Transporturile îşi recunosc public ineficienţa: Au cheltuit cu drumurile 3,5 mld. euro în 2009 şi 2010, dar au făcut doar 52 km de autostrăzi. Cine plăteşte?

Autor: Andreea Neferu 02.09.2011

Ministerul Transporturilor a recunoscut ieri, prin publicarea pe site-ul propriu a investiţiilor făcute în ultimii ani, cât de ineficient se cheltuie banii publici.

În anii 2009 şi 2010 Ministerul Trans­por­turilor a finalizat proiecte de infrastructură rutieră în valoare totală de 3,5 mld. euro, cu bani de la bugetul de stat, însă numărul de noi kilometri de autostradă a fost de doar 52 în aceeaşi perioadă (tronsonul Câmpia Turzii - Turda - Gilău), reiese dintr-o ana­liză a ZF pe baza listei obiectivelor de investiţii ce au ca termen de finalizare anul 2011 publicată de Ministerul Trans­porturilor pe site-ul propriu.

Topul celor mai circulate drumuri din România. Autostrada Soarelui a fost făcută degeaba din punctul de vedere al traficului: Nu intră în primele zece!

Cu toate acestea, instituţia promite că în următorii ani vor fi finalizate câteva sute de kilometri de autostrăzi după ce în a doua parte a anului au început lucrările la peste 200 km. Astfel, în perioada 2009-2010 Transporturile au finalizat proiecte susţinute din bugetul de stat în valoare de 16,1 miliarde de lei (3,8 miliarde de euro), iar din această sumă aproape 14,8 mi­liarde de lei (3,5 miliarde de euro) au mers în infrastructura rutieră.

Mai mult, în perioada 2009-2010 au fost finalizate proiecte de investiţii cu o valoare totală de 25,4 mld. lei (circa 6 mld. euro), peste 63% din această sumă fiind reprezentate de obiective cu finanţare de la bugetul de stat, potrivit calculelor ZF. Printre singurele proiecte notabile pe care Transporturile le-au inaugurat în 2009 şi 2010 se numără reabilitarea primilor 60 de kilometri ai căii ferate Bucureşti - Cons­tanţa şi inaugurarea a 52 de kilometri ai autostrăzii Transilvania, pe ruta Câmpia Turzii - Turda - Gilău.

Pe de altă parte, Ministerul Transpor­turilor vrea să finalizeze anul acesta proiecte de investiţii în valoare de 20 mld. lei (4,8 mld. euro), circa două treimi din această sumă fiind finanţate de la bugetul de stat. Cea mai mare parte a investiţiilor Ministerului Transporturilor ce urmează să fie finalizate în 2011, aproape 65%, intră în infrastructura rutieră, în condiţiile în care, cel puţin teoretic, anul acesta vor fi gata proiecte de drumuri în valoare de 12,9 miliarde de lei (peste 3 miliarde de euro), potrivit calculelor ZF.

Cu toate acestea, numai o autostradă de 42 de kilometri între Moara Vlăsiei şi Ploieşti ar urma să fie finalizată integral anul acesta, cel puţin teoretic, pentru că în realitate doar jumătate din aceasta este gata. La capitolul autostrăzi, Ministerul Trans­porturilor a alocat în perioada 2009 - 2011 numai de la bugetul de stat aproape 700 de milioane de euro pentru finalizarea a 52 de kilometri din Autrostrada Transil­vania şi a 42 de kilometri din autostrada Moara Vlăsiei - Ploieşti, reiese din statis­tica Transporturilor.

Dacă pe autostrada Transilvania cei 52 de kilometri au fost deja inauguraţi în ultimii doi ani, tron­sonul Moara Vlăsiei - Ploieşti are şanse minime să fie finalizat până în decembrie, aşa cum a constatat şi preşedintele Traian Băsescu, care a mers săptămâna aceasta pe şantierul acestui drum. "Pe undeva cred că este normal ca mare parte din investiţii (65% din proiectele de investiţii de anul acesta - n.red.) să fie în infrastructura rutieră. Noi ne-am obişnuit cu investiţii mici, dar începând de anul acesta au fost atribuite şi contracte foarte mari pentru autostrăzi, finanţate prin fonduri europene, însă roadele nu se vor vedea anul acesta, ci peste doi-trei ani", a spus Adriana Iftime, secretar general al Patronatului Societăţilor din Construcţii.

În ceea ce priveşte sectorul feroviar, cea mai mare investiţie planificată să fie încheiată anul acesta este reabilitarea căii ferate Bucureşti - Constanţa, cu o lungime de 232 km şi care a costat aproape 900 mil. euro. De altfel, încă de la mijlocul lunii iulie durata unei călătorii cu trenul de la Bucureşti la Constanţa s-a redus cu o oră şi 30 de minute faţă de vara trecută, până la două ore şi 30 de minute. Problema vizavi de această cale ferată este că şi în urmă cu 20 de ani drumul până la mare cu trenul avea aceeaşi durată, de două ore şi jumătate, astfel că reparaţiile pe care Ministerul Transporturilor şi Infra­struc­turii le-a realizat nu aduc niciun progres faţă de începutul anilor '90.

Ministerul Transporturilor a publicat pe site lista obiectivelor de in­vestiţii ce au ca termen de finalizare 2011 după ce în urmă cu o săptă­mână premierul Boc le-a cerut minis­terelor şi companiilor din sub­or­dinea lor să publice până la 31 au­gust investiţiile care vor fi finalizate în acest an, dar şi proiectele din ultimii doi ani.