Romtelecom şi Cosmote au avut venituri mai mici în trim. 2, dar şi-au mărit profitul

Autor: Adrian Seceleanu 05.08.2011

Romtelecom - numărul unu pe telefonie fixă şi Cosmote - numărul trei pe telefonie mobilă, companii deţinute de grupul elen OTE în România, au afişat în al doilea semestru venituri totale în scădere, însă au reuşit să-şi majoreze profitul operaţional înainte de dobânzi, taxe, depreciere şi amortizare (EBITDA) cu peste 20%.

Cele două companii au avut împreună venituri de 281,1 mil. euro şi un rezultat EBITDA de 51,8 mil. euro în trim. 2. În ace­eaşi perioadă Orange - liderul pieţei locale de telecom - a avut afaceri de 235 mil. euro.

Veniturile Romtelecom au scăzut în trimestrul doi cu 7,1%, la 166,1 mil. euro, în timp ce profitul operaţional (EBITDA) al operatorului a urcat cu 19,7%, la 29,2 milioane de euro, potrivit datelor din raportul financiar al grupului elen OTE, acţionarul majoritar.

"În trimestrul al doilea al anului 2011, semnele de stabilizare a economiei româneşti au devenit mai vizibile. Piaţa telecomunicaţiilor a rămas dominată de oferte foarte agresive."

Declinul veniturilor în trimestrul al doilea este atribuit în principal serviciilor de voce, care au pierdut 5% dintre clienţi faţă de jumătatea anului trecut, în timp ce venitul mediu pe utilizator a scăzut cu 9% în trimestrul al doilea comparativ cu aceeaşi perioadă din 2010.

"În timp ce economia a arătat semne de stabilizare în cel de-al doilea trimestru al anului, piaţa românească de telecomunicaţii a rămas foarte competitivă, punând presiune pe toţi operatorii", a comentat Anastasios Tzoulas, directorul executiv financiar al Romtelecom.

Au trecut pe locul doi pe servicii TV, înaintea UPC

Marja profitului EBITDA (înainte de dobânzi, taxe, depreciere şi amortizare) a crescut însă de la 13,7% la 17,6%, iar profitul operaţional EBIT (înainte de dobânzi şi taxe) s-a constituit într-o pierdere de 12 milioane euro, mult redusă faţă de nivelul de minus 41,5 milioane euro din trimestrul al doilea al anului trecut.

Numărul clienţilor Romtelecom pe servicii de voce a scăzut la 2,558 milioane, însă compania a înregistrat un avans de 23,1% pe internet broadband, la 1,084 milioane de utilizatori. Pe serviciile de televiziune (DTH, IPTV, cablu), baza de utilizatori a companiei a crescut cu aproape 31%, la 1,222 milioane.

Cu aproape 100.000 de clienţi mai mult decât rivalii de la UPC la finele lunii iunie, Romtelecom a trecut pe locul doi pe piaţa de servicii TV.

1.500 de oameni concediaţi într-un an

Numărul abonamentelor la serviciile Romtelecom a urcat cu 8,3% faţă de jumătatea anului trecut, la aproape 4,9 milioane.

Costurile cu programul de disponibilizări voluntare au scăzut cu 58,1% în trimestrul al doilea, la 7,2 milioane de euro, de la 17,2 milioane de euro în aceeaşi perioadă a anului trecut.

Cheltuielile operaţionale ale companiei au coborât cu 11% în perioada analizată, iar salariile şi compensaţiile pentru angajaţi au scăzut cu 16%.

La 1 iulie Romtelecom avea circa 7.500 de angajaţi, cu 1.500 mai puţini decât la ju­mătatea anului trecut. Grupul OTE menţionează că programele de disponibilizare voluntară vor rezulta în noi plecări în a doua jumătate a anului.

În primul semestru veniturile Romtelecom au scăzut cu 9%, la 332,4 mil. euro, iar profitul EBITDA s-a redus cu 38,6%, la

51,4 mil. euro. Marja EBITDA a coborât astfel la 15,5% de la 22,9% în aceeaşi perioadă a anului trecut.

Rezultatul operaţional EBIT s-a constituit într-o pierdere de 28,7 mil. euro, mai mică faţă de nivelul de 38,2 mil. euro din prima jumătate a anului trecut. Costurile cu disponibilizări voluntare au urcat în primele şase luni cu 37,4%, de la 20,3 mil. euro la 27,9 mil. euro.

Veniturile din servicii telecom ale Cosmote, pe plus

Veniturile totale ale Cosmote România, numărul trei pe piaţa locală de telefonie mobilă, au scăzut cu 0,9% în trimestrul al doilea, la 114 milioane de euro, în timp ce profitul operaţional (EBITDA - înainte de dobânzi, taxe, depreciere şi amortizare) a urcat cu aproape 21%, la 22,6 milioane de euro, datorită performanţelor operaţionale îmbună­tăţite în urma integrării Zapp, conform datelor din raportul grupului elen OTE, acţionarul majoritar.

Veniturile din servicii au urcat cu circa 4% "în pofida condiţiilor economice dificile şi ofertelor foarte agresive de pe segmentul prepaid", conform OTE.

"Extinderea constantă a segmentului business, precum şi performanţa pe segmentul de servicii de date, au generat o creştere semnificativă a veniturilor. Ca o consecinţă, veniturile din servicii au crescut cu 7% în al doilea trimestru, comparativ cu trimestrul anterior, în timp ce veniturile din serviciile aferente apelurilor iniţiate au crescut cu peste 4%. De asemenea, comparativ cu aceeaşi perioadă a anului anterior, veniturile din servicii au crescut cu aproximativ 4%", au comentat rezultatele oficialii Cosmote. "În T2 2011, segmentul business a crescut cu peste 10% comparativ cu trimestrul anterior". Venitul mediu lunar pe utilizator (ARPU) pentru al doilea trimestru al 2011 a crescut cu 9%, până la 5,23 euro, comparat cu T1 2011, "în special datorită introducerii unor oferte competitive şi dedicate nevoilor clienţilor".

În primul semestru, veniturile totale ale Cosmote au scăzut cu 3,7%, de la 229,8 milioane euro la 221,3 milioane euro, dar profitul EBITDA a crescut cu peste 25%, la 40,5 milioane euro. Astfel, marja EBITDA a urcat de la 11% la 18,3%.

"În prima jumătate a anului, Cosmote a păstrat un traseu sănătos şi pozitiv. În contextul unui mediu economic dificil, a competiţiei acerbe şi a investiţiilor majore pentru dezvoltarea reţelei de internet în bandă largă şi a serviciilor de date, toţi indicatorii financiari principali au crescut", a spus Konstantinos Apostolou, directorul financiar al Cosmote România. El a adăugat că, în medie, în primul semestru, Cosmote a câştigat 4.000 de clienţi pe lună din alte reţele de telefonie mobilă.