MTI: Peste nouă ani vom contribui cu 10 mld. € la PIB. Transportatorii: Ne-am săturat de promisiuni

Autor: Bogdan Alecu 20.07.2011

Transporturile rutiere, feroviare, navale şi fluviale vor contribui la Produsul Intern Brut al României în 2020 cu peste 10 miliarde de euro şi vor genera peste 140.000 de locuri de muncă, dezvoltarea acestui sector fiind avantajată de amplasarea strategică a României între Est şi Vest, potrivit declaraţiilor lui Eusebiu Pistru, secretar de stat în cadrul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii. Pe de altă parte, secretarul de stat nu a precizat care este în prezent contribuţia la PIB a transporturilor şi nici numărul total al celor care lucrează în acest sector.

"Viitorul transportului de mărfuri este cel «multimodal», nu numai cel rutier, ci şi cel pe calea ferată sau cel naval. În prezent la nivel european doar 10% mai reprezintă cel pe calea ferată, adică jumătate din cât era în urmă cu zece ani. Pe de altă parte, calea ferată poate suplini pentru moment lipsa autostrăzilor în România", a spus Eusebiu Pistru în cadrul con­fe­rinţei Mediafax Talks about Transport & Logistics, cu tema "Îmbunătăţirea activităţii de transport şi optimizarea spaţiilor logistice.

Lucrările la autostrăzile de pe Coridorul IV între Nădlac şi Sibiu vor începe în această toamnă şi vor fi finalizate în 2013 şi 2016, potrivit declaraţiilor lui Eusebiu Pistru. În perioada septembrie-octombrie vom începe lucrările la majoritatea tronsoanelor dintre Nădlac şi Sibiu, iar firmele trebuie să ne prezinte la sfârşitul lunii proiectele pe care le-au pregătit", a spus secretarul de stat în Ministerul Transporturilor. Lucrările vor începe la autostrăzile Nădlac - Arad (38,9 km), Timişoara - Lugoj (35,6 km), un tronson de 28 km din autostrada Lugoj - Deva, Deva - Orăştie (32,8 km) şi Orăştie - Sibiu (82 km). Termenul de finalizare este anul 2013, mai puţin un tronson de 80 km din autostrada Lugoj - Deva, care va fi pus în funcţiune în 2016. Singurul sector de autostradă fără finanţare este în prezent tronsonul Sibiu - Râmnicu-Vâlcea - Piteşti, totodată acesta reprezentând şi cel mai periculos dintre toate, în condiţiile în care reprezintă traversarea Carpaţilor Meridionali. Referitor la autostrada Bucureşti - Ploieşti, aflată în lucru, Pistru a spus că stadiul de realizare pe tronsonul Bucureşti - Moara Vlăsiei este de 83%, iar pe sectorul Moara Vlăsiei - Ploieşti de 55%.

Pe de altă parte, Augustin Hagiu, preşedintele Federaţiei Operatorilor Români de Transport, a subliniat că pe lângă planurile de viitor ale Ministerului Transporturilor, CNADNR trebuie să reabiliteze o serie de drumuri şi poduri precum cel de la Oituz.

"La podul de la Oituz nu s-a bătut un cui de trei ani, iar camioanele sunt obligate să ocolească sute de kilometri. Pe un astfel de drum ocolitor un şofer de camion a murit în urma unui accident deoarece un obstacol nu a fost semnalizat corespunzător. Este foarte grav ca un pod care este pe un tronson european să stea nereabilitat o perioadă atât de lungă de timp", a declarat Hagiu. Transportatorii au subliniat că momentan din partea ministerului se văd numai promisiuni şi tronsoane foarte mici de autostradă date în exploatare.

Ministerul Transporturilor va finaliza până la sfârşitul săptămânii proiectul de modificare a Legii transporturilor, act normativ care trebuie adoptat până în luna decembrie, şi va organiza săptămâna viitoare o primă întâlnire cu patronatele pentru consultări.