Propunere pe masa ANCOM: Orange şi Vodafone să renunţe la o parte din spectrul radio pentru RCS&RDS; toţi operatorii mobili îşi vor partaja reţeaua cu firma lui Teszari

Autor: Adrian Seceleanu 14.07.2011

Giganţii Orange (Franţa) şi Vodafone (Marea Britanie) vor renunţa după anul 2014 la o parte din spectrul radio deţinut în România în favoarea RCS&RDS, o companie deţinută de orădeanul Zoltan Teszari. până când Orange şi Vodafone vor ceda o parte din spectru, toţi operatorii GSM vor fi obligaţi să încheie acorduri care să le permită clienţilor de comunicaţii mobile ai RCS&RDS să-şi folosească mobilele şi în acele zone din România unde firma lui Teszari fie nu a avut bani, fie nu a apucat să instaleze propriile antene.

Acesta este scenariul propus Autorităţii Naţionale de Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) de consultantul britanic Ovum Europe Ltd. ca rezultat al unui studiu plătit de partea română şi care a avut drept scop identificarea eventualelor probleme concurenţiale pe care le ridică faptul că RCS&RDS nu deţine o liucenţă în banda de 900 MHz şi eventualele soluţii pentru remedierea acestei situaţii.

Ce probleme are RCS&RDS pentru că nu are licenţă în banda de 900 MHz

Potrivit ANCOM studiul Ovum arată că RCS&RDS se află în dezavantaj concurenţial faţă de operatorii care deţin spectru în banda de 900 MHz şi că este necesară aplicarea unor remedii.

"Concluziile părţii 1 a studiului au relevat faptul că, pentru a îndeplini obiectivele

de acoperire şi calitate a reţelei conform cerinţelor ANCOM, specificate în caietul de sarcini pentru realizarea studiului, fără a avea acces la spectru în banda de 900 MHz sau resurse alternative, RCS&RDS s-ar afla în dezavantaj concurenţial faţă de operatorii care deţin spectru în banda de 900 MHz. În cazul în care operatorii care au deja acces la spectrul de 900 MHz vor putea implementa serviciile 3G în această bandă şi vor face acest lucru pentru a furniza acoperire "outdoor" pentru 99% din populaţie şi acoperire "indoor" pentru 55% din populaţie, atunci al patrulea operator - RCS&RDS - va fi în dezavantaj competitiv

semnificativ dacă doreşte să concureze şi să atingă nivele similare de acoperire şi performanţă ale reţelei. Dezavantajul competitiv are mai multe componente: RCS&RDS ar înregistra costuri semnificativ mai mari decât cele înregistrate de ceilalţi operatori, datorită caracteristicilor mai puţin avantajoase ale benzii de frecvenţe de 2 GHz. Pentru a atinge acelaşi nivel de acoperire şi calitate a serviciilor, RCS&RDS ar trebui să instaleze un număr semnificativ de site-uri suplimentare comparativ cu un operator care deţine spectru în banda de 900 MHz, ceea ce se reflectă în costuri suplimentare semnificative, costuri care variază în funcţie de diferitele scenarii luate în calcul privind profunzimea acoperirii, cererea de trafic şi viteza minimă de date la utilizator. Anul 2013 este considerat a fi data ţintă pentru atingerea de către RCS&RDS a obiectivelor de acoperire, întârzierea peste anul menţionat putând conduce la riscul de renunţare a clienţilor la acest operator şi de a face mult mai dificilă achiziţia de noi clienţi".

Prima opţiune a ANCOM - nu face nimic

Consultantul, firma de consultanţă OVUM, a propus ANCOM un numar de patru remedii posibile.

Prima opţiune ar fi ca ANCOM păstreze situaţia curentă: "Nicio acţiune pentru rebalansarea spectrului şi prelungirea administrativă a licenţelor operatorilor existenţi care deţin spectru în banda de 900 MHz; permiterea realizării ajustărilor prin mecanismele pieţei şi de către operatorii existenţi", conform Ovum.

Opţiunea 2 - luăm spectru radio de la Orange şi Vodafone

O a doua opţiune ar fi "eliberarea unui bloc de 2x5 MHz în banda de 900 MHz, până la finalul anului 2012, cu atribuirea lui printr-o procedură de selecţie competitivă şi impunerea unei limite maxime de 2x10 MHz pentru cantitatea de spectru pe care un operator o poate deţine în banda de 900 MHz. Valabilitatea licenţelor VODAFONE şi ORANGE în banda de 900 MHz va fi prelungită până în anul 2014 şi aliniată cu data de expirare a valabilităţii licenţei deţinute de COSMOTE, cu condiţia eliberării a câte 2x2,5 MHz de către primii doi operatori nominalizaţi până la finalul anului 2012. În anul 2014, licenţele în banda de 900 MHz vor fi reînnoite în urma unui proces ce va fi stabilit de ANCOM. Această dată permite ANCOM să ia în considerare toţi factorii care intervin în perioada 2011 - 2014."

