compania pe primul loc în topul exportatorilor şi a determinat un avans de 30% al vânzărilor în perioada 2008-2010, la peste 2,7 mld. euro.

Tot pe exporturi s-a bazat şi creşterea explozivă a Nokia, care a ajuns de la 455 mil. euro în 2008 la o cifră de afaceri estimată la 1,5 mld. euro anul trecut, avansul fiind unul dintre cele mai mari din economie.

Şi grupul spaniol Inditex, care deţine brandul Zara, şi-a dublat vânzările din România în doi ani, la 100 mil. euro, în condiţiile în care acţionarii au negociat chirii mai mici şi au găsit spaţii mai bune pentru a se extinde în centrele comerciale. Avansul vânzărilor Zara s-a produs într-o perioadă în care consumul s-a redus cu aproape 15%, iar jucătorii din retailul alimentar au majorat considerabil numărul promoţiilor pentru a-şi vinde marfa. Şi grupul C&A, care în 2008 făcea primii paşi în România, a avut în 2010 vânzări estimate de 25 mil. euro, faţă de puţin sub 8 mil. euro în anul precedent.

Operatorul aerian low-cost Wizz Air, care ameninţă serios poziţia de lider a companiei de stat Tarom, şi-a dublat cifra de afaceri în 2010 faţă de 2008, după cum arată datele centralizate de ZF în anuarul Cei mai mari jucători din economie.

Acestor companii li se alătură cea mai mare parte a firmelor din industria de medicamente, a distribuitorilor farma şi a reţelelor de farmacii, dar şi clinicile private, businessuri care activează întrunul dintre sectoarele care a rezistat cel mai bine crizei. Astfel, piaţa farma a crescut în 2010 cu aproape 19% (în lei) faţă de anul precedent şi a ajuns la vânzări de 2,28 mld. euro, potrivit companiei de cercetare Cegedim. Cu un an în urmă, în perioada în care economia scădea cu peste 7%, vânzările de medicamente avansau cu 13,1%.

Dacă în 2009, primul an de recesiune, puţine companii au reuşit să rămână pe creştere, în 2010 situaţia s-a schimbat. Astfel, peste 30 de companii din topul celor mai mari 50 de jucători din economia locală au raportat afaceri în creştere în 2010 faţă de 2009, în condiţiile în care în anul precedent doar zece firme reuşiseră să termine anul cu vânzări mai mari.

Petrom a fost şi în 2010 cea mai mare companie din economia românească, iar 12 firme de pe piaţa locală au avut afaceri de peste un miliard de euro. Niciun business antreprenorial românesc nu a reuşit însă să se apropie de acest prag. Cu vânzări de 415 mil. euro în 2010 (în România şi pe pieţele externe), grupul Arabesque fondat la Galaţi de Cezar Rapotan a fost anul trecut liderul businessului cu capital majoritar românesc.

Clasamentul întocmit de ZF pe baza unor chestionare completate de companii sau a estimărilor existente în piaţă arată că energia şi petrolul rămân sectoarele cel mai bine reprezentate în vârful clasamentului, iar una din cinci companii din top 50 este controlată de stat. Mai mult, raportat la anul 2009, şi companiile din industria petrolieră şi energetică s-au numărat printre câştigători, iar businessurile au revenit la rate de creştere de 30-40%. Pe de altă parte, pieţe precum cea a cosmeticelor, auto sau a materialelor de construcţii au fost printre cele mai puternic afectate de criză în 2010.

Anuarul este prezentat astăzi în cadrul evenimentului "Cei mai mari jucători din economie - Companii care au învins criza. Lecţiile crizei pentru următoarea perioadă de creştere economică", organizat de ZF în parteneriat cu PricewaterhouseCoopers la Banca Naţională.