Cum se schimbă contractul dintre Metrorex şi Alstom: printre modificări, geamuri rabatabile la trenurile noi, "pentru confort"

Autor: Neagu Lidia-Ileana 14.09.2011

Guvernul a aprobat miercuri memorandumul încheiat între Metrorex şi Alstom Transport, în urma renegocierii contractului dintre cele două companii, care va reduce cu 30% costurile pentru lucrările de mentenanţă asigurate de compania franceză în acest an.

"Ca rezultat al renegocierii contractului, economia totală realizată la nivelul anului 2011 pentru cheltuielile cu mentenanţa materialului rulant de metrou este de circa 83,87 milioane lei. În urma negocierilor, cele două părţi au convenit modificarea structurii preţului contractului prin renunţarea la plata serviciilor conform unei componente fixe şi a unei componente variabile (preţ/vagon) şi adoptarea soluţiei preţ/tren km pentru fiecare tip de parc de material rulant", se arată într-un comunicat al Ministerului Transporturilor.

Parcul de metrouri al Metrorex este compus din trenuri vechi de tip Astra Arad şi trenuri noi de tip Bombardier. În acelaşi timp, Metrorex şi Alstom au convenit îmbunătăţirea planurilor de mentenanţă pentru ambele tipuri de vagoane.

Memorandumul elimină formula de ajustare a preţului contractului prin renunţarea la actualizare şi revizuire, astfel că preţul va fi actualizat anual cu indicele general al inflaţiei publicat de Institutul Naţional de Statistică.

Tot în urma negocierilor, Alstom va monta pe cheltuiala sa geamuri rabatabile pentru parcul de tip Bombardier, în scopul creşterii confortului călătorilor, costurile estimate fiind de 16,9 milioane lei.

Altă modificare adusă contractului vizează suprapunerea anilor contractuali peste anii calendaristici începând cu 1 ianuarie 2011. Până acum, anul contractual începea la1 iulie şi se încheia la 30 iunie anul viitor.

Totodată, cele două companii au convenit ca operatorul reţelei de metrou să nu plătească penalităţi de 20,6 milioane lei aferente datoriilor din perioada 2007-2010, dar şi mecanismului de actualizare-revizuire a preţului contractului pentru perioada iulie-decembrie 2010, de 7 milioane lei.

De asemenea, părţile au agreat includerea flotei auxiliare în preţul mentenanţei (locomotive pentru manevră, vagoane pentru transport marfă şi intervenţie).

La sfârşitul lunii august, MEDIAFAX a anunţat că Metrorex şi Alstom au finalizat negocierile, în urma cărora costul mentenanţei a fost redus cu 30% pentru anul 2011 şi cu 34% raportat la toată perioada contractuală rămasă, până în anul 2018.

În primăvara acestui an, directorul general al Metrorex, Gheorghe Udrişte, a declarat că dacă nu se va ajunge la o înţelegere privind scăderea costurilor contractul cu grupul francez ar putea fi reziliat.

Alstom Transport România, subsidiara companiei franceze Alstom, are un contract de 240 milioane de euro cu Metrorex, încheiat în 2003, cu o durată de 15 ani, pentru asigurarea serviciilor de mentenanţă a trenurilor de metrou. Anual sunt încheiate acte adiţionale prin care se stabileşte costul prestaţiilor.

În primii trei ani, contractul a fost finanţat cu bani de la instituţii financiare. Din 2007 finanţarea a trecut la bugetul de stat, iar operatorul de metrou a început să acumuleze datorii şi penalităţi.

Astfel, în 2008 datoriile către Alstom însumau 55,04 milioane lei. Ele au fost plătite anul următor din subvenţiile alocate de la bugetul de stat, iar în 2009 restanţele de plată au urcat la 116,48 milioane lei. În 2010 au fost achitate 42,53 milioane lei, diferenţa de 73,95 milioane lei fiind restantă la plată. Tot anul trecut s-au mai cumulat datorii de 61,9 milioane lei, sumă restantă integral. Sumele nu inlcud TVA.