Vă ştiţi drepturile de pacienţi? Cel mai puţin respectate sunt dreptul de a beneficia de tratament rapid şi dreptul la libera alegere

Autor: Ioana David 07.07.2011

Fiecare pacient are 14 drepturi fundamentele atunci când solicită servicii medicale, potrivit unei Carte Europene elaborate încă din 2002 şi care este recunoscută de către instituţiile europene.

Modul în care sunt respectate aceste drepturi a fost analizat la nivel european iar concluziile sunt că cel mai puţin respectate drepturi sunt: dreptul de a fi respectat timpul pacienţilor, dreptul la liberă alegere şi dreptul de a avea acces la servicii medicale.

Pe de altă parte drepturile aproape respectate sunt: dreptul la tratament personalizat, dreptul la măsuri preventive şi dreptul la intimitate şi confidenţialitate.

Informaţiile sunt citate într-un comunicat al Societăţii de Scleroză din România. La analiză, din partea României au participat Ministerul Sănătăţii şi trei mari spitale din ţară.

Drepturile Europene ale pacienţilor

1. Dreptul la măsuri preventive - fiecare persoană are dreptul la servicii adecvate pentru a preveni apariţia bolilor;

2. Dreptul la acces - pentru serviciile medicale de care are nevoie. Aceste servicii trebuie să asigure accesul egal al fiecăruia, fără discriminare.

3. Dreptul la informare - Fiecare persoană are dreptul de acces la toate informaţiile referitoare la starea ei de sănătate, serviciile de sănătate şi cum să le folosească şi la toate cercetările ştiinţifice şi inovaţiele tehnologice.

4. Dreptul la a i se cere consimţământul fiecărui pacient cu privire la tratament şi procedurile care privesc direct starea sa de sănătate şi care să-i permită să participe activ la deciziile privind starea sa de sănătate;

5. Dreptul la liberă alegere - fiecare persoană are dreptul de a alege în mod liber dintre diferite procedurile de tratament şi furnizorii de servicii dintr-o bază de date cu informaţii adecvate;

6. Dreptul la viaţă privată şi confidenţialitate - fiecare persoană are dreptul la confidenţialitate cu privire la informaţiile cu caracter personal şi inclusiv a informaţiilor despre starea sa de sănătate, diagnostic şi proceduri terapeutice;

7. Dreptul la a se respecta timpul pacientului - Fiecare persoană are dreptul de a beneficia de o consultaţie şi tratamentul necesar într-o perioadă rapidă de timp. Acest drept este valabil la fiecare etapă de tratare a pacientului;

8. Dreptul la respectarea standardelor de calitate - Fiecare persoană are dreptul de acces la servicii medicale de înaltă calitate prin respectarea unor standarde precise;

9. Dreptul la securitate - fiecare persoană are dreptul de a fi liber de la daune cauzate de funcţionarea necorespunzătoare a serviciilor de sănătate, malpraxis medical şi erori, precum şi dreptul de acces la serviciile de sănătate şi tratament care respectă standardele ridicate de siguranţă;

10. Dreptul la inovaţii - Fiecare persoană are dreptul de acces la procedurile inovatoare, inclusiv procedurile de diagnosticare, în conformitate cu standardele internaţionale şi fără a se ţine cont de considerentele sale economice sau financiare;

11. Dreptul de a evita suferinţa şi dureri inutile - Fiecare persoană are dreptul de a evita cât de mult posibil suferinţa şi durerea în fiecare fază a bolii sale;

12. Dreptul de a fi tratat individual - fiecare individ are dreptul la programe terapeutice sau de diagnostic adaptate cât mai mult posibil la nevoile sale personale;

13. Dreptul de a contesta - Fiecare individ are dreptul să facă plângere ori de câte ori acesta a suferit un prejudiciu şi are de asemenea dreptul de a primi un răspuns la plângerea sa.

14. Dreptul la despăgubiri - Fiecare persoană are dreptul de a primi o despăgubire suficientă într-un termen scurt ori de câte ori el a suferit vătămări fizice, morale şi psihologice provocate de un tratament sau de servicii de sănătate.