BMW va aduce la Bucureşti primele sale maşini electrice în 2013, anul în care se dă startul vânzărilor în „marile aglomerări urbane“. GALERIE FOTO

Autor: Bogdan Alecu 04.08.2011

BMW Group va vinde începând cu anul 2013 şi în România maşinile cu motoare electrice i3 şi i8, acestea fiind lansate pe toate pieţele unde este prezentă marca, prioritate având marile aglomerări urbane.

La scurt timp după ce Mitubishi a lansat automobilul electric iMiEV pe piaţa locală, iar Renault a prezentat modelele Fluence ZE şi Kangoo ZE, şi BMW anunţă că ia în calcul România pentru lansarea noilor sale maşini cu motoare electrice, i3 şi i8, care fac parte din noul subbrand al constructorului german cunoscut ca "Project i".

"Aceste maşini sunt proiectate în special pentru marile aglomerări urbane. Astfel, vor avea prioritate lansările din marile metropole. Vom vedea i3 şi i8 inclusiv în Rusia, la Mos­cova sau chiar şi în România. Şi în România există mari aglomerări urbane şi implicit va exista o cerere pentru astfel de maşini", a decla­rat Ian Robertson, membru în consiliul de administraţie al BMW Group responsabil de vânzări şi marketing.

Modelele i3 şi i8 vor fi lansate pe toate pieţele unde este BMW prezent în 2013, la un interval de câteva luni distanţă. BMW i3 este proiec­tat ca un automobil de oraş, cu o lun­gi­me de aproape 3,9 metri şi dis­pune de un mo­tor electric de 170 CP care poate accelera de la 0 la 100 km/h în opt secun­de. Potrivit oficialilor BMW, modelul i3 are o autonomie cuprinsă între 140 şi 160 km şi poate rula cu o viteză ma­ximă de cel mult 150 km/h. Încărcarea ba­teriilor la capacitate ma­xi­mă durează şase ore, iar dacă se utilizează o priză specială, se poate atinge o încărcare de 80% într-o oră.

Ian Robertson, membru în consiliul de administraţie al BMW Group responsabil de vânzări şi marketingCine va cumpăra primele BMW-uri electrice

Cel de-al doilea, BMW i8, este proiectat ca un automobil sport hibrid de tip plug-in, având atât un motor electric de 130 CP şi unu pe benzină în trei cilindri de 224 CP. Bateriile motorului electric se pot încărca într-o oră şi 45 de minute, în condiţiile în care autonomia maşinii în mod 100% electric este de 35 km. În acelaşi timp, acesta poate rula cu 250 km/h şi accelera de la 0 la 100 km/h în mai puţin de cinci secunde. Ambele automobile au fost proiectate pentru a fi maşini electrice şi nu au fost adaptate, conform oficialilor BMW, caro­seria acestora fiind realizată dintr-un material denumit CFRP - plastic întărit cu fibră de car­bon, material care este mai uşor decât alu­miniul, mai rezistent şi care se poate repara mai repede şi mai ieftin. În cazul unui impact care afectează structura, dacă aceasta este rea­li­zată din metal, este îndoit întregul element, în timp ce fibra de carbon este afectată doar pe acea porţiune, care ulterior poate fi tăiată şi înlocuită cu o alta.

"Primii clienţi care vor achiziţiona un i3 sau un i8 vor fi cei care vor dori să aibă «the next big thing» în materie de automobil. Sunt cei care vor dori să aibă cea mai nouă tehnologie în ceea ce priveşte mediul încon­ju­rător, mai ales dacă vor beneficia de subvenţii din partea statului", a spus Robertson.

În România s-au vândut până la finele lunii iunie două automobile electrice, un Mitsubishi iMiEV şi un Citroen C-Zero, ambele fiind pro­iec­tate ca automobile de oraş cu o autonomie de 150 km, dar care au însă un preţ de pornire de aproximativ 36.000 de euro cu TVA, adică un preţ similar cu al unui SUV compact pre-mium, dar cu motor diesel. Până la finele anului şi Renault are în plan lansarea celor două automobile electrice, următorul fiind Ford cu Focus Electric în prima parte a anului viitor.

E nevoie de flexibilitate şi în industria auto

În ceea ce priveşte preţurile viitoarelor modele electrice, oficialii BMW nu au dorit să facă niciun comentariu, în condiţiile în care acestea urmează a fi lansate peste doi ani.

Spre comparaţie, Porsche a lansat deja noul 918 Spyder, care are la bază acelaşi concept ca i8, dar un motor pe benzină mai mare de 4,0 litri, 500 CP şi un preţ de peste 600.000 de euro. Porsche Inter Auto, im­portatorul mărcii germane, se află deja în discuţii cu doi clienţi pentru achiziţa unui astfel de model.

"Acum intrăm într-o perioadă cu o volatilitate ridicată. Situaţia economică mon­dială este una plină de provocări acum şi nu se poate estima cu siguranţă ce se va întâmpla." Ian Robertson motivează lansarea modelelor electrice în versiune de serie inclusiv prin scumpirea materiilor prime din care sunt realizate în prezent automobilele, motiv pentru care viitoarele maşini electrice vor fi realizate din fibră de carbon şi nu aluminiu sau oţel.

"Mai mult, economia mondială încă nu a ieşit din criza care a început în 2008-2009, trebuie doar să porneşti televizorul ca să-ţi dai seama de acest lucru. Din acest motiv, com­paniile auto trebuie să ofere un răspuns flexibil la cererea din piaţă, la ce se întâmplă cu economia, dar şi un răspuns flexibil la ce intenţionează guvernele să facă."