Nu pot trăi doar din renovări

Autor: Andreea Neferu 25.08.2011

Piaţa învelitorilor metalice a început să-şi revină în primele şase luni, după ce anul trecut a înregistrat un declin de circa 5-10%, dar în condiţiile în care sectorul rezidenţial nu dă semne de creştere, o bună parte din piaţă este reprezentată de renovări.

"Observăm un interes sporit pentru segmentul construcţiilor metalice, având în vedere proiectele pe care le avem în derulare şi comenzile noi de anul acesta", spune Andrei Sulyok, director general al producătorului de sisteme metalice şi de ventilaţie Lindab România.

Până la finalul anului, Sulyok se aşteaptă însă ca piaţa de ţiglă metalică să înregistreze o evoluţie similară celei din 2010. "Motivul principal este stagnarea segmentului rezidenţial - chiar dacă exis­tă în continuare interes în zona renovărilor, segment ce a ajuns să reprezinte 40% din întreaga piaţă a construc­ţiilor, lipsa construcţiilor noi nu poate fi compensată. În schimb, segmentul industrial dă semne de deblocare", a mai spus Sulyok.

Deşi nu a precizat cifra de afaceri aferentă primului semestru, el a mai spus că Lindab România a consemnat o evoluţie "bună" pe toate diviziile pe care activează. Lindab România nu a anunţat încă rezultatele pe 2010, însă estima la finalul anului trecut că în 2011 afacerile vor reveni la nivelul din 2009, de 25 mil. euro.

Anul trecut, Lindab a relocat două linii de producţie de ţiglă metalică din Sibiu la fabrica din Ştefăneştii de Jos (jud. Ilfov), în urma acestui proces compania renunţând la 22 de angajaţi. La fi­na­lul lui 2010 Lindab avea 149 de angajaţi.

Pe de altă parte, finlandezii de la Ruukki, care produc, printre altele, şi în­velitori metalice, au înregistrat pe piaţa locală în primele trei luni ale anului o creştere a vânzărilor de acoperişuri de circa 250%, iar estimările reprezentan­ţi­lor companiei arătau că ritmul de creştere se va menţine pentru tot restul anului.

Valoarea totală a pieţei de învelitori din România a fost de 75 de milioane de euro în 2010, jumătate din aceasta fiind reprezentată de acoperişurile metalice, potrivit Ruukki. Compania a consemnat în 2010 afaceri în creştere cu 18%, până la circa 19 milioane de euro, iar în 2011 estimează o creştere de cel puţin 10%.

Pe piaţa învelitorilor metalice mai activează şi alţi jucători, precum Coilprofil. Piaţa de acoperişuri este formată din segmentele de tablă tip ţiglă, ţiglă din beton, ţiglă ceramică, bitum sau tablă ondulată.