A treia cale - roaming naţional şi spectru radio de la Orange şi Vodafone. Varianta patru

Cea de-a treia opţiune a consultantului ANCOM prevede "Introducerea reglementată a acordurilor de roaming naţional, temporar, până la o dată după anul 2014, care vor permite RCS&RDS să obţină accesul rapid şi eficient din punct de vedere al costurilor la clienţi din zone care nu pot fi acoperite la costuri eficiente cu o reţea în banda de 2100 MHz, bandă adecvată zonelor urbane cu populaţie densă". Conform Ovum "Eliberarea unui bloc de spectru de 2x5 MHz din banda de 900 MHz de către cei doi operatori care deţin mai mult spectru în banda de 900 MHz - VODAFONE şi ORANGE - şi realocarea acestuia operatorului RCS&RDS sau unui nou operator, printr-o procedură de selecţie (licitaţie sau procedură comparativă). Organizarea unei proceduri competitive distincte de atribuire a spectrului în banda de 800 MHz, cu impunerea unei limte maxime pentru cantitatea de spectru sub 1 GHz ce poate fi deţinută de un operator; atribuirea drepturilor de utilizare a spectrului în banda de 800 MHz va permite operatorilor să introducă servicii LTE, pentru a răspunde cerinţelor de dezvoltare pe termen lung a serviciilor de comunicaţii mobile de bandă largă în România. Includerea în remediu a acordurilor de roaming reglementate permite

operatorilor care eliberează blocul de spectru de 2x5 MHz să beneficieze de mai

mult timp comparativ cu opţiunea 2, în cazul în care este necesar, pentru a implementa în propria reţea modificările tehnice generate de eliberarea spectrului respectiv."

A patra variantă propusă de ANCOM este impunerea unui roaming naţional temporar reglementat urmat de acorduri voluntare de partajare a reţelei.

De ce vrea Ovum să mergem pe varianta trei

Aplicarea opţiunii trei este calea pe care ar trebui să o aleagă ANCOM, cred consultanţii de la Ovum.

"Impunerea roamingului va permite RCS&RDS să obţină acces rapid în zonele care nu sunt acoperite în prezent de reţeaua sa UMTS dezvoltată în banda de 2100 MHz şi pentru care acoperirea cu o reţea în banda de 2100 MHz s-ar putea să fie ineficientă din punct de vedere al costurilor, după cum s-a evaluat în partea 1 a studiului. Accesul pe piaţă al RCS&RDS şi reducerea/eliminarea distorsiunii

competitive poate fi realizată rapid şi cu costuri modeste", cred consultanţii. "Faptul că accesul roaming este pus la dispoziţie, evită necesitatea ca operatorii

tradiţionali să elibereze rapid spectrul de 900 MHz, deşi aceasta ar constitui totuşi o opţiune, relicenţierea spectrului astfel eliberat oferind ANCOM posibilitatea de a impune migrarea serviciilor pentru consumatori de la GSM la UMTS, determinând creşterea eficienţei utilizării spectrului. Pe termen scurt, remediul nu încurajează dezvoltarea unei noi reţele de acces radio, însă acest lucru va fi încurajat pe termen lung prin acordarea licenţelor în banda de 800 MHz. Toţi operatorii vor putea să îşi planifice şi să îşi dezvolte strategiile pentru reţele şi servicii, având certitudinea poziţiei lor în privinţa deţinerii drepturilor de spectru în benzile de 900 MHz şi 800 MHz. "

Ce urmează

Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) a transmis joi industriei de comunicaţii şi publicului larg un chestionar referitor la modalităţile practice de extindere a valabilităţii drepturilor de utilizare a frecvenţelor radio aparţinând Vodafone România şi Orange România în benzile GSM 890 - 915 MHz / 935 - 960 MHz (banda de 900 MHz) şi 1722,7 MHz - 1747,5 MHz / 1817,7 - 1842,5 MHz (banda de 1800 MHz), drepturi care expiră la data de 31 decembrie 2011.

ANCOM adresează furnizorilor de reţele şi servicii de comunicaţii electronice şi utilizatorilor acestor servicii o serie de întrebări cu privire la durata de prelungire a valabilităţii licenţelor, la opţiunile privind reîmpărţirea şi alocarea frecvenţelor în banda GSM 900, tehnologia utilizată şi cu privire la cerinţele de dezvoltare a reţelelor.

Din răspunsurile la chestionarul publicat astăzi, ANCOM va afla opinia celor interesaţi cu privire la remediul cel mai potrivit şi modalitatea de aplicare a acestuia şi o va corela cu decizia privind utilizarea viitoare a benzilor de 900 MHz şi de 1800 MHz care va rezulta în urma consultării publice. Această decizie va trebui să asigure continuitatea furnizării serviciilor de comunicaţii electronice de generaţia a doua specifice sistemelor GSM (telefonie mobilă, acces mobil la internet), condiţiile optime pentru a permite consumatorilor de servicii de comunicaţii electronice să beneficieze fără întârziere de avantajele liberalizării benzilor de frecvenţe pentru furnizarea serviciilor de comunicaţii electronice de bandă largă de generaţia a treia (UMTS) şi, în perspectivă, de generaţia a patra (LTE, WiMAX), precum şi flexibilitate şi eficienţă în utilizarea spectrului.

De răspunsurile la acest chestionar se va ţine seama în redactarea documentului de strategie privind introducerea serviciilor de comunicaţii mobile de bandă largă în benzile de frecvenţe 790-862 MHz şi 2500-2690 MHz corelat cu acordarea drepturilor de utilizare a frecvenţelor radio în benzile de 900 MHz şi de 1800 MHz (inclusiv cu prelungirea unor drepturi de utilizare a unor frecvenţe radio pentru operatorii care deţin în prezent licenţe de utilizare a frecvenţelor în benzile respective), document care va fi supus la rândul său consultării publice înainte de a fi aprobat.

ANCOM aşteaptă răspunsurile celor interesaţi până la data de 5 august 2011