Test Auto ZF: Lexus CT200h, un Prius la puterea a treia

Autor: Bogdan Alecu 08.07.2011

Trendul industriei auto este cel de "downsizing". Trend care îl urmăreşte tot mai atent şi Lexus, divizia de lux a Toyota lansând pentru prima dată un model de segment compact, care are misiunea de a atrage şi mai mulţi clienţi.

Dacă Toyota urmăreşte lansarea unei întregi game de modele pe baza hibridului Prius, de ce nu ar face şi Lexus acelaşi lucru? - Astfel, noul compact CT200h preia sistemul de propulsie hibrid de la Prius, sistem care însă este îmbunătăţit şi rafinat, pentru a fi demn de un brand superior.

La exterior niponii au dorit să păstreze cât mai mult din imaginea tipică unui Lexus. Avem un design sportiv, dinamic şi puternic, indiferent de unghiul din care este admirată maşina. Fără a exagera, am spune că aminteşte mai mult de un model de clasă medie break, dar cu un spate mai scurt.

Modelul testat era în gersiunea de top, echipată cu toate gadgeturile disponibile în gama Lexus. Şi chiar dacă nu ar fi aşa, Lexus tot inspiră, cum spune şi numele, luxul, fie că vorbim de volanul proiectat perfect, exact cât trebuie de gros şi cu o piele fină, sau de calitatea tapiţeriei din piele, a scaunelor confortabile, care nu amintesc nicio clipă de un model compact. Cu toate că sunt destule materiale plastice la interior, calitatea sau gradul de finisare al acestora nu poate fi pus nicio secundă sub îndoială.

Ceea ce putem critica la CT este modul în care Lexus a vrut să fie "original" - dacă Mercedes-Benz, BMW şi Audi au un buton rotativ care controlează computerul de bord, japonezii au apelat la un "mouse". Efectul vizual este la nivel maxim, însă nu şi ergonomia oferită de acesta în condiţiile în care acţionarea sa necesită mai multă atenţie din partea celui de la volan. Mai mult, grafica sistemului de navigaţie este cu mult sub cea a concurenţilor germani, fiind mult mai demnă de brandul Toyota decât de Lexus.

Imediat cum iei loc la bord, apeşi butonul "Power". De această dată maşina nu mai face niciun zgomot la pornire, ci doar se aprinde bordul şi apare un mic semnal "Ready" - motorul electric a pornit, iar cel pe benzină aşteaptă semnalul. Maneta tip joystick a schimbătorului de viteze aminteşte de cea de la Prius, însă este finisată mult mai elegant. Atunci când se pleacă de pe loc, dacă nu se accelerează brusc, maşina rămâne în modul electric, până la prima apăsare mai serioasă a pedale de acceleraţie. Doar cu motorul electric putem rula cu cel mult 40 km/h şi o distanţă de câţiva kilometri. Ca să "blocăm" modul electric avem la dispoziţie butonul "EV Mode" care face ca maşina să ruleze numai cu motorul electric. Pentru modul "Eco" se poate selecta modul "B" al cutiei de viteze, care permite o frânare mai puternică în momentul în care se ia piciorul de pe pedala de acceleraţie şi implicit duce la o recuperare mai eficientă a energiei cinetice.

Sub capota cul CT200h se ascunde un motor pe benzină de 1,8 litri şi 100 CP alături de unul electric de 82 CP şi 207 Nm, cele două dezvoltând în total 136 CP.

Pentru a oferi performanţe dinamice cât mai bune, Lexus CT dispune de un sistem ce permite modificare setărilor maşinii, cu ajutorul unui buton rotativ de pe consolă. Cel de la volan are astfel la dispoziţie modul Normal, Eco şi Sport. În Sport nu mai este disponibil modul de rulare electric iar pe bord nu mai sunt afişate informaţii despre sistemul electric, ci îşi face apariţia un turometru iluminat în roşu. Diferenţa dintre modul Eco şi cel sport este una semnificativă. Dacă în Eco ai crede că maşina nu dezvoltă nici 100 CP, în Sport ai impresia uneia de peste 150 CP. Ceea ce este însă cu adevărat impresionant este consumul de combustibil al lui CT200h - cei de la Lexus anunţă un consum mediu de 4,1 litri/100 km şi emisii de 94 g CO2/km. Nu am reuşit o asemenea performanţă, dar am reuşit un consum mediu de sub 7 litri/100 km mergând prin traficul din Capitală în modul Sport. În afara oraşului şi în modul Eco, se poate reduce consumul fără probleme până spre 4 litri/100 km.

Preţul de achiziţie al unui CT200h porneşte de la 29.960 de euro cu TVA inclus pentru versiunea de bază, în timp ce modelul de top, care a fost şi testat, ajunge la 42.100 de euro, valoare justificată de propulsorul hi-tech şi echiparea mai mult decât generoasă.