Draculatura clujeană şi povestea unei stagiuni/ de Radu Constantinescu

Autor: Radu Constantinescu 16.09.2011

Teatrul Maghiar de Stat Cluj îşi inaugurează stagiunea teatrală sub semnul lui…Dracula. Dar înainte de a vorbi despre eroul nostru naţional, să dăm cuvântul directorului colectivului artistic clujean, regizorul Tompa Gabor, căruia i-am solicitat un mic remember al itinerariului artistic 2010-2011, când au fost atinse mai multe recorduri.

- Am avut 11 premiere şi am jucat 6 spectacole din stagiunile anterioare. Numărul spectatorilor a crescut datorită (între altele) şi Festivalului Internaţional de Teatru Interferenţe, organizat toamna trecută la Cluj. Compania a participat la mai multe turnee şi festivaluri, dintre care reţin spectacolele din Coreea şi participarea la festivalul din Avignon. În Coreea, aproape 5.000 de spectatori au urmărit piesa Richard III, încasările fiind de aproape 200.000 de dolari, mai mult decât planul nostru de venituri pe întreaga stagiune. La Avignon s-a jucat spectacolul Ruins True, coproducţie a Teatrului Maghiar de Stat Cluj şi Sushi Center for the Urban Arts San Diego, în regia subsemnatului. De altfel, Ruins True a fost primul spectacol de dans contemporan jucat vreodată la Théâtre des Halles.

- Ce va fi în stagiunea care începe în această săptămână ?

- Vom mai îndulci ritmul drăcesc al premierelor şi ne vom limita la opt titluri, între care amintesc Ubu rege (Alfred Jarry), Hedda Gabler (Ibsen), Femeia nisipurilor (Kobo Abe), Domnişoara Julie (August Strindberg). Prima premieră a stagiunii va fi Draculatura.

Regizorul acestui spectacol, Róbert Lakatos, este o mai veche cunoştinţă a noastră, prezent cu un interviu şi în paginile Ziarului de duminică, în urma premiului obţinut la Festivalul de film de la Karlovy Vary în 2008. Subintitulat Proiectul Bram Stoker, spectacolul face parte din proiectul internaţional de teatru Emergency Entrance (Intrare de urgenţă), cu sprijinul UE, în colaborare cu Uniunea Teatrelor din Europa, la care iau parte colective teatrale din Austria, Cehia, Grecia, Italia, Israel şi România. Emigraţia, prostituţia, vecinătatea europeană - iată mizele acestui teatru-document, minimalist, ale cărui decoruri vor fi doar proiecţii cinematografice. Premiera de duminică seara (18 septembrie) are loc în cadrul unui workshop consacrat acestei teme, la care iau parte actori ai Teatrului Garibaldi din Palermo şi ai Teatrului Naţional din Grecia.

Cea de a doua premieră a stagiunii va avea loc la începutul lui octombrie şi va fi tot un spectacol-experiment, semnat de Robert Woodruff, unul dintre cei mai importanţi regizori americani, fondator al companiei Eureka Theatre Company din San Francisco şi fost director al teatrului American Repertory Theater. Woodruff montează adaptarea filmului Aniversarea (Festen) de Thomas Vinterberg şi Mogens Rukov. "La acest spectacol neconvenţional, publicul va avea ocazia să ia cina la aceeaşi masă cu actorii" - a relatat András Visky, dramaturgul piesei. Spectacolul tratează problema violenţei domestice, percepută ca un tabu în Europa de Est.

FOTO:

Regizorul Tompa Gabor şi Andras Visky (fotografie de István Biro)