Directorii de HR acuză noua birocraţie electronică: Revisal, noul soft al angajaţilor, se blochează, nu pot fi şterse înregistrările

Autori: Andreea Neferu , Adelina Mihai 27.09.2011

Directorii de HR consideră că noua variantă a Registrului de Evidenţă a Salariaţilor (Revisal 5.0.6) este un pas înainte faţă de tradiţionalele cărţi de muncă, pe suport de hârtie, însă are o serie de deficienţe care îl împiedică să fie funcţional.



Registrul electronic de evidenţă a salariaţilor, în care firmele trebuie să treacă toţi cei 4,2 milioane de angajaţi până la finele lunii octombrie, îi nemul­ţumeşte pe oamenii din HR, pentru că nu reuşeşte să aducă îmbunătăţiri im­portante faţă de varianta anterioară, Revisal 2.4.0.

"Nu a preluat tot din vechiul Revisal, se blochează, nu se poate şterge o înregistrare. Deşi Codul muncii presupune ca un contract să fie înregistrat anterior începerii activităţii (adică şi cu o zi mai devreme), Revisal ar trebui să permită orice modificare sau chiar anularea informaţiilor până la momentul în care contractul ar fi în vigoare", a declarat Camelia Slivneanu, director de Resurse Umane al Aerotravel (companie cu 101 angajaţi în 2010) şi membru în board-ul HR Club, o asociaţie care reuneşte peste 400 de specialişti în resurse umane. O altă problemă pe care directorii o semnalează în cadrul versiunii noi a Revisal este faptul că nu permite firmelor să treacă decât funcţia actuală a angajaţilor, chiar dacă de-a lungul timpului ei au ocupat mai multe poziţii.

"După ce introduci manual datele suplimentare despre fiecare angajat în noul Revisal - valoarea salariului brut şi a sporu­rilor, durata angajării (determi­nată/ne­deter­minată) şi norma de lucru (număr de ore de muncă/zi) - poţi vedea numai ultima funcţie pe care acesta o are în cadrul companiei, chiar dacă lucrează de mai mulţi ani şi a fost transferat şi pe la alte departamente. Însă problema este şi mai mare, pentru că, odată ce ai trecut toate datele despre angajat în noul program, acestea se modifică şi în vechiul sistem şi prac­tic dispare istoricul angajatului în com­panie", spune un director de HR dintr-o com­panie cu 800 de angajaţi de pe piaţa locală.

Practic, este ca şi cum Adrian Marin, executivul care a fost numit la începtul acestei luni în funcţia de director general al companiei de asigurări Generali România şi care lucrează în aceeaşi companie de 15 ani, ar apărea în evidenţele angajatorului său ca fiind de 15 ani în funcţia de director general.

Pe de altă parte, surse din Inspecţia Muncii spun însă că programul nu are această deficienţă şi că apar toate poziţiile pe care un angajat le-a ocupat de-a lungul timpului. "Dacă a fost zidar şi acum e procuror, apar ambele funcţii. Poate fi o eroare în ceea ce priveşte modul în care s-au introdus datele sau modul în care cei care se ocupă de introducerea datelor au înţeles să folosească acest sistem. În urma simulărilor făcute, nu se întâmplă acest lucru".

Inspecţia Muncii nu a dat un răspuns oficial până la închiderea ediţiei la so­licitarea ZF privind neajunsurile progra­mului.

Noua versiune a Revisal are loc de mai multe îmbunătăţiri, mai spun directorii de HR, deşi numărul datelor despre angajaţi care vor fi trecute în registrul eletronic a crescut, în prezent fiind introduse în sistem informaţii despre nume, CNP, cetăţenia şi ţara de provenienţă (UE, Non-UE, Spaţiul Economic European), data angajării, pe­rioada detaşării şi denumirea angajatorului la care se face detaşarea, funcţia din COR, tipul contractului de muncă, salariul şi sporurile, data încetării contractelor de muncă. "Ne aşteptam ca la versiunea veche (a Revisal - n.red.) să se ataşeze rubrica pentru salarii, era de fapt singurul element important care lipsea. Acum sunt rubrici care par de interes, dar fie se blochează programul, fie nu sunt introduse toate informaţiile necesare pentru a putea fi utilizate. În afară de faptul că există rubrică de salariu, sporuri, altceva nu e schimbat. Nu putem spune că varianta propusă a răspuns observaţiilor trimise de companii", a mai spus Slivneanu.

Deşi existenţa unui registru electronic care să prezinte informaţii despre angajaţi este absolut utilă în condiţiile în care totul se vrea a fi digitalizat, oamenii de HR sunt nevoiţi să transfere încă o dată, manual, unele date despre fiecare salariat în noul sistem electronic. Procesul de actualizare a acestor date durează foarte mult şi nu se poate face decât de la un singur calculator.

"Era necesar acest nou program, mai ales pentru că foarte mulţi s-au plâns că versiunea veche avea deficienţe şi că nu cuprindea anumite rubrici. Este o îmbunătăţire. Cu toate acestea, efortul de a reintroduce manual, în special pentru marii angajatori, poate fi considerabil. Timpul acordat putea fi mai lung, pentru că un interval de 90 de zile poate părea suficient, dar în realitate nu este pentru că mai sunt şi alte lucruri de făcut în acest timp", este de părere Sorin Faur, director resurse umane pe România şi coordonator de resurse umane la nivel regional al companiei de audit şi consultanţă BDO.

În legătură cu repetarea situaţiei din Ungaria, unde după şase luni de la introducerea unui sistem electronic similar s-a revenit la cărţile de muncă, Faur spune că acest lucru ar fi un mare pas înapoi pentru România. "Suntem în perioada informaţiei şi a mediului digital. A te întoarce la hârtii şi dosare ar însemna o revenire la opacitate, un regres". Pe de altă parte, Slivneanu spune că revenirea la tradiţionalele cărţi de muncă este un scenariu plauzibil, repetându-se situaţia din Ungaria. "Am auzit că din ianuarie 2012 ar putea să se reintroducă cărţile de muncă", a explicat Slivneanu.

Compania care a realizat noul Revisal, TeamNet International, nu a putut fi contactată până la închiderea ediţiei pentru a comenta asupra neajunsurilor identificate de oamenii din HR în noul registru elec­tronic. Angajatorii trebuie să introducă datele tuturor salariaţilor într-un alt registru elec­tronic până la finele lunii octombrie, când expiră termenul-limită stabilit într-o ho­tărâre de guvern intrată în vigoare la înce­putul lunii august.

Astfel, firmele mai au cinci săptămâni la dispoziţie pentru a merge la inspectoratele de muncă să ceară o parolă prin care să aibă acces la sistemul electronic în care vor introduce date privind salariile, sporurile şi ex­pe­rienţa profesională a tuturor anga­ja­ţilor. Refuzul de a pune la dispoziţie inspec­torului de muncă registrul în format elec­tronic (dar şi dosarul personal al anga­ja­ţilor), precum şi netransmiterea registrului în termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a hotărârii de guvern se sancţionează cu amenzi cuprinse între 5.000 şi 8.000 de lei (1.200 - 1.900 euro).