Brokerii: Preţul neatractiv şi promovarea insuficientă au făcut din oferta Petrom un eşec
"Sunt convins că vor depăşi acel 80%, deci va fi o subscriere
100% şi va fi o acţiune reuşită această vânzare", afirma marţi
ministrul Economiei, Ion Ariton, pentru ca trei zile mai târziu să
încerce estomparea eşecului usturător la oferta Petrom invocând
"preţul corect".
Brokerii şi investitorii spun că preţul prea ridicat a fost
elementul determinant pentru acest insucces, arătând că inclusiv
intermediarul ofertei a propus un nivel de referinţă sub cel
aprobat de Guvern.
Promovarea insuficientă, absenţa informaţiilor privind nivelul
subscrierii pe parcursul ofertei şi nu în ultimul rând stabilirea
pe ultima sută de metri a preţului de referinţă au condus şi ele la
amânarea, cel puţin până la anul, a celei mai mari oferte pe bursa
de la Bucureşti, consideră jucătorii de pe piaţa de capital.
A fost ratat astfel un moment important pentru relansarea pieţei de
capital, mai ales pentru că brokerii şi investitorii se aşteptau ca
oferta să fie un catalizator şi să pregătească succesul unor
operaţiuni similare la companii de stat.
În plus, vânzarea unui pachet de 9,84% din acţiunile OMV Petrom
face parte din înţelegerile convenite de autorităţile române cu FMI
şi Comisia Europeană.
Mihai Chişu, broker la IFB Finwest, spune că Guvernul trebuia să
ţină cont de preţul minim propus de intermediar, întrucât acesta
reflecta aşteptările potenţialilor cumpărători.
"Acest preţ (stabilit de Guvern - n.r.) a fost neinteresant pentru
cei care sunt deja pe piaţă deoarece dacă puneai comisioane de
tranzacţionare, sumele blocate pe mai multe zile şi alte comisioane
ce apăreau în urma transferurilor bancare puteai liniştit să
cumperi la preţul pieţei şi era relativ similar ca achiziţie. Un
alt factor care a dus la acest eşec ţine de promovarea aproape
imperceptibilă a acestei oferte. Era scos un pachet la cea mai mare
companie românească, însă acest eveniment nu a avut puterea să
penetreze în mediul social, practic persoanele noi care să fie
atrase de această ofertă au lipsit cu desăvârşire", a declarat
Chişu pentru MEDIAFAX.
Oferta a adus o noutate pe piaţa de capital din România, preţul
final urmând să fie anunţat abia la închidere. Statul a anunţat la
început, un preţ maxim de 0,46 lei/titlu, iar marţi a stabilit un
nivel minim de vânzare, de 0,3708 lei/titlu.
Preţul minim a părut unul bun în comparaţie cu cel maxim, însă a
fost total neatractiv faţă de cotaţiile de pe bursă, care erau în
momentul anunţului de aproximativ 0,38 lei/acţiune. Deşi, potrivit
unor surse intermediarii ofertei au propus un preţ minim de 0,33
lei/acţiune, Executivul nu a fost de acord cu această valoare.
Preţul propus de intermediari era cu 13% sub cotaţia bursieră a
acţiunilor de la momentul respectiv, în contextul în care brokerii
şi investitorii considerau atractiv un discount de 10% - 15%.
Preşedintele Asociaţiei Investitorilor pe Piaţa de Capital, Dumitru
Beze, spune că eşecul ofertei arată că Guvernul nu a înţeles
importanţa pieţei de capital.
"Faptul că nu a fost dat un preţ atractiv, măcar pentru
investitorii de retail, nu a făcut-o populară, iar procedura de
subscriere a fost destul de slab organizată. Cauza principală a
fost că, deşi au avut sprijinul investitorilor, cei care au
organizat această vânzare nu au ţinut cont de sfaturile din piaţă,
considerând că ei se pricep. Asta a dus la acest dezastru", a
afirmat Beze.
Liviu Avram, şeful departamentului de vânzări la firmei de brokeraj
NBG Securities România, crede că un preţ "realist" ar fi fost de
0,32 -0,35 lei/acţiune.
"Fără îndoială, eşecul acestei operaţiuni este un mesaj către
vânzator: «Dorinţa nu este totuna cu realitatea»", a adăugat
Avram.
Şi directorul de tranzacţionare al Rombell Securities, Adrian Tod,
consideră că un preţ de 0,3-0,35 lei/acţiune ar fi fost atractiv
inclusiv pentru speculatori.
"Cred că mai interesant ar fi fost ca statul să spună de la început
preţul minim la care ar fi dispus să vândă acţiunile, nu preţul
maxim. Un alt impediment a fost, în opinia mea, lipsa totală de
transparenţă în legătură cu evoluţia subscrierilor pe perioada de
derulare a ofertei", adăugat Tod.
