Primele rezultate la 6 luni arată revenirea pe exporturi şi servicii

Ziarul Financiar 25.07.2011
În primul semestru au crescut cifrele de afaceri ale companiilor cu pondere mare a exporturilor, dar şi în servicii, arată o analiză a ZF.


În primul semestru au crescut cifrele de afaceri ale companiilor cu pondere mare a exporturilor, dar şi în servicii, arată o analiză a ZF.

Primele 22 de firme care şi-au anun­ţat rezultatele financiare la se­mestru arată creşteri ale cifrelor de afaceri, cele mai multe fiind în zo­na de export (Auto­mobile Dacia sau Elvila) şi servicii (MedLife, Perfect Tour, Fan Courier sau Ho­telul Iaki din Mamaia), arată datele centralizate de ZF.

Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD) şi-a îmbunătăţit joi prog­noza de creştere a economiei locale, de la 1,8% la 1,9% pentru acest an, rezultate ce tre­buie însă reflectate şi în evoluţia marilor companii.

"Semnalele pe care le primim noi din par­tea companiilor sunt mixte şi este greu să ge­ne­ralizezi: sunt sectoare pe care nu există creş­tere, dar liderii acestor pieţe reuşesc să se im­pună, alte sectoare, cum sunt serviciile me­di­cale, în care toată lumea creşte, dar de la o ba­ză foarte mică, precum şi sectoare bazate pe exporturi care au în continuare vânt din spa­te datorită pieţelor vestice", a co­mentat re­zultatele Codruţ Pascu, ma­naging partner al firmei de consultanţă Roland Berger.

Omul de afaceri Viorel Cataramă, pro­prie­tarul Elvila, care exportă 40% din pro­duc­ţia de mobilier, a raportat o creştere a ve­ni­­tu­rilor cu 5%, după ce exporturile au cres­cut cu 8,5%, în timp ce estimările ZF indică o creştere de aproape 30% a veniturilor pentru Automobile Dacia, pe fondul vân­zărilor modelului Duster (cu un preţ dublu faţă de Logan), în ciuda scăderii uşoare a producţiei cu 3% în prima jumătate a anului.

Au apărut date pozitive şi în retailul alimentar, unde francezii de la Carrefour, liderul pieţei de hipermarketuri, şi-au majorat vânzările în primul semestru cu 3,9%, în timp ce liderul pieţei de bricolaj - compania Dedeman din Bacău - a anunţat la jumătatea anului că se află în grafic pentru creşterea vânzărilor cu 10% în acest an.

O serie de companii din sectoare precum electroretail au intrat însă într-o "carapace" în anii de criză şi oferă foarte puţine informaţii legate de evoluţia rezultatelor financiare.

"E greu de spus însă că toată economia va merge bine, ţinând cont că sectoarele care se bazează pe consumul intern sunt în con­ti­nua­re pe minus sau «flat». Piaţa este fragilă în spe­cial la achiziţia de bunuri considerate scum­pe", a mai spus Codruţ Pascu, făcând re­ferire la electroretail, dar şi la piaţa imobiliară şi la cea auto, unde construcţia de locuinţe este în continuare frânată, iar impor­tu­rile de maşini sunt pe minus cu 12% la ju­mătatea anului.

Revenirea economiei în acest an ar urma să fie susţinută în primul rând de companiile care au o pondere importantă a veniturilor din exporturi, dar şi de firmele de servicii, în condiţiile în care consumul intern se află în continuare la un nivel scăzut, arată datele raportate de companii privind vânzările în primele şase luni ale anului.

După aproape trei ani de criză, românii nu au renunţat la "precauţie", după ce au observat cât de importante sunt rezervele într-o perioadă de recesiune, în care creşte semnificativ instabilitatea la nivelul lo­cu­rilor de muncă.

"Consumul intern suferă din două motive: veniturile nu sunt în creştere, în timp ce entuziasmul general de a cumpăra este foarte redus. Consider că finanţarea nu este cel mai important element care determină un consum redus. Unde există primii doi factori (creşterea salariilor şi apetitul de consum - n. red.) există şi finanţare, chiar dacă nu în aceleaşi condiţii ca în urmă cu câţiva ani", consideră Codruţ Pascu, managing partner al Roland Berger.

În materie de consum o veste bună a venit şi din partea mallului Cotroceni Park din Bucureşti, ai cărui manageri au anunţat o creştere a vânzărilor cu circa 25% pentru primul semestru în cadrul magazinelor din centrul comercial.

Cu toate acestea, cel mai probabil situaţia nu este identică la nivelul tuturor centrelor comerciale din Bucureşti şi nici din ţară.

Pe de altă parte, şi reprezentanţii reţelei de hipermarketuri Auchan Ro­mânia au anunţat că mizează pe o creştere a cifrei de afaceri în acest an cu un nivel apropiat ratei inflaţiei, aflată acum la un nivel de 7,9%, în condiţiile în care compania ar urma să deschidă până la sfârşitul anului două magazine, în Craiova şi Constanţa. O altă companie mare care a raportat o creştere semnificativă a cifrei de afaceri în primul semestru este operatorul feroviar privat Grup Feroviar Român, ale cărui venituri au crescut cu 10 procente, la 60,2 milioane de euro, datorită contractelor de transport semnate cu firmele Rompetrol şi Lukoil.

Pe de altă parte, transparenţa în rândul a numeroase firme locale a scăzut extrem de mult în ultimii ani, pe fondul degradării rezultatelor financiare, astfel că este prematur pentru a trage o concluzie la nivelul întregului mediu de business.