O parcare cu tradiţie din Bucureşti/ de Oltea Şerban-Pârâu

Autor: Parau Oltea Serban 15.07.2011

Bucharest Music Film Festival reprezintă un fenomen cultural anual a cărui poveste a început acum şase ani. În fiecare sfârşit de iunie şi început de iulie parcarea de lângă Ateneul Român devine sală de concert în aer liber şi loc de popas pentru mii de oameni din Bucureşti sau chiar vizitatori ai capitalei.

Acest festival care oferă momente de dans, concerte diverse - de la recitaluri solo, la desfăşurări simfonice ample - şi proiecţii ale unor concerte sau spectacole de operă celebre, a trecut de pragul simplei tradiţii, devenind un adevărat fenomen cultural.

Cu siguranţă loc ofertant de observaţie şi pentru antropologii pasionaţi de fascinantul subiect oferit de populaţia Bucureştiului de azi, parcarea din faţa restaurantului fost Cina, actualmente Trattoria a devenit - datorită acestui festival, precum şi a Festivalului Internaţional George Enescu - Piaţa Festivalului. Este un loc în care, de fiecare dată tot mai mult, se adună de la o seară la alta un public cu totul special. Pe de o parte sunt cei atraşi mai mult de intrarea liberă, pe de altă parte tineri aflaţi la condiţia de cetăţean european (cel puţin după semnalmente), care, însă, beneficiind de sistemul de învăţământ autohton, nu au avut parte de o educaţie muzicală elementară.

Şi în acest an, printre momente de ambalări de motoare urmate invariabil de alarmele auto, publicul a aplaudat cu căldură după fiecare cadenţă, fie ea finală sau nu, găsind puterea de a se concentra asupra mesajului muzicii şi al interpreţilor - atunci când a fost cazul - primind cu inocenţă şi cu bucurie şansa de a urmări un spectacol live.

Cu o medie de 1.500 de spectatori pe seară, Bucharest Music Film Festival a fost un succes, o frumoasă şi potrivită aniversare a 15 ani de evenimente culturale organizate de ARCUB - Centrul de Proiecte Culturale al Primăriei Municipiului Bucureşti.

Aş menţiona câteva dintre reperele muzicale live ale programului, printre acestea generatoare de speranţă fiind recitalurile susţinute de Fundaţia Principesa Margareta a României sub genericul "Bursieri Tinere Talente", dintre muzicienii prezenţi pe scenă în acest context, remarcabil fiind violoncelistul Andrei Ioniţă. Recitalul Liszt susţinut de Horia Mihail a reluat şi în aer liber selecţiuni din programul care a reprezentat subiectul turneului Pianul călător din primăvară.

De asemenea, cea mai mare afluenţă de public a adus-o Orchestra Naţională Radio dirijată de Tiberiu Soare - fie că ne referim la primul concert, cu un program conţinând în principal lucrări de Johann Strauss, Puccini, Bizet şi Ceaikovski, fie la al doilea, care a cuprins şi Concertul pentru pian de Grieg cu pianistul rus Vadim Palmov, dar şi Filarmonica Oltenia din Craiova, dirijor - Emil Siegbert Maxim, solişti soprana Diana Ţugui şi tenorul Hector Lopez.

Pentru cei care rezistau şi după lăsarea serii - şi nu erau puţini - pe ecranul din piaţă au fost proiectate interesante filme muzicale, precum Concertul festiv al Filarmonicii din Viena dirijat de Sandor Vegh, solist Radu Lupu, opera Romeo şi Julieta de Gounod, concertul Filarmonicii din München la Vatican, Cei trei tenori - Luciano Pavarotti, Placido Domingo şi Jose Carreras, BBC Proms cu Simfonia nr. 4 şi nr. 5 de Mahler sau Simfonia a VIII-a de Mahler.



OLTEA ŞERBAN-PÂRÂU (n. 12 martie 1969) este muzicolog şi critic muzical, actualmente redactorul-şef al postului public Radio România Cultural, după ce a condus timp de 7 ani postul particular Radio Romantic. Semnează în continuare rubrici săptămânale în Ziarul de Duminică şi Adevărul literar. Activitatea ei publicistică cuprinde peste 2.000 de articole apărute în presa scrisă, majoritatea pe teme muzicale, sute de emisiuni şi programe de radio şi numeroase emisiuni şi apariţii TV. Este semnatara traducerii şi a articolelor privind compozitorii români pentru Larousse - Dicţionar de mari muzicieni, şi responsabilă cu secţiunea muzicală a Dicţionarului enciclopedic. Este membră a Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor din România. A fost distinsă cu mai multe premii, printre care Premiul pentru Originalitatea Profilului Radiofonic al Consiliului Naţional al Audiovizualului în 2002 şi Premiul pentru Publicistică al Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor din România în 2006.