(P) Banii, propulsorul tenisului

Ziarul Financiar 14.07.2011

Tenisul acestor ani propune bătălii palpitante duse pe diverse suprafeţe de actorii principali ai sportului alb, iar sponsorii continuă să investească în turnee, în jucători sau în federaţiile interne de profil. Şi asta în pofida crizei mondiale care a afectat toate ramurile sportului, indiferent de ţară, de gradul de popularitate al disciplinei sau de vedetele în jurul cărora se ţes poveşti emoţionante sau afaceri de soi. Există însă acei parteneri de tradiţie - bănci, companii auto, firme de echipament sportiv - care nu şi-au luat mâna niciodată de pe bunul mers al unor competiţii. Spre exemplu, anul acesta, turneul de la Wimbledon (cele mai mari premii din lume, peste 15 milioane de euro) a fost susţinut de nu mai puţin de 13 sponsori. Slazenger, Rolex, Robinson's, Sony, Lavazza, Evian, Jacob's Creek, HSBC, Ralph Lauren, Lanson, IBM, G4S şi Hertz s-au prins într-o horă a bucuriei provocată doar de mirajul atmosferei unice de la Wimbledon. Iar primul nume specificat - Slazenger - este alături de turneul de All England Club de 109 ani!

30 de milioane de dolari anual în tenis

Pe aceeaşi linie, a prietenilor care susţin necontenit un turneu de Grand Slam se află şi banca franceză BNP Parisbas, cea care probail v-a atras de nenumărate ori atenţia atunci când urmăreaţi fie un schimb de mingi la Roland Garros, fie alte competiţii mai mici ţinute pe braţe de oamenii din Hexagon. Ei bine, după 35 de ani de parteneriat cu organizatorii celui de-al doilea turneu de Grand Slam al anului, grupul parizian s-a orientat şi către Mastersul de la Indian Wells, pe care-l va susţine financiar timp cinci sezoane. Suma care va fi acordată nu a fost specificată, însă se spune că BNP Parisbas reprezintă unul dintre principalii susţinători ai lumii sportului alb. "Tenisul reprezintă singura noastră ţintă de marketing din sport pe care ne concentrăm atenţia. Anul acesta vom sponsoriza evenimentele în care suntem implicaţi cu peste 30 de milioane de dolari", dezvăluia în Wall Street Journal directorul de marketing de la BNP Sebastien Guyader.

Şarapova, 70 de milioane de dolari de la Nike pe 8 ani

Tenisul actual a scos în evidenţă staruri care învârt banii cu lopata, dar a şi reliefat faptul că nu trebuie neapărat să exercite o hegemonie continuă pe teren pentru a avea conturi fabuloase în bancă. Iar cel mai elocvent caz este cel al rusoaicei Maria Şarapova (24 de ani), fostul lider mondial al circuitului WTA (2005 şi 2008) deţinând un capital de popularitate imens pe toate meridianele globului. Un capital pe care-l valorifică neîncetat. De-alungul carierei, jucătoarea născută în Siberia şi-a pus semnătura pe contracte cu firme precum Prince, Gatorade, Tropicana, Nike, Motorolla, Canon, Tag Heur, Parlux Fragrances sau Head, iar Forbes Magazine a etichetat-o anul trecut drept cea mai bine plătită sportivă din lume. Câştigurile anuale din vânzarea imaginii? Peste 26 de milioane de dolari, în contextul în care premiile din tenis i-au suplimentat conturile în întreaga carieră doar cu 16 milioane de dolari. "Nu există o limită pentru câţi bani aş putea să fac. Întotdeauna sunt şanse să semnez contracte şi mai avantajoase", frapa prin sinceritate Şarapova în Sports Illustrated. Iar diva sportului alb a continuat să-şi menţină buzunarele doldora de bani chiar şi atunci când o accidentare la umăr (2008) a ţinut-o pe tuşă. A revenit în 2009, a pornit din nou urcuşul spre vârfurile WTA, iar în prezent staţionează pe poziţia a cincea a ierarhiei. Saltul din clasament le-a atras imediat atenţia şi marilor concerne ale lumii, iar rusoaica de 1,88 m a dat lovitura la capitolul financiar anul trecut, când a doborât orice record! A semnat o prelungire a contractului cu Nike, firma sa de echipament, pe suma 70 milioane de dolari. Întinsă pe durata de opt ani, înţelegerea a fost listată drept cea mai mare din istoria sportului feminin, vechiul record aparţinându-i americancei Venus Williams - 43 de milioane de dolari trimişi în cont de Reebok. Şi să nu vă gândiţi că în 2011, Maria, finalistă la Wimbledon, nu a mai bifat o afacere: a semnat cu Head pe pe 2 milioane de dolari. Bani de buzunar, dacă încercăm să o comparăm cu suma primită de la Nike.

Informatii despre achizitionarea biletelor pe: www.bcropen.ro/ro/ghid/bilete