Anca Boagiu dă informaţii „pe surse“ despre autostrăzi

Autor: Andreea Neferu 18.07.2011

Ministrul transporturilor şi infrastructurii Anca Boagiu, care are în subordine proiecte de autostrăzi şi drumuri naţionale de câteva miliarde de euro, spune că îi lipsesc informaţi­ile oficiale de la constructorii pe care i-a mandatat să realizeze tronsonul de autostradă Arad-Nădlac, astfel că începe să furnizeze informaţii "pe surse".

"Pe Arad-Nădlac, din informaţiile pe care le avem neoficial, pentru că încă nu ne-au informat constructorii, eu ştiu că sunt într-o fază avansată cu proiectarea. Ne aşteptăm ca până la finalul lunii august să aibă proiectarea deja făcută, să intre în execuţie", a spus Boagiu, citată de Mediafax.

Declaraţia este cu atât mai ciudată cu cât vine din partea unui ministru care ar trebui să aibă în fiecare zi un raport de activitate privind situaţia de pe şantierele de autostrăzi din ţară. Astfel, ministrul ar trebui să aibă toate informaţiile oficiale legate de stadiul unui proiect, mai ales că executanţii sunt aleşi şi pot fi traşi la răspundere chiar de către minister. Companiile care construiesc autostrada Nădlac - Arad, cu o lungime de 38,8 kilometri, sunt Romstrade, Monteadriano Engenharia e Construcao şi Donrep Construct, respectiv Alpine.

Ministrul transporturilor nu a arătat însă cine sunt sursele care i-au furnizat acele informaţii "off the record", pe care la rândul său însă le-a prezentat jurnaliştilor prezenţi la vizita sa pe autostrăzile din vestul ţării. Boagiu nu a putut fi contactată până la închiderea ediţiei pentru a comenta asupra declaraţiilor despre autostrada Arad - Nădlac.

Pe de altă parte, Gheorghe Răcaru, director de strategie al grupului Romstrade, unul dintre constructorii autostrăzii Arad - Nădlac, spune că există un grafic de raportare periodică a stadiului în care se află lucrările şi că aceste raportări se fac către Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR), aflată în subordinea ministerului. "Poate nu au ajuns toate detaliile la doamna ministru, pentru că raportările se fac către CNADNR. Noi acum suntem în faza de organizare a şantierului, proiectantul a finalizat ce avea de făcut, iar în august se va începe construcţia efectivă", a spus Răcaru.

Tronsonul Arad - Nădlac face parte din cei 183 de kilometri scoşi la licitaţie de Ministerul Transporturilor la finalul lui 2010 şi ai căror constructori au fost anunţaţi în această primăvară.

Anca Boagiu şi-a făcut un obicei din a vizita la final de săptămână şantierele de autostrăzi din ţară, dar şi din a face o serie de declaraţii.

Astfel, în urmă cu o săptămână, ministrul a vizitat şi tronsonul de autostradă Medgidia-Constanţa, afirmând că din cei 31,8 kilometri ai acestui drum, ce ar fi trebuit inauguraţi anul acesta, au mai rămas 14 kilometri, între Murfatlar şi Constanţa, ce vor fi realizaţi în această vară, şi doar pe câte o bandă pe fiecare sens de mers.

De la numirea în funcţie în septembrie 2010 şi până acum, Anca Boagiu a avansat o serie de termene de finalizare a autostrăzii ce leagă Capitala de Constanţa, care au culminat însă cu rezilierea contractului cu francezii de la Colas pe tronsonul Cernavodă-Medgidia.

Dacă anul trecut, ministerul transporturilor nu a inaugurat decât zece kilometri din Autostrada Transilvania, nici anul acesta veştile nu sunt mai bune, având în vedere că există doar promisiuni privind finalizarea parţială, a unei benzi pe sens, pe autostrăzile Arad-Timişoara, centura Constanţei, centura Aradului şi Medgidia-Constanţa. Un tronson pentru care există însă promisiuni de finalizare integrală în 2011 este Moara Vlăsiei-Ploieşti, care nici măcar nu intra în calculele ministerului la început de an, dar care ar trebui să fie gata pe 15 decembrie. Constructorii acestui tronson, firmele Spedition UMB, Tehnostrade (ambele controlate de Dorinel Umbrărescu), PA&CO International (Costel Căşuneanu) şi Euroconstruct Trading 98 (Dan Beşciu) au fost la un pas de a pierde în aprilie contractul de 242 milioane de euro pentru că ceruseră suplimentarea contractului cu 47%.

România nu a finalizat în ultimul deceniu decât circa 200 de kilometri de autostrăzi, iar în prezent are un total de 314.