Maşinile s-au ieftinit cu 2,3% anul trecut în România, în timp ce în Ungaria preţurile au scăzut cu 6,5%
Cel mai recent raport al Comisiei Europene privind preţurile automobilelor arată că, în 2010, acestea au scăzut cu 2,5%, în termeni reali, în întreaga Uniune Europeană, în paralel cu o uşoară convergenţă a preţurilor de catalog pentru automobilele noi. Aceste tendinţe pe termen lung în materie de preţuri se înscriu în linia deciziei adoptate anul trecut de către Comisie, conform căreia regulile specifice în materie de concurenţă pentru vânzarea automobilelor noi nu mai sunt justificate.
Cât de echipate sunt cele mai ieftine maşini din
România?
"Mă bucură să constat că, în Europa, consumatorii continuă să
beneficieze de concurenţa existentă pe pieţele de
vânzare a automobilelor noi şi de o scădere semnificativă a
preţurilor în termeni reali. Faptul că diferenţele de preţ între
statele membre au continuat să scadă este un indicator pozitiv al
concurenţei transfrontaliere. De asemenea, sunt încântat să observ
că, pentru prima dată în decursul unui deceniu, preţurile reale la
nivelul UE ale serviciilor de reparaţie şi întreţinere au încetat
să crească, semn că sectorul a înţeles noile reguli ale jocului" a
declarat Joaquín Almunia, vicepreşedinte al Comisiei responsabil de
politica în materie de concurenţă.
În România preţurile reale ale automobilelor au
scăzut cu 2,3% potrivit raportului Comisiei Europene, al doilea cel
mai mic declin din zona non-euro a Uniunii Europene, după cel din
Suedia, unde maşinile s-au ieftinit cu numai 1,1%. "Campioana"
ieftinirilor este Bulgaria, unde autotuturismele s-au ieftinit cu
aproape 14% în timp ce în Cehia preţurile au scăzut cu 9 procente.
În zona euro preţurile la maşini au scăzut cu 1,5%. Doar în trei
ţări s-a punctat o creştere a preţurilor, de 2,6% în Portugalia şi
de 0,2% în Italia şi Malta. Scăderea preţurilor reale ale
automobilelor în întreaga UE confirmă o tendinţă observată de peste
zece ani, care arată că, în rândul producătorilor de automobile noi
pe piaţă, concurenţa funcţionează.
În ceea ce priveşte diferenţele de preţuri ale aceleiaşi
maşini dar pe pieţe diferite, cele mai mari se
înregistrează în cazul modelelor Renault sau Fiat. Diferenţele de
preţ fără taxe între ţara cea mai scumpă şi cea mai ieftină din
zona euro ajung chiar şi la peste 40%. Diferenţe mari se întâlnesc
în cazul Fiat Grande Punto (44%), Renault Clio (40%), Peugeot 207
(37%), VW Polo (34%) sau Peugeot 308 (36%). Cele mai mici se
întâlnesc în cazul celor premium - Audi A4 (14%) sau BMW 320d
(8,7%).
Diferenţele de preţ pentru autoturisme între statele membre au
scăzut, potrivit preţurilor de catalog de la producători. însă
diferenţele rămân ridicate în anumite cazuri, ceea ce conduce la
realizarea de economii importante pentru consumatorii care
efectuează achiziţii transfrontaliere. în zona euro, indicatorul
diferenţelor de preţ a rămas neschimbat (a se vedea tabelul
1).
Indicele preţurilor UE pentru automobile (care reflectă
preţurile nominale plătite de consumatori, inclusiv rabaturi, TVA
şi taxe de înmatriculare) a crescut cu doar 0,3%, faţă de creşterea
cu 2,8% a preţurilor de consum generale, ceea ce s-a tradus
printr-o scădere puternică a preţurilor reale la automobile de
2,5%.
Preţurile reale ale serviciilor de reparaţie şi întreţinere,
care crescuseră în decursul ultimului deceniu peste nivelurile
generale ale inflaţiei, nu au mai crescut în 2010.
Raportul privind preţurile automobilelor se înscrie în cadrul monitorizării de către Comisie a sectorului autovehiculelor. El prezintă preţurile de catalog pentru cele mai vândute 89 de modele de automobile, reprezentând 26 de mărci de pe întreg teritoriul UE. Raportul permite consumatorilor să compare preţurile automobilelor în Europa şi să valorifice oportunităţile pe care le oferă piaţa unică a UE.