RATB cheltuie15.000 € cu transportul de noapte şi recuperează doar 500 €

Autor: Andreea Mioara Neferu 11.08.2011

Regia Autonomă de Transport Bucureşti (RATB), care a introdus de la mijlocul lunii trecute 46 de autobuze de noapte pe 23 de trasee, nu recuperează din biletele vândute decât 3% din costurile pe care le are cu transportul de noapte.

Astfel, RATB are cheltuieli de circa 63.000 de lei (15.000 de euro) pe noapte pe cele 23 de linii care circulă prin Capitală de la nord la sud şi de la est la vest, potrivit calculelor ZF care iau în considerare costul estimat de RATB de 6,24 lei pe kilometru, dar şi un traseu mediu dus-întors de circa 20 de kilometri în cazul fiecărei curse. Cu toate acestea, la finalul lunii iulie, doar circa 1.000-1.500 de călători circulau în fiecare noapte cu autobuzele introduse de RATB, astfel că instituţia nu recuperează din taxarea călătorilor decât cel mult 1.950 de lei pe noapte (aproximativ 460 de euro), la un preţ de 1,3 lei pe călătorie.

Reprezentanţii RATB susţin însă că îşi vor recupera costurile prin realizarea unor economii cu transportul de noapte al salariaţilor. "Amortizarea acestor costuri se va realiza prin economia rezultată ca urmare a desfiinţării serviciilor de noapte destinate transportului angajaţilor către punctele de lucru şi din beneficiile rezultate din exploatarea celor 23 de linii de noapte", a declarat Brînduşa Raeceanu, şef serviciu relaţii publice în cadrul RATB.

Totodată, RATB preconizează că numărul de călători va creşte în viitor, în contextul în care bucureştenii se vor obişnui cu acest transport în comun de noapte.

Compania, aflată în subordinea Primăriei Capitalei, susţine că nu a angajat noi şoferi pentru transportul de noapte pe cele 23 de linii, având în vedere că programul de lucru al RATB a fost în permanenţă în sistem turnus, 24 de ore din 24. "Noutatea în schimbul de noapte o reprezintă activitatea controlorilor de bilete, a controlorilor de trafic şi a casierilor."