Cele mai mari cinci agenţii de media din România au avut anul trecut afaceri de 184 de milioane de euro, în creştere cu 7%

Autor: Cristina Rosca 19.08.2011

Cele mai mari cinci agenţii de media de pe piaţa locală au avut anul trecut afaceri de aproximativ 184 de milioane de euro, în creştere de la 172 de milioane de euro în 2009, potrivit informa­ţiilor furnizate de companii.

Topul include agenţiile Media Investment (The Group), Zenith Media (Centrade Saatchi&Saatchi), Initiative (Lowe), Starcom MediaVest Group (Leo Burnett) şi Optimum Media Direction Plan & Buy (OMG). Agenţiile Mindshare Media şi Mediaedgecia, ambele parte a grupului Ogilvy Group România, nu au comunicat datele pe 2010, în timp ce în 2009 obţineau afaceri de 25,7 şi respectiv 30,6 milioane de euro.

Pe primul loc în topul din acest an se află agenţia Media Investment a grupului The Group, cu afaceri de 45 milioane de euro, în creştere cu circa 10 milioane de euro.

"Cifra de afaceri a Media Investment a crescut în 2010 faţă de 2009 datorită adăugării de «new business». Am câştigat pitch-uri în 2010, am adăugat clienţi noi şi totodată s-au adăugat pentru un an întreg (2010) bugetele unor clienţi câştigaţi de agenţie în ultima parte a anului anterior", a spus Zoltan Szigeti, acţionar alături de Mihaela Nicola şi Bogdan Nicola în cadrul The Group.

The Group, brandul ce reuneşte 17 firme de media, comunicare şi marketing, a raportat pentru anul trecut afaceri cumulate de 108,8 milioane de euro, în creştere cu 24 milioane de euro faţă de anul anterior.

El mai spune că şi în primele şase luni ale acestui an cifra de afaceri a Media Investment este cu 8% mai mare decât în perioada similară a anului trecut, iar avansul se datorează tot adăugării de noi clienţi.

Clienţi precauţi

Pe poziţia secundă în top se află Zenith Media, agenţia de media a grupului Centrade Saatchi & Saatchi, care a avut venituri de aproximativ 39 de milioane de euro, în uşoară scădere de la 41,6 milioane de euro.

"Per total, situaţia din 2010 a fost un efect al anului anterior. Evident, 2009 nu a fost un an bun, iar 2010, fiind un an al reconstrucţiei, a determinat o precauţie din partea clienţilor cărora le-a luat timp pentru a se simţi îndeajuns de confortabil să chletuie din nou", a explicat Radu Florescu, CEO Centrade Saatchi & Saatchi, scăderea cifrei de afaceri.

El mai spune că deşi 2011 a început bine, va mai dura până când vom reveni la nivelul de dinainte de recesiune.

Noi conturi

Pe cea de-a treia treaptă a podiumului se află agenţia de media a grupului Lowe, Ini­tiative, cu afaceri de peste 38 de milioane de euro anul trecut, în creştere faţă de 2009. "Pe o piaţă media care s-a redus cu mai mult de 10%, noi am reuşit să compensăm bugetele în scădere ale clienţilor prin câştigarea a două conturi noi: Ferrero şi Supreme Chocolat (Primola)", spune Raluca Negoiţă, director de marketing al grupului Lowe.

Businessul Initiative a înregistrat o uşoară creştere în prima jumătate din 2011, iar câştigarea contului Bergenbier, la sfârşitul anului trecut, "ne-a ajutat în acest sens", adaugă ea.

Agenţia Starcom MediaVest Group, parte a gru­pu­lui Leo Burnett, se află pe poziţia a patra, cu 33,8 milioane de euro, în scădere de la 40,2 milioane de euro.

"Scăderea se dato­rează faptului că unul dintre clienţii noştri şi-a mutat contul de media in-house", spun reprezentanţii com­paniei, fără a preciza numele clientului.

Pe următoarea poziţie, cea de-a cincea, se află OMD, parte a grupului Omnicom Media Group. Afacerile agenţiei de media au crescut de la mai puţin de 20 milioane de euro în 2009, la aproape 28 milioane de euro anul trecut.

"Cifra de afaceri a crescut în mod organic, de la an la an pentru grup, prin adăugarea a peste 10 noi clienţi în portofoliu", spune Carmen Tănăsie, CEO al Omnicom Media Group România.

Declin, pe ansamblu

Deşi afacerile unora dintre jucătorii din grup au cres­cut anul trecut, piaţa în ansamblu şi-a continuat de­clinul.

Piaţa locală de publicitate a fost una dintre cele mai afectate de criza financiară mondială, care s-a transfor­mat pe plan local într-o criză economică ce durează de aproape trei ani.

Scăderea salariilor şi majorarea TVA au avut impact asupra consumului, care a scăzut cu peste 5% anul trecut.

În aceste condiţii, companiile nu au mai fost nici ele dispuse să îşi dezgheţe bugetele de comu­nicare. Piaţa de profil a scăzut după ce advertiserii au presat mediile să reducă preţurile, pentru ca astfel să îşi păstreze clienţii sau să câştige alţii noi.

Piaţa îşi va continua declinul şi în acest an, când va scădea cu circa 3%, până la 306 milioane de euro, valoare netă, arată raportul Media Fact Book, o analiză a pieţei româneşti de media realizat de compania Initiative Media România, parte a grupului de comunicare Lowe.