Acţionarii Kenvelo readuc pe piaţa locală Lee Cooper şi Tom Tailor, urmând modelul liderului Zara

Autor: Cristina Roşca 26.09.2011
Acţionarii Kenvelo, unul dintre cele mai vechi şi mai cunoscute branduri de pe piaţa locală de fashion, îşi schimbă strategia de business pentru România urmând a crea un grup alcătuit din trei branduri: Kenvelo, Lee Cooper şi Tom Tailor.


Acest nou plan de business îi trimite pe oamenii de afaceri PioFrancesco Borghetti şi Ni Lesh Sajnani, acţionarii Kenvelo, tot mai aproape de modelul liderului pieţei locale de profil, Inditex. Spaniolii de la Inditex, cu afaceri de circa 100 de milioane de euro anul trecut, sunt prezenţi pe piaţa locală cu şapte branduri - Zara, Zara Home, Bershka, Pull&Bear, Stradivarius, Oysho şi Massimo Dutti.

Spre deosebire de Inditex, care deţine toate aceste branduri, acţionarii Kenvelo au preluat franciza Lee Cooper pentru Europa Centrală şi de Est şi au semnat un parteneriat cu germanii de la Tom Tailor.

O nouă intrare

În cazul Lee Cooper aceasta este o reintrare pe piaţă, după ce în urmă cu circa doi ani LCR Jeans, care deţinea licenţa magazinelor Lee Cooper la nivel local, a intrat în insolvenţă. La acel moment magazinele au fost închise.

În punctul culminant al businessului reţeaua număra 30 de unităţi, cu afaceri de 11 milioane de euro. Asta se întâmpla în 2008, înainte de criză.

Phillipe Besadoux, 52 de ani, cel care conduce operaţiunile locale ale Kenvelo de aproape trei ani şi care se va ocupa şi de cele două noi branduri, spune că până la finalul lui 2013 reţeaua Lee Cooper ar putea ajunge din nou la 30 de unităţi în România dacă totul merge bine.

"Brandul este deja cunoscut, de aceea este plauzibil să deschidem 10 magazine pe an", afirmă el.

Şi Kenvelo este cunoscut pe plan local, după o prezenţă de circa un deceniu. El este totodată şi este unul dintre cele mai extinse lanţuri din domeniu, cu circa 50 de unităţi.

Liderul pieţei, Inditex, cu toate brandurile, este cel mai extins retailer din fashion cu peste 55 de unităţi. Până la finalul anului va depăşi însă 70. Tot la această cifră s-ar fi aflat şi Kenvelo dacă nu ar fi restructurat businessul în ultimii ani.

Restructurarea şi planurile de viitor

"Am închis tot ce nu era profitabil", spune Phillipe Besadoux, francezul care conduce operaţiunile Kenvelo în România de la finalul lui 2008. El spune că a venit aici cu misiunea de a restructura businessul local, lucru pe care l-a şi făcut. A redus personalul şi a închis circa 20 de magazine.

Totuşi, francezul nu se opreşte aici nici cu dezvoltarea brandului Kenvelo. Vrea să ajungă la 60-70 de magazine. La fel ca şi în cazul celorlalte două branduri, "totul depinde de oportunităţi şi de evoluţia economiei".

Deşi consumul este în declin, continuând să scadă cu peste 5 procente în primele şapte luni, el spune că a considerat că merită să aducă două noi branduri pe piaţa locală, pentru ca aceasta îşi va reveni.

Începând cu data de 1 septembrie compania deţinută de PioFrancesco Borghetti şi de Ni Lesh Sajnani a început să dezvolte cele două noi lanţuri de magazine. În cazul Lee Cooper au fost deschise deja şapte unităţi - cinci în Bucureşti, unul în Constanţa şi unul în Oradea - alte trei fiind planificate până la finalul anului, în Timişoara, Constanţa şi Craiova. Mai mult, în circa trei ani s-ar putea ajunge la 30 de unităţi.

Planul se repetă şi în cazul Tom Tailor atât ca număr de magazine, cât şi ca orizont temporal. Acţionarii Kenvelo au semnat un joint-venture cu germanii de la Tom Tailor. În prezent compania testează piaţa cu noul brand, fiind deschise cinci unităţi: în AFI Palace Cotroceni două unităţi (una casual şi una denim), în Plaza România, în Fashion House (outlet) şi în Liberty Mall (outlet). Toate în Bucureşti.

Strategia companiei este să deschidă în principal în malluri, însă nu exclude posibilitatea de a opta şi pentru spaţii stradale, cum este cazul celui din Timişoara, unde se va deschide un Lee Cooper.

"Se deschid multe malluri în viitorul apropiat, însă noi nu vom merge în toate. Merg unde cred ca e mai bine, însă nu sunt Dumnezeu, pot greşi".

Afaceri în creştere

El explică şi faptul că fiecare magazin costă în medie 100.000 de euro şi că finanţarea vine de la acţionarii companiei. "Nu lucrăm cu bănci. Avem un singur credit CAPEX (Capital Expenditure - fonduri utilizate de o companie pentru achiziţia sau upgradarea proprietăţilor, clădirilor industriale sau echipamentelor, n. red.)".

Pe viitor el nu exclude posibilitatea de a lucra cu băncile sau cu investitori străini, pentru că "noi credem că există potenţial pe piaţa din România".

În ceea ce priveşte veniturile, compania se aşteaptă la 25 de milioane de euro doar pentru Kenvelo, faţă de 22,5 mil. euro anul trecut. În privinţa magazinelor Lee Cooper şi Tom Tailor singura cifră oferită este venitul mediu pe metru pătrat, respectiv 5.000 de euro. Magazinele celor două branduri au circa 100 de metri pătraţi. În cazul Kenvelo acestea au dimensiuni diferite, însă potrivit lui Besadoux se doreşte să se ajungă la "idealul" de 200 de metri pătraţi. "Acolo unde avem 400 de metri pătraţi negociem să reducem spaţiul sau să aducem un Lee Cooper".

El mai spune că cele trei branduri nu se vor canibaliza pentru că au clienţi ţintă diferiţi. Astfel, Kenvelo se adresează persoanelor cu venituri medii, Lee Cooper celor cu venituri peste medie, iar Tom Tailor ceva mai sus.

Phillipe Besadoux

Ce spune despre