Cum ne învaţă francezii meşteşugurile tradiţionale... româneşti?

Autori: Anda Brînduşă , Macri Andreea 08.07.2011

Philippe Guilet, directorul artistic al Ambasadei Franţei, ni se prezintă într-o dublă ipostază: cea de designer şi cea de iniţiator al unui proiect unic şi extrem de ambiţios, 100%.RO



L-am întâlnit pe Philippe în reşedinţa oficială de pe strada Biserica Amzei, unde răcoarea aristocratică a încăperilor somptuoase de la parter contrasta viu cu atmosfera febrilă de la mansarda încinsă de soare, în care cei implicaţi în proiect se perindau continuu între locul de fitting şi numeroasele camere înţesate cu fâşii de materiale, schiţe, hârtii, broderii, ii, nasturi, panouri şi lăzi vechi de zestre.

Se afla în mijlocul unui fitting, făcând exact ceea ce face orice designer când pregăteşte o colecţie: retuşuri. O ipostază oarecum surprinzătoare, căci - deşi are un background remarcabil în modă (a lucrat cu Karl Lagerfeld, Jean Paul Gaultier sau Thierry Mugler şi a realizat costume de scenă pentru Opera din Paris) - de la venirea sa în România, Philippe Guilet ne-a obişnuit să iniţieze proiecte fashion, dar nu şi să îl vedem potrivind ace, netezind cute, dând indicaţii minuţioase croitoresei şi drapând o rochie pe corpul modelului.

A intrat acum în acest rol mai mult decât din pasiune: şi anume cu o misiune. Aceea de a valoriza patrimoniul cultural românesc în limbaje moderne printr-un proiect independent, ce va fi prezentat în septembrie la Bucureşti şi apoi la Grand Palais, în Paris.

100%.RO reprezintă episodul-pilot, transpus într-o colecţie vestimentară din 20 de piese, ce redau traseul parcurs de Philippe prin Bucovina, Maramureş, Ardeal, Oltenia şi Muntenia. Ţinutele utilizează şi reinterpretează elementele lucrate de către artizani, urmând fie metoda lor tradiţională, fie indicaţiile şi schiţele designerului.

Citiţi în The One un interviu acordat de directorul artistic al Ambasadei Franţei, Philipe Guilet