Ce agenţii trimit cei mai mulţi turişti în hotelurile de pe litoralul românesc

Autor: Liviu Iancu 05.08.2011

Litoralul românesc, cu 40% din capacitatea de cazare la nivel naţional, a devenit afacerea de bază pentru unele dintre marile agenţii de turism româneşti, dar şi o muncă grea şi puţin profitabilă pentru altele, care scot treptat din ofertă o parte dintre hotelurile de la Marea Neagră.

"Deşi nu pare, nu e uşor să vinzi litoralul românesc, pentru că imaginea acestuia în România nu e foarte bună şi există multe nemulţumiri vizavi de calitatea serviciilor în staţiuni. Pentru o agenţie care trimite turişti la marea românească rata câştigului este, în medie, de 7,5%, mult mai mică faţă de destinaţiile externe, unde e de 10-12%", spune Lucia Morariu, unul dintre acţionarii agenţiei de turism Eximtur din Cluj.

Compania a adus anul trecut pe litoral circa 50.000 de turişti români, cu o cifră totală de vânzări pe litoral de aproximativ 4,7 milioane euro, faţă de 6 milioane de euro în anul 2009 şi aproximativ 60.000 de turişti.

Ea a explicat că turiştii tradiţionali de litoral ai Eximtur, cât şi o mare parte din agenţiile care revând produsele turoperatorului din Cluj, au început din ce în ce mai mult să solicite destinaţii externe sau alte destinaţii din ţară, în detrimental litoralului.

"Ne facem trea­ba în conti­nuare, adu­cem turişti la mare, dar am con­statat că cererea românilor se îndreaptă mai mult spre destinaţii exter­ne. În plus, a scăzut şi valoarea pachetelor pe litoral, cu circa 20%", explică Mora­riu, care afirmă că dacă în anul 2006 seriile de 10 zile erau cele mai vândute în staţiunile de la Marea Neagră, în 2010 pa­che­tele de 5-7 zile au fost cele mai soli­citate.

La baza acestei scă­deri stă accesul greoi spre litoral, am­bi­entul din staţiuni (câini vagabonzi, parcuri neîntreţinute şi zgomot), lipsa agrementului şi a facilităţilor de tip all inclusive.

"Noi vom reduce de anul viitor, cu cel puţin 40%, numărul hotelurilor cu care lucrăm şi ne vom orienta spre hoteluri mai puţine şi care oferă cu adevărat servicii de calitate", a mai spus Morariu.

Pe de altă parte, agenţia Mareea din Deva estimează că în acest an va depăşi vânzările de anul trecut cu 10-15% la pachetele pe litoral.

Mareea din Deva a trimis pe litoral 48.000 de persoane anul trecut, ce i-au adus 4,3 milioane de euro.

"Litoralul românesc trebuie să se orienteze către seg­mentul family. Mamaia ar trebui să fie destinaţia segmentului de piaţă tânăr, iar sudul litoralului destinaţia seg­mentului fa­mily, precum şi a seg­men­tului wellnes & spa", a spus Marius Ustu­roiou, di­rec­torul general al Mareea.

Şi Accent Travel a tri­mis anul trecut la ma­re 18.500 de turişti, cu peste 1.000 mai pu­ţin decât în 2009 şi în scă­dere cu 2.500 com­pa­ra­tiv cu anul de vârf 2008.

El crede că lipsa fa­cilităţilor pentru agre­ment în aproape toate staţiunile face ca atractivitatea acestora să scadă foarte mult.

"Eu aş pune accent pe zona de tratament şi cură şi aş dezvolta staţiunile care au şi potenţial de spa, cum ar fi Eforie, Techirghiol şi Saturn. Celorlalte le-aş găsi câte o temă, Ma­maia să fie o staţiune pentru distracţie, Jupiter pentru copii şi spectacole etc. Dacă se pot pune în practică strategii pentru fiecare staţiune, eu văd foarte bine litoralul în următorii ani. Altfel, îl văd tot mai secătuit, cu tot mai puţini turişti", a afirmat Boronea.

Adrian Voican, directorul general al agenţiei Bibi Tou­ring din Ploieşti, spune că litoralul este în declin de câţiva ani, dar scade de undeva de foarte sus şi va reprezenta încă pentru multă vreme destinaţia favorită a românilor.

Bibi Touring a trimis anul trecut în staţiunile de la Marea Neagră 13.000 de români, cu 1.000 mai puţin decât în 2009 şi în scădere cu 4.000 faţă de 2007.

Voican afirmă că este uşor pentru o agenţie să lucreze cu litoralul, pentru că pe 60 de kilometri este concentrată 40% din capacitatea totală de cazare a României, respectiv 140.000 de locuri.