Şeful firmei de brokeraj Eldainvest, Adrian Mănăilă, crede că dacă
statul vroia să încaseze preţul maxim trebuia să vândă acţiunile
printr-un plasament privat şi nu să facă o ofertă pe bursă.
"În România anului 2011 un discount mai mare de 15% ar fi fost
satisfăcător pentru investitorii de retail. În ceea ce priveşte
investitorii instituţionali, cred că oferta n-a ajuns la cine
trebuie", a afirmat el.
"Lipsa publicităţii, lipsa implicării politicului în promovarea
internă a ofertei, mecanismul netransparent de formare a preţului,
toate au condus la insucces. Statul trebuie să înveţe din această
experienţă, că nu comisionul cel mai mic este criteriul de selecţie
a unui intermediar, ci capacitatea şi experienţa lui în astfel de
evenimente, precum şi garantarea unui preţ minim de execuţie de
către consorţiu", a afirmat directorul general al SSIF Broker,
Grigore Chiş.
Pe de altă parte, brokerii recunosc că perioada de incertitudine pe
care o traversează pieţele externe determină investitorii la
prudenţă, mai ales în cazul plasamentelor în zone cu care nu sunt
familiarizaţi.
"Traversăm o perioadă în care incertitudinile ce guvernează pieţele
îngreunează decizia de participa la astfel de oferte. Un preţ de
0,33 - 0,34 lei/acţiune poate ar fi generat o competiţie între
cumpărători şi, astfel, statul să fi reuşit să vândă la un preţ
apropiat de 0,37 lei/titlu. Totuşi, să nu fim extrem de pesimişti
şi să recunoaştem că climatul financiar prezent este unul care a
dus la eşecul multor oferte în această perioadă, Petrom nefind nici
prima, nici ultima", a afirmat Chişu.
Condiţiile dificile de pe pieţele internaţionale şi agravarea lor
pe parcursul ofertei sunt invocate şi de Renaissance Capital, banca
rusă de investiţii care a condus consorţiul de intermediere.
"Condiţiile dificile de pe pieţele internaţionale şi înrăutăţirea
lor pe parcursul procesului de marketing al ofertei Petrom au făcut
extrem de dificilă încheierea tranzacţiei. În acest context,
apetitul la risc al investitorilor, mai ales pe pieţe de capital cu
care nu sunt familiarizaţi, este destul de limitat. Vom continua să
colaborăm cu Guvernul şi suntem încrezători că oferta Petrom va
putea fi încheiată cu succes când condiţiile de piaţă se vor
stabiliza", a declarat, într-un comunicat, John Porter, managing
director, head of Financing Group în cadrul băncii ruse de
investiţii Renaissance Capital.
Rareş Nilaş, directorul general al BT Securities, spune că
volatilitatea pieţelor externe i-a determinat pe investitori să fie
mai prudenţi în ceea priveşte expunerile pe piaţa de capital şi
nivelul plasamentelor.
Oferta a fost intermediată de către consorţiul format din
Renaissance Capital, BT Securities, Romcapital şi EFG Securities,
iar nivelurile minim şi maxim de preţ au fost stabilite de o
comisie de privatizare.
Din această comisie au făcut parte ministrul Economiei, Ion Ariton,
ministrul Finanţelor, Gheorghe Ialomiţianu, şeful OPSPI, Victor
Cazana, secretarul de stat Karoly Borbely şi consiliera primului
ministru Andreea Paul Vass.
Premierul Emil Boc a declarat înainte de aflarea rezultatului
derulării ofertei că România nu este disperată la acest moment
pentru a vinde acţiunile Petrom la orice preţ şi în orice
condiţii.
"Avantajul ţării este însă că nu avem o situaţie disperată astfel
încât să vindem la orice preţ şi în orice condiţii", afirmat şeful
Executivului.
Ministrul Economiei, Ion Ariton, a declarat vineri că oferta de
vânzare va fi reluată anul viitor, cel mai devreme "începând cu
primul trimestru".
"Vom relua oferta de vânzare a acţiunilor Petrom cel mai devreme în
primul trimestru al anului viitor. Vom căuta cele mai bune condiţii
de piaţă pentru reluarea tranzacţiei. Vrem să vindem la un preţ
corect", a spus Ariton pentru MEDIAFAX.
Întrebat dacă decalarea ofertei pentru 2012 impune modificarea
acordului cu FMI, ministrul a precizat că va discuta la începutul
săptămânii viitoare cu oficialii Fondului, dar a apreciat că nu va
fi necesară revizuirea înţelegerii.