Bechtel rămâne cu două tronsoane din autostrada Transilvania după ce a încasat 640 mil. € pentru cea mai scumpă şosea

Autor: Bogdan Alecu 05.08.2011
Compania Naţională de Auto­străzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR) a virat între anii 2007 şi 2010 cele mai mari sume de bani către compania ame­ricană Bechtel care a semnat în 2003 un con­tract pentru construcţia autostrăzii Transi­l­vania, între Borş şi Braşov, potrivit unei analize ZF realizate pe baza datelor furnizate de CNADNR. Astfel, anual între 2007 şi 2010, Bechtel a încasat de la statul român mai mult de jumătate din cele mai mari zece plăţi din bugetul CNADNR, în condiţiile în care de la semnarea contractului în 2003 şi până în prezent s-au construit puţin peste 50 de kilometri, în apropierea municipiului Cluj-Napoca. Anul viitor trebuia finalizată întreaga autostradă de 415 km. Între 2007 şi finele anului 2010 Bechtel a încasat de la CNADNR aproape 1,720 miliarde de lei (640 mil. euro), potrivit datelor de la compania naţională.


"Cât timp am fost eu ministru al trans­por­turilor, un an şi şapte luni, Bechtel a realizat lucrări de banii primiţi de la CNADNR. În acea perioadă, 2007-2008, s-au realizat lucrări com­plexe, în profunzime la fundaţia autostrăzii, viaducte şi poduri. La Cluj jumătate din autostradă nu este pe pământ, iar la Suplacu de Bărcău s-a construit un viaduct cu o lungime de peste un kilometru", a declarat fostul ministru al transporturilor din partea PNL Ludovic Orban. Fostul ministru a subliniat că a avut ocazia să rezilieze contractul cu Bechtel, dar din cauza condiţiilor contractuale acest lucru nu a fost posibil. Şi totuşi, miercuri a fost posibil.

Anca Boagiu, actualul titular al Transpor­tu­rilor, a anunţat că Bechtel va continua lucră­rile doar la tronsoanele Câmpia Turzii-Gilău şi Suplacu de Barcău-Borş, reprezentând 118 kilometri din cei 415 kilometri ai autostrăzii Transilvania, statul fiind liber să liciteze celelalte şase tronsoane, fără nicio pretenţie din partea constructorului american. Oficialii Bechtel nu au putut fi contactaţi până la închi­derea ediţiei pentru comentarii.

Costul de construire a autostrăzii Transil­vania va fi redus astfel cu aproximativ 50%, la 6,9 milioane euro/km, potrivit declaraţiilor mi­nis­trului, iar compania Bechtel va mai lucra doar pe două tronsoane, statul fiind liber să lici­teze celelalte şase tronsoane. Premierul Emil Boc a susţinut la rândul său că Bechtel nu va primi despăgubiri pentru modificarea contrac­tului.

Potrivit ministrului transporturilor, costul total al autostrăzii se va ridica la 3,8 miliarde euro, comparativ cu 9,9 miliarde euro, la cât s-ar fi ridicat investiţia totală dacă lucrarea ar fi fost derulată până la final cu Bechtel pe baza contractului încheiat în 2004.
Americanii mai fac doar un sfert din traseu. Bechtel va continua lucrările doar la tronsoanele Câmpia Turzii-Gilău şi Suplacu de Barcău-Borş, reprezentând 118 kilometri din cei 415 kilometri ai autostrăzii Transilvania. Statul român este liber să liciteze celelalte şase tronsoane, fără nicio pretenţie din partea constructorului american.

Mark Gitenstein, ambasadorul Statelor Unite la Bucureşti, califică soluţia la care au ajuns Ministerul Transporturilor şi compania Bechtel pentru autostrada Transilvania drept "un succes pentru toate părţile", în special pentru cetăţenii români, potrivit unui comunicat de presă de pe site-ul oficial al Ambasadei SUA.

Boagiu a precizat că înţelegerea cu constructorul american Bechtel a putut fi modificată cu sprijinul ambasadei americane la Bucureşti şi a preşedintelui Traian Băsescu.

În condiţiile în care porţiunea construită a costat în medie aproximativ 20 de milioane de euro per kilometru, ministrul transporturilor Anca Boagiu a anunţat la mijlocul acestei săptămâni că americanii de la Bechtel vor mai lucra doar pe două tronsoane ale autostrăzii, iar preţul va fi redus la 6,9 mil. euro per kilometru. Potrivit contractului semnat în 2003, întreaga autostradă trebuia să coste 2,2 mld. euro, adică 5,3 milioane de euro per kilometru.

"Se continuă lucrările pe tronsonul Suplacu de Barcău-Borş, iar la nivelul politic am decis, în coaliţie, ca tronsonul de la Gilău la Mihăileşti să fie scos imediat la licitaţie, deoarece proiec­tarea este finalizată. Pentru tronsonul Târgu Mureş-Câmpia Turzii va fi reluată proiectarea, în vederea organizării licitaţiei de execuţie. Evident că Bechtel nu va primi despăgubiri, ce despăgubiri să primească?", a spus Emil Boc, citat de Mediafax.

Proiectul autostrăzii Transilvania a fost împărţit în opt tronsoane de construcţie. Lucrările nu au fost începute pe şase dintre ele, însumând 297 de kilometri, respectiv Braşov-Făgăraş (53 km), Făgăraş-Sighişoara (52 km), Sighişoara-Ogra (56 km), Ogra-Câmpia Turzii (36 km), Cluj Vest-Mihăileşti (24 km) şi Mihăileşti-Suplacu de Barcău (76 km).

Costul de construire a autostrăzii Transil­vania pe tronsoanele unde Bechtel continuă să lucreze va fi redus la 6,9 milioane euro/km, faţă de 14,7 milioane euro/km în prezent, pentru celelalte tronsoane costul estimat şi raportat inclusiv la specificul terenului fiind de 7,2 milioane euro/km, nivelul final urmând însă să fie stabilit în urma licitaţiilor.

Din totalul de 2,2 miliarde euro pre­vă­zute iniţial pentru executarea celor 413 kilo­metri de autostradă, avem executaţi 54 kilo­metri şi am cheltuit 1,25 miliarde euro.

Dacă în condiţiile actuale ale contractului existent cu Bechtel am fi terminat autostrada, costul final al acesteia ar fi fost de 9,9 miliarde euro, iar acum costul pe care îl vom avea de suportat în final, în urma acestei negocieri pentru finalizarea lucrărilor, va fi de 3,8 miliarde euro", a spus Boagiu.

Ea a arătat că au fost negociate şi alte clauze din contract, referitoare la penalităţi, termene de execuţie şi achitarea sumelor restante, dar nu a prezentat detalii.

Potrivit ministrului, plăţile restante pe care Gu­vernul trebuie să le mai achite companiei Bechtel însumează circa 90 milioane euro, achi­tate în două tranşe, dintre care prima în pe­rioada imediată, iar a doua la finalul acestui an.

Tronsonul Suplacu de Barcău-Borş va fi finalizat în totalitate de Bechtel în 2013. Boagiu evitând însă să avanseze şi un termen de finalizare a întregii autostrăzi Transilvania.