Transportatorul Ion Lazăr: Daciile trebuie exportate pe Valea Oltului, dar reparaţiile merg prea încet. Autostrăzile trebuiau să traverseze munţii, nu să se facă la câmpie

Autor: Bogdan Alecu 03.08.2011

Lucrările la un pod pe Valea Oltului blochează principala rută de export a României timp de aproximativ 45 de zile, timp în care transportatorii sunt forţaţi să găsească rute alternative sau să traverseze numai noaptea şi în weekend porţiunea afectată, fapt ce atrage costuri suplimentare.



Demararea lucrărilor de reparaţie la viaductul de la Cârlugu Mic de pe Valea Oltului, pe segmentul dintre Căciulata şi Brezoi şi impunerea unei restricţii temporare de circulaţie pentru camioanele de mare tonaj atrage întârzieri ale livrărilor şi creşterea costurilor potrivit companiilor de transport. Mai mult, în condiţiile în care la mijlocul lunii august Dacia va relua producţia, aflată în prezent în revizia anuală şi livrarea maşinilor către pieţele externe va fi afectată în condiţiile în care jumătate din automobilele exportate sunt transportate pe cale rutieră.

"Ne afectează foarte mult lucrările de la podul de la Călimăneşti. Vom fi forţaţi să găsim rute alternative care vor aduce costuri mai mari şi este posibil să înregistrăm inclusiv pierderi datorită acestora. Pentru Dacia deja lucrăm la găsirea unei soluţii în contextul în care uzina va porni producţia la mijlocul lunii august. Este vizibil că la acest pod lucrează puţini oameni şi nu ne aşteptăm sigur lucrările nu vor fi terminate la timp", a spus Ion Lazăr, care controlează firmele de transport International Lazăr Company şi Hoedlmayr-Lazăr România, una din companiile care transportă şi pentru Dacia maşini la export.

Din data de 29 iulie şi până pe 15 septembrie atunci când sunt programate a fi terminate lucrările la viaduct, camioanele cu o masă totală mai mare sau egală cu 7,5 tone au accesul interzis pe Valea Oltului, de luni până vineri în intervalul orar 12.00 - 20.00. Restricţia este impusă pe sectorul cuprins între limita municipiului Râmnicu Vâlcea şi Veştem în judeţul Sibiu, potrivit centrului Infotrafic.

Autovehiculele destinate exclusiv transportului de persoane şi cele cu regim de circulaţie prioritară sunt exceptate. Pe acest tronson se circulă alternativ pe un singur sens, accesul fiind realizat prin intermediul unui semafor.

Pe fondul acestor lucrări, sâmbătă 29 iulie, un drum între Bucureşti şi Sibiu putea dura chiar şi peste nouă ore, în condiţiile în care înainte de impunerea restricţiilor pentru camioane au dus la formarea de coloane lungi de peste 20 de kilometri.

Reparaţiile la viatuctul de pe Valea Oltului scot şi mai mult în evidenţă necesitatea construirii unei autostrăzi între Piteşti şi Sibiu, care în continuare rămâne singurul tronson de pe Coridorul IV din România pentru care nu s-a organizat nicio licitaţie. Mai mult, acum acest trafic trebuie preluat de DN1A, drum care este cu o singură bandă pe sens şi care trece prin multe localităţi, fapt ce afectează viteza camioanelor şi poate duce şi la creşterea numărului de accidente.

Blocaj pe valea Oltului. Reparaţiile la viaductul de la Cârlugu Mic, pe segmentul dintre Căciulata şi Brezoi, şi impunerea unei restricţii temporare de circulaţie pentru camioanele de mare tonaj atra­g întârzieri ale livrărilor şi creşterea costurilor"În România se construiesc haotic autostrăzile. Trebuia întâi să se înceapă tronsonul dintre Piteşti şi Sibiu, după care Sibiu-Nădlac, fapt valabil şi pentru Comarnic-Braşov. Autostrăzile se construiesc întâi pe rutele cele mai complicate şi periculoase, nu la câmpie. România rămâne în continuare ţara promisiunilor şi a lucrărilor amânate", a subliniat Lazăr.

Ion Lazăr a subliniat că cel mai probabil se va utiliza ca rută de transport Craiova-Timişoara, dar în condiţiile în care sunt şi în judeţul Mehedinţi lucrări la infrastructură care automat vor duce la întârzieri şi mai mari.

În primele cinci luni ale acestui an Dacia a exportat aproape 122.000 de autovehicule, potrivit oficialilor companiei, din care 48% sau peste 59.100 au fost transportate pe alte pieţe pe calea ferată, în timp ce 52% sau mai bine de 62.600 de autovehicule au fost transportate pe cale rutieră, cu ajutorul camioanelor. În acest caz, aproape toate camioanele au tranzitat Valea Oltului pentru a ajunge pe pieţele din Europa Centrală şi de Vest.

În ceea ce priveşte transportul naval, momentan nu există cifre pentru acest an, însă anul trecut au fost transportate peste 93.600 de autovehicule către destinaţii internaţionale cu vaporul, adică 30% din totalul maşinilor asamblate la Mioveni.

Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România a cerut la începutul acestei săptămâni urgentarea lucrărilor de reparaţii pe DN7 în condiţiile în care folosirea rutelor ocolitoare determină automat costuri de operare mai mari.

Lucrările la autostrăzile de pe Coridorul IV între Nădlac şi Sibiu vor începe în această toamnă şi vor fi finalizate între 2013 şi 2016 potrivit declaraţiilor lui Eusebiu Pistru, secretar de stat în Ministerul Transporturilor. Astfel vor începe lucrările la tronsoanele Nădlac-Arad (38,9 km), Timişoara Lugoj (35,6 km), un tronson de 28 km din autostrada Lugoj-Deva şi Orăştie Sibiu (82 km). Termenul de finalizare este anul 2013, mai puţin un tronson de 80 km dintre Lugoj şi Deva care va fi operaţional în 2016. Lungimea totală este de 183 km. În cadrul conferinţei Mediafax Talks About Transport&Logistics Pistru a declarat că singurul sector de autostradă fără finanţare este Piteşti-Râmnicu-Vâlcea-Sibiu, costurile pentru construcţie fiind de aproximativ 3 mld. euro, pentru care este necesar un un parteneriat public-privat.

Pentru a ocoli Valea Oltului camioanele pot folosi rutele ocolitoare precum DN1A - Bucureşti- Cheia - Braşov, DN1 Braşov - Făgăraş - Veştem - Sibiu, sau pe ruta Bucureşti - Piteşti - Craiova - Timişoara - Arad pentru ieşirea din ţară. Valea Oltului face parte din Coridorul IV European, care începe în Germania, la Nuernberg, se continuă pe ruta Praga, Viena, Bratislava, Budapesta, intră în România pe la Nădlac şi se continuă spre Istanbul prin Constanţa, aceasta fiind şi principala rută de export a României.

Printre companiile afectate de lucrări se numără şi Automobile Dacia, care la finele lunii august va reîncepe producţia după revenirea din vacanţa de vară. La Dacia se vor exporta zilnic peste 1.300 de maşini, majoritatea către Europa de Vest, multe dintre acestea fiind transportate pe Valea Oltului.