Tranzacţia Whiteland-Nagel, finalizată după trei ani de negocieri

Autor: Bogdan Alecu 06.07.2011

Grupul german Nagel, care a preluat recent 25% din acţiunile Whiteland Logistics, o afacere fondată de James Kodor şi Lavinia Yassen, tatonează piaţa locală încă din 2004, când au început primele discuţii cu acţionarii companiei româneşti, pentru ca din 2008 să demareze oficial negocierile pentru preluarea unui pachet de acţiuni la Whiteland Logistic.

"Trebuie să spunem că 25% este un procent bun pentru început. Vom vedea cum putem întări reţeaua comună, după care vom decide dacă va fi sau nu cazul să majorăm pachetul de acţiuni", a spus Peter Haak, membru în consiliul de administraţie al Nagel, companie prezentă pe 18 pieţe europene.

Reprezentanţii celor două companii nu au făcut nicio referire la valoarea tranzacţiei.

Potri­vit unor esti­mări ale ZF, aceasta nu de­pă­şeşte însă 1-1,5 mil. euro. Odată cu pre­luarea pachetului de acţiuni al Whiteland Logistics, în consiliul de administraţie al firmei a in­trat şi Werner Scho­bel din partea Nagel.

Achiziţia a fost rea­lizată în contextul în care schimbul de măr­furi între estul şi vestul Europei înregis­trează o creştere puternică, iar România este a doua ţară ca mărime din Eu­ropa de Est, după Po­lonia, iar aici sunt multe companii germane care realizează transporturi de marfă.

Compania de logistică are în vedere o creştere a cifrei de afaceri în acest an cu zece procente, la 7,7 mil. euro, şi majorarea portofoliului de clienţi la peste 20, printre cei mai noi fiind şi Parmalat.

Afacerea Whiteland în distribuţie şi logistică s-a dezvoltat în ultimii ani în jurul parteneriatelor cu producători de top din industria laptelui precum Hochland, Meggle sau Campina. Întregul grup Whiteland a avut în 2009 afaceri de 88 mil. euro şi 400 de angajaţi, divizia de distribuţie fiind cea mai mare din grup.

Doar 3 din 10 firme externalizează logistica

Serviciile de logistică care implică şi controlul temperaturii sunt asigurate în proporţie de 70% de divizii "in house" ale companiilor producătoare, în timp ce doar 30% dintre acestea apelează la externalizarea serviciilor, procente care sunt exact invers faţă de pieţele vest-europene, potrivit declaraţiilor lui Andrei Rusu, general manager al companiei Whiteland Logistics.

"În România sunt mulţi producători care au apelat la fonduri europene şi au inclus în proiecte şi partea de logistică şi distribuţie, iar până ies de sub perioada contractuală, de aproximativ cinci ani, nu au voie să externalizeze aceste servicii."