Agenţiile de rating, înfiinţate în anii 1900 pentru a evalua companiile feroviare americane, au acum în spate grupuri de investiţii extrem de influente

Autor: Bogdan Cojocaru 10.08.2011

La sfârşitul săptămânii trecute, agenţia de evaluare financiară Standard & Poor's a redus cu o treaptă ratingul de top al SUA, într-o lovitură fără precedent dată celei mai mari economii a lumii care vine după o luptă politică ce a adus ţara la un pas de default.

Unii analişti apreciază că şi alte economii de calibru ale lumii, precum Franţa sau Marea Britanie, ar putea intra în tirul agenţiilor de rating din cauza problemelor economice şi financiare cu care se confruntă.

Consecinţele reducerii ratingurilor unor astfel de state pot fi devastatoare pentru lumea financiară, dovadă fiind hemoragia de pe burse care a urmat retrogradării SUA.

Dar ce sunt aceste agenţii de rating şi cum au ajuns ele să dispună de o putere aşa de mare? Ele sunt îngeri şi demoni, răspunde Economics News Paper. Cele mai mari agenţii sunt Standard & Poor's, Moody's şi Fitch. Când opiniile lor sunt pozitive, guvernele le laudă, dar când sunt negative, fac obiectul urii colective.

Ce sunt agenţiile de rating? - afaceri private care evaluează riscurile pe are le au datoriile guvernelor sau companiilor.

Cine stă în spatele lor? - Standard & Poor's este o subsidiară a trustului american de media şi furnizorului de servicii financiare McGraw-Hill, având printre acţionari BlackRock (5,3%), cel mai mare administrator de active din lume, şi Capital Group (12,3%), unul dintre cei mai mari administratori de investiţii la nivel mondial. Capital este, de asemenea, acţionar important la Moody's (16,4%), urmat de Berkshire Hathaway, vehiculul de investiţii al miliardarului Warren Buffet (13%) şi BlackRock (6,3%). Fitch este o subsidiară a French Fimalac, o companie de servicii pentru investiţii.

Ce fac de fapt agenţiile de rating? - aşa cum băncile evaluează bonitatea unui client care cere un credit, agenţiile de rating analizează bonitatea companiilor, statelor şi produselor financiare.
Când au apărut agenţiile de rating? - au apărut în 1909 pentru a evalua emisiunile de obligaţiuni ale companiilor feroviare americane.

De ce agenţiile de rating au influenţă foarte mare pe pieţe? - deoarece investitorii apreciază siguranţa pe care o oferă un produs financiar, o companie sau un stat după ratingul acordat de agenţii. În cazul statelor, cu cât ratingul este mai aproape de maxim, cu atât costurile de finanţare, adică dobânzile cerute de investitori, sunt mai mici. Agenţiile gândesc în locul investitorilor.

Cine plăteşte agenţiile de rating? - aceste firme au fost înfiinţate pentru a oferi investitorilor evaluări independente, iar investitorii plăteau pentru a avea acces la analizele lor. În anii '70, firmele de rating au început să ceară onorarii pentru ratinguri emitenţilor de produse financiare. În 1975, temându-se de creşterea numărului agenţiilor "rele" de evaluare financiară, SUA au desemnat S&P, Moody's şi Fitch ca singurele firme de rating pe care băncile şi brokerii le pot folosi pentru a primi o evaluare a produselor lor.

Cât câştigă agenţiile de evaluare financiară? - acestea generează profituri de peste două miliarde de dolari anual.

Pentru ce sunt criticate agenţiile de rating? - criticii se plâng că agenţiile şi-au pierdut capacitatea de a evalua independent riscurile anumitor investiţii, în special după ce aceste firme au acordat ratinguri maxime unor produse garantate prin ipoteci care au atras pierderi uriaşe când a căzut piaţa imobiliară din SUA, declanşând criza financiară. Criticii notează că agenţiile sunt plătite de chiar cei evaluaţi, ceea ce pune la îndoială obiectivitatea analizelor.

Ce se întâmplă dacă agenţiile de rating greşesc? -sunt pedepsite şi pot emite doar "opinii".

Recent, documentaristul premiat cu Oscar Michael Moore, care a regizat materiale unde sunt criticate realităţile americane ("Sicko", "Fahrenheit 9/11", Bowling for Columbine"), a învinuit S&P pentru colapsul economic din 2008, acuzând firma că nu a redus ratingul obligaţiunilor de tip ipotecar, încurajând astfel creşterea balonului imobiliar şi permiţând extinderea crizei în întreaga economiei. Cu astfel de acuzaţii se confruntă şi celelate agenţii de evaluare financiară mari.

"Proprietarii S&P sunt vechi prieteni ai familiei Bush", motiv care în sine ar fi de ajuns pentru Obama să îl aresteze pe şeful agenţiei, ar fi scris Moore pe un blog personal, conform publicaţiei Times.
Referindu-se la percheziţia făcută în urmă cu câteva zile în Milano la sediile agenţiilor de rating S&P şi Moody's, regizorul a mai scris: "Iată cum se face în Italia când este vorba de aceşti ticăloşi".