Bechtel rămâne cu două tronsoane din autostrada Transilvania după ce a încasat 640 mil. € pentru cea mai scumpă şosea
"Cât timp am fost eu ministru al transporturilor, un an şi şapte luni, Bechtel a realizat lucrări de banii primiţi de la CNADNR. În acea perioadă, 2007-2008, s-au realizat lucrări complexe, în profunzime la fundaţia autostrăzii, viaducte şi poduri. La Cluj jumătate din autostradă nu este pe pământ, iar la Suplacu de Bărcău s-a construit un viaduct cu o lungime de peste un kilometru", a declarat fostul ministru al transporturilor din partea PNL Ludovic Orban. Fostul ministru a subliniat că a avut ocazia să rezilieze contractul cu Bechtel, dar din cauza condiţiilor contractuale acest lucru nu a fost posibil. Şi totuşi, miercuri a fost posibil.
Costul de construire a autostrăzii Transilvania va fi redus astfel cu aproximativ 50%, la 6,9 milioane euro/km, potrivit declaraţiilor ministrului, iar compania Bechtel va mai lucra doar pe două tronsoane, statul fiind liber să liciteze celelalte şase tronsoane. Premierul Emil Boc a susţinut la rândul său că Bechtel nu va primi despăgubiri pentru modificarea contractului.
Potrivit ministrului transporturilor, costul total al
autostrăzii se va ridica la 3,8 miliarde euro, comparativ cu 9,9
miliarde euro, la cât s-ar fi ridicat investiţia totală dacă
lucrarea ar fi fost derulată până la final cu Bechtel pe baza
contractului încheiat în 2004.
Mark Gitenstein, ambasadorul Statelor Unite la Bucureşti, califică soluţia la care au ajuns Ministerul Transporturilor şi compania Bechtel pentru autostrada Transilvania drept "un succes pentru toate părţile", în special pentru cetăţenii români, potrivit unui comunicat de presă de pe site-ul oficial al Ambasadei SUA.
Boagiu a precizat că înţelegerea cu constructorul american Bechtel a putut fi modificată cu sprijinul ambasadei americane la Bucureşti şi a preşedintelui Traian Băsescu.
În condiţiile în care porţiunea construită a costat în medie aproximativ 20 de milioane de euro per kilometru, ministrul transporturilor Anca Boagiu a anunţat la mijlocul acestei săptămâni că americanii de la Bechtel vor mai lucra doar pe două tronsoane ale autostrăzii, iar preţul va fi redus la 6,9 mil. euro per kilometru. Potrivit contractului semnat în 2003, întreaga autostradă trebuia să coste 2,2 mld. euro, adică 5,3 milioane de euro per kilometru.
"Se continuă lucrările pe tronsonul Suplacu de Barcău-Borş, iar la nivelul politic am decis, în coaliţie, ca tronsonul de la Gilău la Mihăileşti să fie scos imediat la licitaţie, deoarece proiectarea este finalizată. Pentru tronsonul Târgu Mureş-Câmpia Turzii va fi reluată proiectarea, în vederea organizării licitaţiei de execuţie. Evident că Bechtel nu va primi despăgubiri, ce despăgubiri să primească?", a spus Emil Boc, citat de Mediafax.
Proiectul autostrăzii Transilvania a fost împărţit în opt tronsoane de construcţie. Lucrările nu au fost începute pe şase dintre ele, însumând 297 de kilometri, respectiv Braşov-Făgăraş (53 km), Făgăraş-Sighişoara (52 km), Sighişoara-Ogra (56 km), Ogra-Câmpia Turzii (36 km), Cluj Vest-Mihăileşti (24 km) şi Mihăileşti-Suplacu de Barcău (76 km).
Costul de construire a autostrăzii Transilvania pe tronsoanele unde Bechtel continuă să lucreze va fi redus la 6,9 milioane euro/km, faţă de 14,7 milioane euro/km în prezent, pentru celelalte tronsoane costul estimat şi raportat inclusiv la specificul terenului fiind de 7,2 milioane euro/km, nivelul final urmând însă să fie stabilit în urma licitaţiilor.
Din totalul de 2,2 miliarde euro prevăzute iniţial pentru executarea celor 413 kilometri de autostradă, avem executaţi 54 kilometri şi am cheltuit 1,25 miliarde euro.
Dacă în condiţiile actuale ale contractului existent cu Bechtel am fi terminat autostrada, costul final al acesteia ar fi fost de 9,9 miliarde euro, iar acum costul pe care îl vom avea de suportat în final, în urma acestei negocieri pentru finalizarea lucrărilor, va fi de 3,8 miliarde euro", a spus Boagiu.
Ea a arătat că au fost negociate şi alte clauze din contract, referitoare la penalităţi, termene de execuţie şi achitarea sumelor restante, dar nu a prezentat detalii.
Potrivit ministrului, plăţile restante pe care Guvernul trebuie să le mai achite companiei Bechtel însumează circa 90 milioane euro, achitate în două tranşe, dintre care prima în perioada imediată, iar a doua la finalul acestui an.
Tronsonul Suplacu de Barcău-Borş va fi finalizat în totalitate
de Bechtel în 2013. Boagiu evitând însă să avanseze şi un termen de
finalizare a întregii autostrăzi
Transilvania.