Bill Gates de România: cum au creat doi absolvenţi de ASE o firmă de soft cu afaceri care se dublează de la an la an

Autor: Adrian Seceleanu 27.09.2011
După ce au lucrat câţiva ani în companii precum IP Devel, Advantage Software Factory şi Totalsoft, fraţii Adrian şi Teodor Blidăruş s-au hotărât în 2006 - un an de boom economic - să-şi înfiinţeze propria firmă.


Compania Softelligence, una dintre companiile locale de soft cu cea mai mare rată de creştere a afacerilor în 2010 (+172%) şi care estimează că în acest an şi-ar putea dubla businessul, a fost fondată în 2006, când fraţii Adrian şi Teodor Blidăruş, fiecare lucrând pentru o altă companie de software, au ajuns la concluzia că nu îşi pot urma ideile proprii din postura de angajaţi, iar contextul economic era unul favorabil deschiderii unui business.

"Aveam idei pe care nu puteam să le pun în practică din poziţia de angajat. Compania în care lucram (IP Devel - unul dintre jucătorii mari de pe piaţa de soft locală - n. red.) se ocupa de cu totul altceva şi cred că oriunde m-aş fi dus la un moment dat, aş fi pierdut controlul asupra ideii pe care voiam să o dezvolt într-un business propriu", a declarat într-un interviu pentru ZF Adrian Blidăruş.

"Erau anii de graţie 2006-2007 în care în toate domeniile economia mergea foarte bine. Noi eram mai apropiaţi de piaţa de leasing. Companiile active pe această piaţă se dezvoltau mult mai repede decât erau organizate intern şi simţeau nevoia să suplinească anumite procese prin sisteme software. Aşa a apărut eCare, primul nostru produs din suita OMNi e-Business", a adăugat el.

Cum în perioada 2006/2007 economia locală era în plină dezvoltare, proprietarii Softelligence spun că principala problemă resimţită a fost cea a lipsei de experienţă în diferite segmente adiacente, dar esenţială businessului. "Fiind o perioadă de creştere şi acumulare (amândoi eram oameni tehnici, care ştiau doar principial cum să faci un business, dar nu ştiam prea bine cum să vindem, cum să negociem un contract, cum să gestionăm bugete complexe), nu prea am resimţit problemele macroeconomice", declară Teodor Blidăruş.

"Am profitat de valul din 2006-2007. Am resimţit parţial criza din ultimii ani, în principal pentru că unele industrii care pe atunci erau pe val, cum este cea de asigurări şi leasing, au suferit o ajustare în 2008-2010 iar cererea pentru unul dintre produsele noastre a scăzut. Trebuia să ne dezvoltăm în altă direcţie. Am putut să ne reorientăm foarte repede, fiind o companie mică. Am dezvoltat alte produse, am intrat şi pe piaţa de Debt Collection cu un produs foarte adaptat crizei pe care l-am dezvoltat împreună cu TotalSoft şi cu care am reuşit să înlocuim ce pierduserăm cu eCare", spune Adrian Blidăruş.

De la 15.000 de euro în 2007, afacerile companiei au crescut de 10 ori în 2008, iar apoi, în ciuda recesiunii, au crescut până la 200.000 de euro în 2009.

Un an mai târziu, afacerile creşteau de peste două ori. Ce s-a întâmplat? Pentru furnizorul de soluţii e-Business şi administrare a relaţiilor cu clienţii (CRM) integrate cu sisteme de gestiune a resurselor întreprinderilor (ERP) "secretul" creşterii a fost creşterea numărului de clienţi mari pentru suita sa de aplicaţii şi câştigarea unor clienţi mari pe segmentul de servicii de consultanţă, project management şi high-end outsourcing (outsourcing foarte specializat).

Printre clienţii companiei se numără companii precum PWC, Ericsson, Genpact, Blue Air, Eurolines, Durex, Scholl sau Catena. De asemenea, compania are numeroase contracte şi cu companii de leasing, precum OTP Leasing, Raiffeisen Leasing, Ţiriac Leasing sau Deutsche Leasing.

Care sunt acum planurile companiei? Atingerea unui business de 1 mil. euro în acest an şi extinderea pe alte pieţe noi, spune Teodor Blidăruş.

"Suita OMNi e-Business a fost deja implementată în afara ţării prin parteneriate cu vendori şi integratori din Europa Centrală şi de Est. Ţări în care au ajuns deja soluţiile noastre eBusiness sunt Bulgaria, Serbia, Ucraina şi Slovacia."

Este compania deţinută integral de cei doi fraţi pregătită să ia o investiţie şi să primească un investitor strategic?

"Suntem deschişi la ideea atragerii unui investitor strategic. Totuşi, o potenţială investiţie depinde de foarte mulţi factori; aş zice că mai important pentru noi este posibilitatea de a deschide noi pieţe, de a accesa noi verticale şi de a beneficia de noi oportunităţi de business."