Companiile "ferite" de criză din farma sau IT cumpără flote de Audi, BMW sau Mercedes

Autor: Bogdan Alecu 23.07.2011

Mărcile premium din piaţa auto - BMW, Audi sau Mercedes-Benz - au înregistrat în primul semestru creşteri ale vânzărilor cuprinse între 16% şi 53%, în condiţiile unei pieţe în scădere, una dintre explicaţiile acestor creşteri fiind orientarea companiilor din sectoare "ferite" de criză către achiziţiile de maşini mai scumpe atât pentru manageri, cât şi pentru angajaţii din vânzări.



Astfel, unu din şapte autoturisme livrate în acest an de Mercedes-Benz România a intrat în parcul unei companii locale, în timp ce în cazul Audi creşterea vânzărilor de flote se vede din avansul vânzărilor în leasing, de la 30% în 2010 la 33% în prima jumătate a acestui an, potrivit oficialilor companiei.

"Mai mult de 15% din vânzările totale de autoturisme Mercedes-Benz în 2010 şi 2011 au avut ca destinaţie intrarea în parcul de flote al unei companii. Aici discutăm atât despre corporaţii internaţionale, cât şi despre companii locale care au optat în cazul anumitor segmente din middle şi top management pentru un autoturism care să aducă un plus de imagine în faţa clienţilor şi a competiţiei", a spus Valeriu Zaharia, director de vânzări şi marketing pentru Mercedes-Benz Cars în cadrul Mercedes-Benz România.

În primul semestru din acest an vânzările Mercedes-Benz au crescut cu aproape 53% faţă de perioada similară a anului trecut la peste 730 de maşini, în condiţiile în care piaţa auto a scăzut cu 16%, potrivit datelor din piaţă.

"Orice companie are un număr de autoturisme din acest segment în flota sa, fie el destinat doar top managementului, fie unei părţi din middle management, în cazul companiilor care au cunoscut o creştere a volumului de afaceri în această perioadă de contracţie a economiei româneşti", a mai explicat Valeriu Zaharia.

Printre domeniile "ferite" de criză se numără în special piaţa farma şi serviciile medicale private, dar şi industria IT sau sectorul energetic.

Maşinile fac parte din pachetul de beneficii al angajatului

"Domeniile de activitate în care activează marile corporaţii din portofoliul nostru sunt diverse: IT, producţie, distribuţie produse chimice sau farmaceutice, servicii. În funcţie de nivelul ierarhic sau activitatea angajatului, configurările comandate variază ca model, motorizare şi grad de echipare", a spus Cristian Vlaşin, directorul de vânzări al BMW Group România, care nu a furnizat însă numele clienţilor care au cumpărat flote BMW în prima parte a acestui an. Vânzările BMW au crescut cu 16% în primul semestru, la 800 de maşini.

Spre deosebire de alte mărci de volum, care înregistrează o devalorizare mai accentuată, cele premium înregistrează o scădere mai treptată a valorii în timp, acesta fiind unul dintre costurile cele mai importante în ceea ce priveşte exploatarea unei maşini.

"Preferinţa pentru BMW are la bază o componentă economică ce ţine de costul redus de exploatare şi de valoarea reziduală ridicată, dar şi una subiectivă care se referă la motivarea suplimentară a personalului prin oferirea unui produs aspiraţional", a mai spus Vlaşin.

Acelaşi motiv al costurilor reduse este invocat şi de cei de la Mercedes-Benz, în condiţiile în care până acum în general mărcile premium erau asociate în primul rând cu tarifele mari de service şi întreţinerea costisitoare, nu doar preţul mare de achiziţie. Cu toate acestea, preţul unei maşini premium nu este întotdeauna la fel de ridicat cum pare la prima vedere. Spre exemplu, un BMW 116d cu motor diesel de 115 CP şi emisii de 116 g/CO2 per kilometru costă de la 25.234 de euro cu TVA, preţ de listă.

Pe de altă parte, flotele au ca preţ de vânzare unul mai scăzut decât cel de listă, discountul oferit de dealer sau importator urmând să fie acoperit din service, acestea venind mai des pentru mentenanţă decât cele vândute către persoane fizice.

"Poate părea surprinzător în cazul mărcilor premium, dar vânzările de flote au o pondere tot mai ridicată în volumele livrate. Evoluţia pieţelor dezvoltate arată că potenţialul de creştere este încă uriaş", a spus Cristian Vlaşin de la BMW.

Ce modele premium aleg companiile

În cazul Mercedes-Benz cele mai bine vândute maşini sub formă de flote au fost cele precum A, B, C şi E-Klasse, care sunt destinate în primul rând personalului de vânzări sau pentru middle management, în timp ce top managementul s-a orientat către limuzinele SKlasse.

O creştere a vânzărilor de flote s-a remarcat şi în cazul Audi, procentul vânzărilor în leasing crescând de la 30% în 2010 la 33% în prima jumătate a acestui an, potrivit oficialilor companiei.

"Cele mai multe modele vândute în regim de flotă sunt modelele mici, A3, A4 sau A6, cu motorizări economice de sub 2,0 litri. În cazul executivilor de top care achiziţionează modele Audi, aceştia se orientează în general către cele de top, precum SUV-ul Q7 sau limuzinele A7 şi A8, care sunt şi configurate în funcţie de cerinţele managementului, dar fără opţiuni speciale precum sistem de entertainment pentru scaunele din spate sau tapiţerie specială", a spus Iulia Dinescu, director de marketing pentru Audi în cadrul Porsche România.

Brandul Audi a înregistrat în primele şase luni vânzări de 535 de unităţi, în creştere cu 44% faţă de aceeaşi perioadă din 2010.

Companiile par să fie anul acesta salvarea pentru importatorii auto, în condiţiile în care mai multe companii se aşteptau ca vânzările de flote să asigure până la 50% din vânzări.