Cine sunt managerii care se bucură de codul galben de caniculă

Autor: Ioana David 16.07.2011

Avertizarea de caniculă emisă pentru această perioadă face fericiţi cel puţin 20 de manageri din industria băuturilor, care au pe mână afaceri de peste 1,5 mld. euro, deoarece vânzările pot să fie duble comparativ cu o perioadă normală a anului.



Venirea sezonului cald, vârful de consum în industria sucurilor, apelor minerale şi a berii, aduce creşteri de 20% până la 100% ale vânzărilor comparativ cu restul anului, însă faţă de sezonul similar din 2010 prognozele nu sunt la fel de optimiste.

Întrucât luna iunie a fost răcoroasă, iar abia din iulie canicula a început să se simtă, managerii din aceste industrii au deja implementate campanii de promovare, încercând să prindă cât mai mult din perioada bună a verii.

"Pentru acest sezon aşteptăm creşteri la nivel intern pe segmentul băuturilor răcoritoare", a spus Mihaela Burtoi, group brand manager al Tymbark Maspex România. Compania, cel mai mare producător de nectaruri de pe piaţa locală, are în portofoliu branduri precum Tymbark şi Tedi.

Se aşteaptă la un plus de 10%

Pe piaţa apelor minerale, părerile jucătorilor sunt împărţite. Cea mai optimistă este compania Rio Bucovina care vede consumul la 517-520 mil. lei în perioada iunie-august 2011, în creştere cu 10% comparativ cu perioada similară din 2010, însă Camelia Hoinărescu, directorul de marketing al companiei, condiţionează acest nivel de existenţa unor luni caniculare.

Nu la fel de încrezător este însă Dietrich Szilárd, deputy general manager al Perla Harghitei, care se aşteaptă ca vara aceasta rezultatele să fie sub cele din 2010.

"Luna iunie a fost mai jos, însă anul trecut au fost firme care au comandat mai mult având în vedere că în iulie a avut loc majorarea de TVA", afirmă Dietrich Szilárd, care adaugă că nici prima săptămână din iulie nu a început extrem de bine.

El merge chiar mai departe şi întrebat despre efectele scăderii consumului în industrie vorbeşte despre optimizări ce vor continua şi chiar despre firme ce ar putea să dispară.

Părerea sa legată de scăderea consumului este susţinută de datele Societăţii Naţionale a Apelor Minerale (SNAM), care arată că producţia totală de apă minerală naturală în luna iunie 2011 a înregistrat o scădere de peste 15% raportat la aceeaşi lună a anului trecut.

"Aproximativ 33% din consumul anual de apă minerală este înregistrat în cele trei luni de vară. Depinde însă şi cât de caldă sau secetoasă este vara. Se poate aprecia astfel că faţă de consumul de bază mediu înregistrat într-o lună de vară, o creştere a temperaturii medii lunare de un grad Celsius antrenează o creştere a consumului cu circa 8-10%", a spus Adrian Feru, director cercetare-dezvoltare al SNAM.

Rivalii de la Coca-Cola, prezenţi şi ei pe piaţa apelor minerale, se feresc să facă estimări. "Vânzările noastre sunt în linie cu estimările pe care le-am făcut, bazate pe situaţia economică curentă şi pe trendul categoriei", a spus Dana Ichim, managerul responsabil în cadrul companiei Coca-Cola România de gestionarea brandurilor Dorna, Dorna Izvorul Alb şi Poiana Negri.

Despre comportamentul consumatorilor, ea spune că nu se schimbă fundamental de la un an la altul, cu atât mai mult în piaţa de apă, acolo unde preţul este mai mic decât al altor categorii.

"Apa face parte dintre produsele prezente în coşul zilnic de cumpărături. De asemenea, preţul acestei categorii fiind mai mic decât al altor băuturi, nu determină schimbări majore de comportament", a mai spus Dana Ichim.

Ichim spune că nu introduce promoţii noi pentru Dorna în timpul verii, dar există campanii de comunicare.

Mihai Matyas, directorul general al îmbuteliatorului de apă în watercooler (sistem de răcire - încălzire) La Fântâna, spune că pentru acest sezon de vară a pornit o campanie TV, a adaptat ofertele de abonamente şi s-a extins cu o nouă filială, în Tulcea.

Vremea, bat-o vina

Este cunoscut faptul că vremea joacă un rol important în evoluţia pieţelor băuturilor răcoritoare, a apei şi a berii, însă puterea de cumpărarea şi campaniile derulate de companii pot la fel de bine să facă diferenţa între creştere sau scădere.

"Perioada verii coincide şi cu cea a concediilor, comportamentul de consum fiind unul diferit, la care producătorii trebuie să se adapteze şi pe care trebuie să îl anticipeze", a spus Doron Zilberstein, vicepreşedinte marketing al URBB, care are în portofoliu branduri precum Tuborg, Carlsberg, Granini sau Bilbor.

Pe de altă parte, rivalii de la Ursus se uită înspre creşterea economică din primul trimestru al acestui an, de 0,7% (faţă de trimestrul patru din 2010), şi aşteaptă să se vadă în consum.

"În general, consumatorul român are o anumită "inerţie" în a percepe şi a se comporta ca atare la apariţia unor factori perturbatori economici, probabil şi pentru că aceste cicluri creştere - recesiune- creştere nu sunt încă o lecţie învăţată de consumator şi de economia românească în ansamblu", a spus Victor Armăşelu, vicepreşedinte vânzări şi distribuţie în cadrul Ursus Breweries, care are în portofoliu mărci precum Ursus sau Timişoreana.

El a adus ca exemplu anul 2008, când toate economiile de piaţă erau deja în recesiune, inclusiv cea românească, şi totuşi consumatorii nu au reacţionat decât tardiv, începând cu 2009. De aceea este posibil ca inerţia manifestată la scădere să existe şi în ceea ce priveşte revirimentul consumului, prognoza lui Armăşelu fiind de 6-9 luni de defazaj de la momentul ieşirii din re cesiune, în funcţie de specificul categoriei.

Vânzările celor mai mari 20 de jucători de pe piaţa berii, a apelor minerale şi a sucurilor ajung la 1,5 mld. euro, potrivit unor calcule ale ZF, în timp ce consumul cel mai ridicat se înregistrează pe piaţa berii unde fiecare român consumă 78 de litri, în timp ce pe piaţa apelor minerale consumul este de 50 de litri pe cap de locuitor.