Cine este românul care a proiectat caroseria celui mai puternic model european al Ford

Autor: Bogdan Alecu 15.07.2011
Piteşteanul Christian Welther, 47 de ani, a plecat în Germania în urmă cu mai bine de 15 ani, iar de zece ani lucrează la sediul din Köln al Ford Europa, unde a proiectat caroseriile unora dintre cele mai cunoscute modele Ford, inclusiv pe cea a lui Focus RS, modelul care costă 36.000 de euro şi este cel mai puternic Ford de pe piaţa europeană.


În Vest nu contează de unde vii atât timp cât îţi faci treaba cum trebuie şi la timp, poţi veni din China, India sau America, este acelaşi lucru, spune Christian Welther într-un interviu acordat ZF. "Mai am colegi din România care lucrează la Ford în departamentul de dezvoltare. Mulţi români lucrează inclusiv la Ford în America de Nord, nu numai în Germania."

Christian Welther este acum director responsabil de proiectarea caroseriilor modelelor de segment compact ale Ford, precum Focus, C-Max sau Kuga, adică de maşinile constructorului american care au printre cele mai mari vânzări.

În ultima vreme specialiştii români, în special ingineri, au primit pe mână mandate importante de dezvoltare din partea unor giganţi internaţionali. Renault, de exemplu, l-a readus în România anul trecut pe Sorin Buşe pentru a prelua conducerea Renault Technologie Roumanie, acesta ocupând cea mai înaltă poziţie deţi­nută până acum de un român în grupul francez. La începutul acestui an, Carmen Petcu, directorul uzinei Michelin din Floreşti, Prahova, a fost promovată de francezi în echipa de conducere a unui proiect de peste un miliard de dolari în India, la Chennai, oraş care este un adevărat pol al industriei auto, cu uzine ale unor constructori precum BMW, Nissan sau Ford.

Christian Welther a terminat cursurile Facultăţii de autovehicule rutiere a Universităţii Politehnice în 1988, la cinci ani după ce a terminat Liceul de matematică-fizică Nicolae Bălcescu din Piteşti.

"Primul job l-am avut în România, unde am lucrat în cercetare şi dezvoltare, după care în 1995 am plecat în Germania, unde la început am obţinut un post la General Motors timp de doi ani, după care m-am mutat la Bosch şi într-un final am ajuns la Ford. Ford este o companie bună care s-a ridicat la nivelul aşteptărilor mele."

Înainte de a lucra direct pentru constructorul american, Christian Welther a fost angajat al Bosch Lighting Systems, unde a fost detaşat ca inginer în cadrul Ford şi a contribuit la programul de dezvoltare a unor modele precum Mondeo, Galaxy sau Fiesta. După un an de colaborare s-a angajat direct la Ford.

"Primul job la Ford a fost în dezvoltarea caroseriilor. Am lucrat la dezvoltarea generaţiilor anterioare de Focus şi C-Max, iar acum sunt responsabil de întreaga gamă de modele de clasă compactă de la Ford. Eu preiau un program care îl coordonez de la început şi până la sfârşit. De la prima linie trasată de designer până când maşina iese pentru prima dată de pe linia de fabricaţie."

Ford Focus RS500Printre modelele ale căror caroserii au fost proiectate de inginerul român se numără şi a doua şi a treia generaţie a Focus, inclusiv versiunea ST a celei de-a doua generaţii şi caroseria lui Focus RS, cel mai puternic model al Ford de pe piaţa europeană.

Focus RS are un motor pe benzină de 2,5 litri supraalimentat, care în versiunea RS 500 dispune de 350 de cai-putere, cât un maşină Porsche 911 care costă peste 94.000 de euro.

"Principiul utilizat la RS a fost acela de a lua o maşină de serie şi de a o transforma într-un automobil de înaltă performanţă, de la motor la caroserie. Am dorit să avem cel mai puternic automobil disponibil cu tracţiune pe puntea faţă. Chiar şi inginerii de la Porsche erau invidioşi, deoarece tocmai creaserăm un automobil la fel de performant ca un Porsche, dar care avea un preţ la ju­mătate", a spus Christian Welther.

În ceea ce priveşte viitorul automobilului, acesta este "fără îndoială" unul electric, în viziunea inginerului. "Acesta este trendul şi acestea sunt maşinile pe care clienţii vor să le cumpere. Desigur, această tranziţie nu va avea loc cum va dori clientul în ceea ce priveşte preţul şi disponibilitatea acestora. Dacă ne amintim, nici primul automobil echipat cu centuri de siguranţă nu a fost unul prea ieftin", a subliniat Welther.

Cea mai mare provocare a constructorilor auto în momentul de faţă o reprezintă puterea şi greutatea bateriilor. Cu toate că acestea au evoluat, în continuare bateriile îngreunează cu câteva sute de kilograme un automobil electric faţă de unul normal, ceea ce implicit afectează şi caracteristicile dinamice ale acestuia.

"Atunci când proiectăm un automobil electric trebuie să înţelegem faptul că bateriile sunt destul de grele şi toţi constructorii vor să implementeze în maşini astfel de baterii care nu sunt proiectate pentru a echipa automobile. Va mai dura cel puţin cinci-zece ani până când se vor proiecta baterii speciale care vor fi mai performante şi mai uşoare decât cele de azi."

Christian Welther a fost ultima oară în România cu patru ani în urmă, în 2007, în ultimul an de dinainte de criză, atunci când a putut observa diferenţele faţă de România anului 1995, diferenţe care "nu pot fi descrise în câteva cuvinte".

"România de acum e diferită faţă de cea din 1995, este în stadiul de dezvoltare. Piaţa este deschisă, dar va mai dura până când infrastructura se va dezvolta suficient pentru a ajunge la nivelul din Vest. Este dificil să schimbi peste noapte 50 de ani de comunism", a subliniat Christian Welther. Până acum Welther nu a primit nicio ofertă de la o companie din industria auto din România, dar o astfel de propunere ar fi mai greu de acceptat, în con­diţiile în care aceasta nu ar implica numai mutarea sa, ci şi a întregii familii.

Ce a coordonat Christian Welther

Iulie 2000 - octombrie 2004: a fost team-leader pentru producţia portierelor, capotei şi a hayonului pentru Focus C-Max.

Octombrie 2004 - octombrie 2005: a lucrat pentru Ford în St. Petersburg, unde a fost şef de echipă pentru construirea caroseriei şi pentru dezvoltarea locală generală a modelului Focus.

Octombrie 2005: a devenit şef de echipă în programul de dezvoltare caroserii pentru Ford Europa, Asia-Pacific şi America de Sud, unde a monitorizat procesul de proiectare şi a avut responsabilitatea pentru îndeplinirea programelor. Până în luna martie 2009 a fost şeful echipei de ingineri care a proiectat versiunea facelift a celei de-a doua generaţii a Focus, inclusiv versiunile sport ST şi RS, dar şi SUV-ul Kuga.